Gå til innhold

300 GB med NCQ fra Maxtor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som bestiller disse bør ha god tolmodighet..

 

De er hvertfall ikke ute denne måneden. Bestilte 2 x 300 giggern av disse, men har nå avbestilt etter å ha tenkt litt. De fleste high end brukere har jo raptor disker som systemdisker.

 

Alt annet er jo generellt lagringsdisker og vil man da i det hele tatt ha brukt for 16 mb cache??

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg forskjellen på Diamondmax10 serien mot Diamondmax III serien? Så vidt jeg kan se har de begge 16mb cache, ncq og akkurat samme specs, bare at III er på lager nå og koster et par hundrelapper mindre.

 

I følge de tester jeg har sett (anand tror jeg) så er de på mange områder raskere enn raptor, og i alle fall mye billigere, så jeg skal i alle fall ha en. Om bare vi fikk en Raptor med 16mb cache :)

 

Edit: Fant det ut selv ganske raskt ;)

"We continue to meet our customers' needs with reliable and cost-effective storage solutions ─ whether it's our new DiamondMax 10 drives for desktop use, or our recently announced new MaXLine™ III drives for midline and nearline enterprise applications."

Virker litt snodig da at III skal være billigere enn 10, men jeg bestiller i alle fall med en gang! Var visst ikke på lager ennå heller, men en uke kan jeg vel alltids vente.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar

Selv om ikke NCQ har vist noen ytelsesbedring i tester så tror jeg nok det vil ha sin virkning på en 300 GB fragmentert disk.

 

DiamondMax 10-serien kommer også med det Maxtor kaller en "eksklusiv dobbelprosessorteknologi" som skal gjøre diskene spesielt egnet for HyperThreading og dobbelprosessor-oppsett. Nøyaktig hvordan dette skjer, vil de derimot ikke ut med.

 

Delt cache ?

En symetrisk multitask versjon av NCQ ? :cool:

Lenke til kommentar
GamePC tester denne harddisken opp mot WD Raptor her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...ondmax10&page=1

As for Native Command Queuing, well, we were a bit disappointed with our results given all the hype surrounding the technology. The majority of our benchmarks showed slower performance levels with NCQ enabled

Ser ut til at det trengs flere tester før endelig dom kan avsies. Og ikke minst andre kontrollere en ICH6R når den tid kommer.

I went ahead and installed an OS on one of the DiamondMax 10 drives with NCQ and another without, and the drive with NCQ enabled did seem much faster when loading a lot of applications at once
Lenke til kommentar

16MB har sikkert en grei nytteverdi i form av ytelse. I form av økonomi så vil produsenten lett øke verdien på den ene og billige 16MB PC133-brikken mange ganger i forhold til innkjøpspris.

 

16MB vil være med på å minke ytelsegapet mellom Raptor og disse diskene.

 

Seagate har også annonsert disker med 16MB cache (et par mnd gammel nyhet her på hardware om Seagate Barracuda 7200.8 og en horde med flere nye disk-serier)

Lenke til kommentar
Ser ut til at det trengs flere tester før endelig dom kan avsies.  Og ikke minst andre kontrollere en ICH6R når den tid kommer.
I went ahead and installed an OS on one of the DiamondMax 10 drives with NCQ and another without, and the drive with NCQ enabled did seem much faster when loading a lot of applications at once

Ja, men de fleste testene sålangt viser at NCQ er oppskrytt på desktop og en finesse man fint klarer seg uten. Vedrørende lasting så sier denne testen også følgende:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...ondmax10&page=8

While our Western Digital Raptor shows fairly consistent level load times in these three games, our DiamondMax 10 is all over the board. Our Doom3 level load times, especially, where depending on our configuration, load times took anywhere from 27 to 54 seconds, a fairly wide range. Both Doom3 and Far Cry show performance decreases with native command queuing enabled, whereas Unreal Tournament 2004 shows a slight performance boost with it on.

WD Raptor er uansett raskest på det meste uten NCQ.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å finne ut hva som er forskjellen på DiamondMax 10 og MaXLine™ III diskene til Maxtor.

 

Som de selv skriver på sin hjemmeside så er DiamondMax 10 beregnet på

"desktop use" og MaXLine™ III er beregnet på "midline and nearline enterprise applications"

 

Betyr dette at ytelse og holdbarhet skal være forskjellig, eller er det andre ting som skiller disse diskene?

Endret av jrs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...