Gå til innhold

Motta reklame, tjen penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint at artikkelen er skeptisk.

 

Det finnes endel tråden angående dette på forumer rundt om kring. Det hersker liten tvil (i mine øyne) om at dette er svindel.

 

Jeg siterer en artikkel om konseptet, som man bør lese før man i det hele tatt vurderer noe slikt:

 

Jeg slutter aldri å forbause meg over folk som driver med pyramidespill. I dag var det

en gomp som prøvde å få meg med på et luftslott som heter SmartSMS. Hva var

konseptet? Jo, jeg skulle bare opplyse mobilnummeret mitt, så ville jeg tjene penger på

å motta reklame-SMS. Mer spesifikt ville jeg tjene 1,- for hver reklame-SMS jeg

mottak, så skulle dette automatisk bli trukket fra mobilregninga mi. Men ikke bare

det, jeg skulle også verve folk - slik som denne gompen fortvilt prøvde på - slik at jeg

skulle tjene penger når vennene mine mottok reklame-sms!

 

La oss se bort fra det at reklame-SMS er sykt irriterende. Jeg stakk innom websida for

å sjekke konseptet, og joda, det var jo kjempespennende:

Får du med flere på ######, vil du få 25 øre per melding disse mottar,

ytterligere 25 øre for neste ledd, og 25 øre for neste ledd der igjen.

 

Om du f.eks overtaler 10 venner til å få betaling for å motta sms, og disse igjen

overtaler 10 av sine venner, og disse igjen overtaler 10 venner. La oss si at alle

disse mottar en sms:

1 * 1.00 = 1.00 kr for meldingen du mottar

10 * 0.25 = 2.50 kr for meldingen dine venner mottar

100 * 0.25 = 25.00 kr for meldingen dine venners venner mottar

1000* 0.25 = 250.00 kr for meldingen dine venners venners venner mottar.

Sum: 278,50 kr for hver eneste melding.

 

Dette for en eneste melding. Hvis disse for eksempel mottar 2 meldinger per

dag, blir beløpet over 200.000 kr i løpet av ett år. Kjekke penger som du for

eksempel kan bruke til å betale mobilregningen ;) Tenk hva som skjer om du får

med 50 stk...

Konseptet er med andre ord dette: Jeg skal gi bort mobilnummeret mitt til et eller annet

fremmed firma, slik at de skal sende meg reklame. Websiden er registrert på en

INTERNORDIC GROUP GUNDER JOHANSEN ([email protected]). Jeg

googla litt for å finne ut hva dette foretaket var for noe, og det viser seg at de driver

med to ting.

 

Det ene er at de selger trekkspill. Det er jo en ærlig sak, men jeg er ikke sikker på om

trekkspillselgere har den kompetansen som trengs for å drive et lønnsomt - og lovlig -

mobiltelefonselskap.

 

Det andre de gjør er pyramidespill. Det jeg fant etter et kvarter på Google var blant

annet DailyPay.net, som ikke er oppe lenger, men som hadde hele 43 medlemmer da de

la inn årene. 43 medlemmer er selvfølgelig milevis unna de tusenvis av medlemmene de

forespeiler at man skal få med SmartSMS. De har også drevet med The Retire Quickly

Corporation, som også er nedlagt. De hadde en side på pyramidekonseptet The New

World Team, men denne sida er også nede. Med andre ord er ikke Internordic Group

ferske i pyramidebransen. Man skulle tro at folk hadde fått nok etter å ha prøvd seg

flere ganger på pyramidespill uten å få det til, men neida, nå er det SmartSMS som er

tingen.

 

Det skal nevnes at Internordic Group har en oppegående - dog generisk og grisestygg -

side hos gratisleverandøren tripod. Får du lyst til å gjøre business med et firma som har

en slik webside? I tillegg har de vært aktive i debatter på forumene hos

working-sucks.com. Med andre ord er det noen hardtarbeidende maur vi har med å

gjøre.

 

Uansett, tilbake til SmartSMS. De har gardert seg godt, det skal de ha, for på forsida er

det en link med tittelen "Er dette lovlig?". Når et firma bruker plass på websida til å

diskutere hvorvidt det de driver med faktisk er lovlig, da blir jeg skeptisk.

 

Konseptet var altså at jeg skulle få én krone for hver SMS jeg fikk, 25 øre for hver

SMS de jeg verva fikk, 25 øre for mine venners venner, og 25 øre for SMS mine

venners venners venner ville motta. Litt av en deal, eller?

 

Jeg regner med at han som driver websida er øverst i pyramiden, så hvis jeg hadde

meldt meg på med en gang hadde jeg kanskje havna i det nest øverste leddet i

pyramiden, sammen med alle andre som meldte seg inn med en gang. Der måtte jeg ha

verva folk til å komme under meg, og de måtte ha verva nye folk, et.c. ad infinitum.

Problemet er åpenbart. I skrivende stund er det - i følge websiden - rundt 2000

medlemmer i SmartSMS. La oss si at alle disse har blitt vervet av han øverstepresten

som driver dette konseptet. Pyramiden ser da slik ut foreløbig:

 

1

2 000

 

 

Altså sitter sjefsluringen øverst, og han har verva 2000 folk til å være under seg. Veldig

bra jobba! Men hva skjer når disse nye folkene verver 10 venner, som igjen verver 10

venner, som igjen verver 10 venner? Jo, pyramiden ser slik ut:

 

1

2 000

20 000

200 000

2 000 000

 

Med andre ord er det over to millioner medlemmer etter at vi har gjort jobben vår.

(Legg også merke til at over 80% av medlemmene befinner seg i det NEDERSTE

leddet). Men de som kom sist skal jo også verve 10 folk, som skal verve 10 folk, som

skal verve 10 folk. Hva gjør de? Jo, de verver selvfølgelig bare videre, slik at pyramiden

etter tre nye ledd ser slik ut:

 

1

2 000

20 000

200 000

2 000 000

20 000 000

200 000 000

2 000 000 000

 

Det er altså nå over 2 milliarder abbonnenter på SmartSMS. Her er det kanskje på sin

plass å nevne at det er rundt én milliard mobilbrukere i verden i dag. Og når de 2

milliardene nederst har verva i tre nye ledd nedover, er vi oppe i to og et kvart tusen

milliarder mennesker i pyramiden - tyve ganger så mange mennesker det har levd på

jorda siden vi kravla opp av ursuppa for tre milliarder år siden. Det blir en helvetes

stor telefonkatalog. La oss for enkelhets skyld gå litt tilbake og stoppe ved to millioner

brukere, det vil si etter fire ledd ned i pyramiden.

 

Hva vil det koste å sende én reklame-SMS? Vel, hvis vi går ut fra at sjefen øverst ikke

mottar noen SMS'er, så vil personene i "mitt" ledd (jeg hoppa inn nest øverst i

pyramiden, remember?) motta 2000 SMS'er. De under meg vil motta 20 000 SMS'er,

og så videre, til det er sendt 2 222 000 SMS'er, én til hvert medlem i pyramiden. Men

vi skal jo ha betalt for dette!

 

De 2000 i mitt ledd får 1 krone for SMS'en, med andre ord til sammen 2000 kroner. Så

får vi 25 øre for hver av de 20 000 SMS'ene som sendes til leddet under oss, 25 øre for

hver av de 200 000 SMS'ene som sendes til leddet under der igjen, og 25 øre for hver av

de 2 000 000 SMS'ene som sendes til leddet under der igjen. Med andre ord utbetales

det til sammen, til oss 2000 øverst i pyramiden:

 

2000 kroner for hver SMS vi mottar selv

5000 kroner for SMS mottatt av de 20 000 i leddet under oss

50 000 kroner for de 200 000 i leddet under der igjen

500 000 kroner for de 2 000 000 i leddet nederst

 

Til sammen 557 000,- delt på oss 2000 øverst, eller 278.50,- for hver av oss, akkurat

som de lover på websiden. Men det er flere ledd i regnestykket. De 20 000 under oss

skal også motta 1 krone for hver SMS de mottar! I tillegg mottar de 25 øre for hver

SMS de 200 000 under seg mottar, samt 25 øre for hver SMS de nederste 2 000 000

mottar. For enkelthets skyld går jeg ut i fra at vi ikke har utvida til 20 000 000

medlemmer ennå - la oss si at det var vanskelig å verve nye medlemmer i Litauen etter

at hvert levende menneske i Norge, Sverige, Island, Svalbard, Jan Mayen og Danmark

var med i SmartSMS.

 

Da blir det utbetalt:

20 000 for hver SMS de øverste 20 000 mottar

50 000 kroner for SMS mottatt av de 200 000 i leddet under

500 000 kroner for SMS mottat av de 2 000 000 i det nederste leddet

 

Totalt 570 000 kroner.

 

Men, de 200 000 som kom inn rimelig sent skal jo OGSÅ ha én krone for hver SMS de

mottar. Sukk, på'n igjen:

 

200 000 for hver SMS de øverste 200 000 mottar

500 000 kroner for SMS mottatt av de 2 000 000 i leddet under

 

Totalt 700 000 kroner.

 

Så var det de nederste 2 000 000 menneskene da, de som kom inn aller sist og ikke har

verva noen ennå, de skal OGSÅ ha ei krone for hver SMS de mottar.

 

Med andre ord må vi legge til to millioner til regnestykket vårt.

 

Så, hva vil det koste SmartSMS å sende én SMS til hver bruker når pyramiden har fire

ledd under grunnleggeren? (Merk at det er fire ledd de opererer med når de legger fram

regnestykket på sida si).

 

557 000 + 570 000 + 700 000 + 2 000 000 = 3 827 000 kroner.

 

Med andre ord vil det koste i underkant av fire millioner å sende én SMS. Men, som

SmartSMS sier på siden sin:

Handler du for eksempel mye klær, vil du være blant de første til å vite det når

yndlingsbutikken din plutselig selger bort 100 bukser til gibortpris!

Du skal selge noe idiotisk mange bukser for å tjene inn det det koster å sende de

SMS'ene. Selger du 100 bukser - som det gjøres i eksempelet til SmartSMS - og bruker

3 827 000 på å sende ut SMS-annonser, må du tjene rundt førti tusen kroner på hvert

par bukser du selger. Kall meg en gnier, men jeg syns ikke det er "gibortpris" når ei

bukse koster mer enn en bruktbil. Begynner det å bli åpenbart at hele dette konseptet

er et luftslott?

 

3 827 000,- er altså det det koster å sende én SMS til alle brukerne sine, forutsatt at de

nederste to millionene ikke har verva noen ennå. Men, vi siterer fra websida:

Dette for en eneste melding. Hvis disse for eksempel mottar 2 meldinger per

dag, blir beløpet over 200.000 kr i løpet av ett år. Kjekke penger som du for

eksempel kan bruke til å betale mobilregningen ;) Tenk hva som skjer om du får

med 50 stk...

Skal vi se. To meldinger om dagen, i et helt år, blir...2 793 710 000, eller i underkant av

tre milliarder kroner vil det koste dem, dersom pyramiden har fire ledd under sjefen.

Det er jævli mange bukser det. Og verver man 50 personer hver, vil pyramiden, etter

fire ledd under sjefen, ha 250 millioner mennesker. To ledd til, og hele jordens

befolkning er med i SmartSMS. Jeg gidder ikke regne på hva det vil koste dersom

pyramiden er oppe i et par tusen milliarder mennesker, men poenget er dette: Bruk

hodet, drit i SMS-pyramider, og kjøp buksene dine hos Hennes & Mauritz.

 

/update: På hjemmesida til ###### står det at det kan koste helt ned til tre kroner

for annonsøren å sende én SMS. Det står også at de ikke bare skal sende brukerne sine

veldig målrettet reklame, de skal også begynne med svært spesifikke bannerannnonser

på sidene sine:

www.######.no har daglig flere titalls tusen sidevisninger, og vil kunne øke

besøk til ditt nettsted vesentlig. Iom at ######.no har data om våre brukere

kan vi også tilby spesifisert visning av banner til brukere som logger seg inn på

siden. Dette betyr at vi vil ha muligheten til å vise din banner eksempelvis kun

til brukere som kommer fra Oslo-området, som kun er mellom 15 og 19 år, og

som kun er gutter.

 

Vi tilbyr også kombinasjoner av dette og reklame via sms, slik at de aktuelle

brukerne ser banneren deres på siden vår, samtidig som de får en sms-melding.

Jeg syns jeg ser det. Alle gutter under 13 år får tilbud om å kjøpe lekepistoler, alle

arbeidsledige gutter i 20-årene fra Brummundal får annonser om balltre, og 14 år gamle

jenter får bannerannonser om dristige klær.Hvis man verdsetter privatlivet sitt og ikke

vil ha påtrengende annonser syns jeg man bør holde seg unna dette konseptet.

 

Videre står det:

Det ble tidlig klarlagt at oppbyggingen av databasen som nettverk, ikke faller

inn under Forbrukerombudets juridiksjon, men at dette faller inn under

Lotteritilsynets lovgjemler.

Ja, nettopp. LOTTERI.

 

Sms kan sendes til bestemte aldersgrupper, bestemte geografiske lokasjoner,

bestemte kjønn, og personer med besteme interesser.

Tidspunkt for utsendelse kan bestemmes helt eksakt.

Mobilbrukern nås nesten uansett hvor vedkommende er.

SMS blir i mye høyere grad lest enn eksempelvis epost.

SMS er i reklamesammenheng et meget lite brukt medium, og vil derfor få større

oppmerksomhet fra mottakerene.

Kom an, er det virkelig verdt å selge privatlivet sitt for ei krone? Vil man virkelig bytte

bort anonymitet og fred med en annonse for bukser?

 

edit: Jeg ser at selveste urlen er filtrert bort når man skriver her på forumet. Det er nok en grunn til det :)

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Jeg må bare nevne at man tjener mye penger på å selge personopplysninger. Mange her som er plaget med telefonsalg? Det blir kanskje verre ved å melde seg på dette, men det trenger ikke nødvendigvis å være en bakdel for kunden. Man kan nemlig reservere seg mot telefonsalg og lignende i Brønnøysund-registeret.

 

Alle firma (alle som driver telefonsalg) har plikt til å oppdatere seg mot dette registeret med maksimalt 3 måneders mellomrom, til fordel for folk som reserverer seg mot det. Likevel er veldig mange firma som ikke følger dette.

 

Det som er så interessant med dette er følgende spørsmål: "Hvem eier personopplysningene?"

Jo, det burde kanskje vært deg selv, men det er det nok ikke. Firma har lov til å selge slike opplysninger, men igjen har kunden krav på å få vite fra enhver telefonselger hvor personopplysningene kommer fra.

 

Personlig setter jeg ihvertfall et enormt spørsmålstegn på bedriften. Det kan hende kundene tjener litt på det, men sannsynligheten for at personopplysninger selges bort er stor. Hvis dette er tilfelle vil bedriften legge ned forholdsvis tidlig, og selge seg rik på personopplysninger.

 

Jeg elsker å studere interessante fag ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendte en mail til ######.. Svar:

 

Hei!

Hvis du har hørt et rykte, så er det kanskje bare det, og ikke sannheten.
Vi vet at det skrives mye negativt om oss rundt omkring, men det er stort
sett "janteloven" som gjør at noen ikke liker at andre skal lykkes :-)

Se heller på hva vi lover, og hva vi har gjort. Tror det taler for seg
selv. :-)

Mvh
#####

 

 

-------

Fjernet visse navn.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Måtte bare svare på denne posten til ###### sitt forsvar:

 

Jeg er selv medlem og var blandt de første som ble det.

Har selv verva 79 stykker. Det vil i teorien gi meg minimum 1185kroner i måneden. Hvordan gutta i ###### får tak i de penga bryr meg egenlig lite, så lenge jeg får dem.

 

Det er mange som stusser over at de selv har link til sin juridiske begrunnelse på forsiden. Vel, det kan jo være fordi det er mange som stusser over nettopp om det er lovlig eller ikke. Med tanke på dette med pyramidespill.

Jeg vil selv ikke anse dette som pyramidespill da det kun er 3 ledd under deg.

 

Og vedkommende som hevder at grunnleggeren av konseptet har verva 2000 stykker stiller jeg meg tvilende til.

 

Det hevdes i samme inlegg at det vil bli ganske dyrt for dem å sende ut all den reklamen. Det skal sies at reklamen sendes til nøyaktige målgrupper og alle som har lært litt om reklame vet at dette har mye å si. Det blir som om alle på HW-forumer skulle få tilsendt et reklamebrev fra en web-shop i uka. Selvsagt ville du lest det. Derfor blir dette veldig effektiv reklame og ikke så dyr som folk skal ha det til da den kun går til alle interessenter.

Her er et bilde av interessebaren:

Smart-mini.jpg

 

Vet ikke om jeg har fjernet litt tvil hos noen, men for de som fortsatt mener dette er dumme saker, så skal jeg understreke med bold og understrek:

 

DET ER BARE Å MELDE SEG UT!!!

Lenke til kommentar

/me gleder seg til det blir 100 000 medlemmer, da skal vi se hva som skjer. Jeg ønsker nå alle lykke til, og den som ler sist ler best...

 

Jeg veit egentlig ikke om jeg skal le eller gråte om ###### bare skulle være kødd. Le fordi 100 000 idioter får seg smekk på lanken, eller gråte fordi så mange blir lurt opp i stry og et reklamehelvete de ikke kommer seg ut av...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...