Gå til innhold

4-veis Opteron denne uken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Key Benefits

Supports up to four AMD Opteron Processors 800 Series (844, 848, 850).

Linear Processor Scalability.

Up to 32 GB of DDR memory with ECC and ChipKill.

Lights Out Management (LOM) with integrated service processor.

Redundant, hot-swap power and cooling.

Supports existing 32-bit x86 OS and applications. 

 

Hot swap cooling? Hva er dette?, tenker selv på noe a la disker som kan tas ut mens maskinen er i gang for å miske ned tid, kan det være slik at man kan "slå av" en cpu for så å bytte kjøler?

Lenke til kommentar

Dette var noen skikkelig kule maskiner, likte spesielt godt de nye arbeidsstasjonene:

I1_hw_w1100z-w2100z_img_lg.jpg

 

Dette er trolig den beste Opteron-implementeringen jeg har sett så langt, for detaljer se dette:

 

Sun Java Workstation W1100z/W2100z Technical White Paper:

http://www.sun.com/desktop/workstation/w1100z/arch-wp.pdf

 

Sun Fire V40z Server Technical White Paper:

http://www.sun.com/servers/entry/v40z/arch-wp.pdf

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Så på en video om et opprativ system noen hadde laget der du kunne snu og vende som du ville på vinduene du hadde opp på skrivebordet. Er dette det samme? og er det i vanlig bruk hos folk mersom windows? Opetron iarbeids stasjon maskin er jo rimelig greit da, sikkert et must når man driver med 3 tegning og andre avanserte arbeids oppgaver.

Lenke til kommentar

 

Hot swap cooling? Hva er dette?, tenker selv på noe a la disker som kan tas ut mens maskinen er i gang for å miske ned tid, kan det være slik at man kan "slå av" en cpu for så å bytte kjøler?

 

Profesjonelle workstations og servere har i tillegg til hot swap power og disker, hot swap kjølevifter som kan byttes ut under drift for å unngå nedetid. ;)

Lenke til kommentar

 

Hot swap cooling? Hva er dette?, tenker selv på noe a la disker som kan tas ut mens maskinen er i gang for å miske ned tid, kan det være slik at man kan "slå av" en cpu for så å bytte kjøler?

 

Profesjonelle workstations og servere har i tillegg til hot swap power og disker, hot swap kjølevifter som kan byttes ut under drift for å unngå nedetid. ;)

Må man da "slå av" den cpu man vill bytte kjøling på eller er cpuene slik at de throttler mer som P4 og A64?

Lenke til kommentar

Har ikke 4-veis Opteron eksistert en god stund nå?

 

Maskinen ser litt billig ut, litt mye plastikk.

 

Hadde ikke sakt nei om jeg fikk den, men hva trenger en privatperson egentlig en 4-veis opteron til? Greit nok at Doom 3, diverse filmredigerings programmer og HL2 er krevende, men dette er jo over kill.

 

HW.no skulle nesten hatt en søsterside som tok seg av nyheter som handler om datamaskiner og bedrift markedet. For da hadde vi slippet de 100tals Opteron nyhetene som 0,1% av forumet har behov og rå til.

Lenke til kommentar
HW.no skulle nesten hatt en søsterside som tok seg av nyheter som handler om datamaskiner og bedrift markedet. For da hadde vi slippet de 100tals Opteron nyhetene som 0,1% av forumet har behov og rå til.

Husk at en av tre lesere på HW med personer med innkjøpsansvar for bedriften de jobber i. Det blir ca 80.000 personer som bruker oss for å hente inn informasjon for bedriften de jobber i. Derfor har vi mange nyheter som ikke er myntet på forbrukere, men rettet mot bedriftsmarkedet. Så lenge disse nyhetene kommer i tillegg til annet og ikke i steden for andre nyheter ser jeg ikke helt problemet.

 

Så du forøvrig hvor langt Sun går i å rakke ned på sine egne XEON-produkter i pdf-en Snorreh linket til for quad?

Lenke til kommentar
Så du forøvrig hvor langt Sun går i å rakke ned på sine egne XEON-produkter i pdf-en Snorreh linket til for quad?

Hva har det med topic å gjøre?

 

Og det er jo ikke akkurat en hemelighet at:

1) Sun og intel har et dårlig forhold

2)Opteron er betydelig bedre enn Xeon

 

Men at 1 av 3 lesere har innkjøps ansvar for en bedrift ser jeg som utrolig usansynlig. Jeg ser ikke noe galt i det, at det kommer så mange Power 5, Opteron, Intalium og Xeon nyheter. Men det er litt til en annen lesergruppe, og det blir litt rotete av det. Og hvis dere hadde laget en søsterside med bedrift relaterte ting, så hadde nok de som har ansvar for innkjøp forsatt lest HW.no. Og de som er innteresert i arbeidstasjoner, og andre slike ting kommer nok til å besøke den siden også.

 

Jeg vet at det ikke hadde kommet noen andre nyheter i hvis vi hadde fjrenet server/ high end workstasjon elementet i HW.no. Men dette er bare MIN PERSONLIGE mening.

 

Et spørsmål helt på tampen, hadde du blitt irritert om det hadde kommet relativt mange nyheter om tynklient maskiner? Og da mener jeg like mange nyhets ting som for hele server/ high end workstajons? Dette er grunnet at det er svært mange bedrifter som bruker tynklienter, og det er det ingenting om på HW.no

 

Opteron er den CPUen som er best til dual, quad og oppover et lite stykke. Selv om det finnes CPUer som tar den igjen og slår den kraftig etter et lite stykke, både når det gjelder kostnader og rå kraft.

 

Håper Sun klarer å komme seg på beina, og bruke mer peng på R&D på egene CPUer. CPU markedet er blitt mye mindre monopolisert det siste året, det er spesjelt grunnet AMD sin K8 arkitektur som er blant den beste som finnes.

 

Håper du kan få en 12- way Opteron, eller en 6-way dual core snart.

Lenke til kommentar
Hva har det med topic å gjøre?

 

Hvordan SUN fremsetter den maskinen opp mot andre maskiner (inkl egne maskiner) ser jeg på som interessant. Spesielt når de går så langt som de gjør i PDF-ene.

 

Men at 1 av 3 lesere har innkjøps ansvar for en bedrift ser jeg som utrolig usansynlig.

 

Det er godt mulig, men det er tallene vi har fått fra leserundersøkelsene våre. En kan selvsagt diskutere om leserundersøkelser er til å stole på eller ikke. Vel å merke er det ansvar eller mulighet til å påvirke innkjøp så det var litt upresist av meg.

 

Et spørsmål helt på tampen, hadde du blitt irritert om det hadde kommet relativt mange nyheter om tynklient maskiner?

 

Hvorfor skulle jeg bli irritert om vi begynte å skrive om dette i tillegg til de andre feltene vi dekker? Du sier at tynne klienter ikke passer på HW. Da lurer jeg på hvilken side det passer på. Dinside? Itavisen? Digi?

Lenke til kommentar

Sun shows brilliance with Hypertransport plans

The top CPU board could be a single or dual Opteron configuration. Or an Athlon 64 754, or Socket 939. The Transmeta Efficeon is even a candidate.

 

The bottom board currently has an AMD 8000 chipset with an AGP cave (the Sun rep's words) but it will eventually be upgraded to a PCI Express capable chipset. without replacing the entire board.

 

Motherboard manufacturers should pay attention. The top board uses four layers, three layers for the bottom board. Four different CPU boards and eight different IO boards representing ATX and µATX offerings from the four major chipset manufacturers would provide 32 different product combinations from 11 designs, 11 because the difference between a single and dual Opteron is weather the second socket 940 is soldiered in place. Cuts the design costs by two thirds. Cuts new chipset support design costs in half. Cuts future socket design costs in half.

 

Allows customers to stop waiting for the next "good" chipset to arrive before thunking down cash on a new board. Modularity provides maximum customizability. OEMs could validate four or five modules and provide a complete product line.

Se forøvrig det følgende pdf-dokumentet for mer informasjon:

Sun Java Workstation W1100z/W2100z Technical White Paper

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Anandtech tester Sun Java Workstation W2100z her:

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2255

Ultimately, AMD and Sun benefit together in this new architecture endeavor. Sun and AMD research teams work closely together, and as a result, Sun can produce excellent workstations while AMD gains insight on processor and thermal design. PA-RISC, Power4 and SPARC architectures all have significant advantages over the x86 platform, with the exception of price. Seeing Sun, HP and IBM working together with AMD to advance x86 benefits us all in bringing affordable 64-bit computing to everyone.

:thumbup:

Lenke til kommentar
hehe kanskje et dumt spm men kjører denne på Windows?

Ja, se her:

http://www.sun.com/desktop/workstation/w2100z/index.xml

Operating System:

    * Solaris 9 HW 4/04 OS (x86 Platform Edition)

    * Red Hat Enterprise Linux WS v3 - x86

    * Red Hat Enterprise Linux WS v3 - AMD64

    * Microsoft Windows XP (WHQL-certified) (customer-provided)

Det betyr at SUN ikke leverer den med Windows, men du kan selvsagt installere det selv :)

 

og hvor kan jeg finne pris på dette?

Du finner priser her:

http://no.sun.com/produkter/?n-state=http:...dard~ws-nocache

http://no.sun.com/produkter/?n-state=http:...dard~ws-nocache

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...