Gå til innhold

Lynnedslag i telefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at det muligens kan ha en sammenheng. Telefonen er jo i prinsippet en radiosender som sender ut elektromagnetiske bølger. Det er slettes ikke usansynlig at en slik "forstyrrelse" i det elektromagnetiske feltet rundt en tordensky kan utløse et lyn dersom signalet er sterkt nok og det elektriske feltet fra tordenværet er ekstremt sterkt akkurat der personen står. Jeg tror dette kan være nok til å f.eks tiltrekke et lyn som ellers ville slått ned i en lyktestolpe eller et tre noen meter unna der man står og ringer.

 

Tiltrekningskraften er neppe stor så det er nok sterkt overdrevet det som skrives i de asiatiske avisene. Uansett så synes jeg det er verd å undersøke videre. Et slikt forsøk kan f.eks være å slå på en batteridrevet mikrobølgeovn på 1,8GHz med ødelagt strålebur på et utsatt sted under tordenvær og se om det tiltrekker et lyn. Mikrobølgeovner er jo omentrent 1000 ganger sterkere radiosendere enn en mobiltelefon så sansynligheten for en slik tiltrekning vil være større for mikrobølgeovnen enn for en mobil. Forsøket bør selvfølgelig dobles med en blindtest og foregå over så lang tid at man får god statistikk over om lynet står oftere ned i de mikrobølgeovnene som er påslått.

 

Hvis det kan påvises noen klar sammenheng så bør mobilprodusentene ta ansvar for å skrive i manualene en advarsel mot å ha mobilen påslått i tordenvær.

 

Inntil videre tror jeg dere ikke skal bruke så mye tid på å bekymre dere for dette, men det går an å være litt føre var og slå av telefonen dersom du skal utendørs i tordenvær.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Neste gang det er lyn og torden, og eg går ute og snakker i telefonen, og blir truffet av lynet.. DÅ trur eg på det!

 

(Kor ofte er det lyn og torden ? Og når det er, kor ofte har eg mobil med meg ?)

 

Og som Simen1 seier: Betre føre var enn etter snar..

Endret av Denethor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...