Gå til innhold

TEST: ABIT KV8-Pro: "VIA done right"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne har jeg ventet på ;) Fin test som alltid dG (tog du an?)

 

"Dermed dukket mannen fra UPS opp for fjerde gang med et KV8-Pro-kort. Vi tenkte med oss selv at det bør helst være verdt ventetiden."

UPS? USA post service?

De har da ivertfall gjort en innsats for at dere skal få et ordentelig kort da, godt engasjement.

Hvor mange av Abits kv8-pro første revisjonskort er egentlig ute og surrer i butikkhyllene nå?

 

Håper de kommer med et High end kort av samme type, litt åndsforlatt å ikke ha med firewire, og de burde kansje hatt støtte for nestegenrasjons firewire på også.

Satser på de skipper brakecten, hater dem.

 

Hvordan ville egentlig ytelsen vert med en klokk på 5*290 ht? har du noen uformell skalering?

 

Tenker forsatt tilbake med gru på de viabaserte hk jeg har hatt før, de kan rett og slett ikke måles med Nforce, men som du sier det er antydning til forbedringer.

 

Edit: ikke glem å sende det over til OK.no gjengen da :w00t:

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
"Dermed dukket mannen fra UPS opp for fjerde gang med et KV8-Pro-kort. Vi tenkte med oss selv at det bør helst være verdt ventetiden."

UPS? USA post service?

UPS = Universal Parcel Service, et budfirma...

 

God test! Synd de ikke hadde med Firewire, men godt å se at VIA har fått litt orden på diskkontrolleren sin i allefall. Er faktisk dette som hindrer meg i å kjøpe VIA ettersom jeg driver med litt videoredigering og trenger god overføring til disker

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et Abit KV8 Pro hovedkort i ca. 5 uker nå.

 

Når du sier at "Harddiskytelsen på VIA-brikkesett er enda ikke god nok", snakker du om IDE eller S-ATA (eller begge deler)? Jeg er ihvertfall meget godt fornøyd med S-ATA ytelsen. CPU-forbruk er lavt og overføringshastigheten like rask som konkurrentene, ifølge mine tester.

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Jeg har hatt et Abit KV8 Pro hovedkort i ca. 5 uker nå.

 

Når du sier at "Harddiskytelsen på VIA-brikkesett er enda ikke god nok", snakker du om IDE eller S-ATA (eller begge deler)? Jeg er ihvertfall meget godt fornøyd med S-ATA ytelsen. CPU-forbruk er lavt og overføringshastigheten like rask som konkurrentene, ifølge mine tester.

Er først og fremst P-ATA-ytelsen det er snakk om. S-ATA-ytelsen tror jeg ikke er så ille. Skal se om jeg får tid til å kjøre en sammenligning på dette.

Lenke til kommentar

"I tillegg har det ikke har noe for seg å senke multiplikator for så å øke HyperTransport-frekvensen, så behovet for så høye frekvenser er rett og slett ikke til stede, med mindre du har noen svært heftige kjøleprosjekter på gang."

 

Er dette riktig? Mener jeg har lest at det gir bedre ytelse å ha høyere HT relativt i forhold til multiplikator, når summen er lik (f.eks. at 10 x 200 gir lavere ytelse enn 8 x 250). Jeg har dog ikke testet det selv...

Lenke til kommentar
Så kommer det store spørsmålet som man bare må stille seg: Har det noe som helst for seg å kunne overklokke et hovedkort med 50%, når prosessorene for plattformen uansett ikke klarer noe særlig mer enn 15-20%? I tillegg har det ikke har noe for seg å senke multiplikator for så å øke HyperTransport-frekvensen, så behovet for så høye frekvenser er rett og slett ikke til stede, med mindre du har noen svært heftige kjøleprosjekter på gang.

Dette er jeg ikke helt enig i. Hvis man har minne som ikke klarer å følge frekvensen til HTT er det en stor fordel å kunne klokke HTT veldig høyt.

 

Har man en A64 2800+ (maks 9x MP) som gjør 2,5GHz og minne som gjør 250MHz kan man stille minnet til å kjøre "166MHz" i BIOS. Setter man MP til 8x da vil minnet kjøre en 10.-del av CPU-hastigheten, altså 250MHz ved 2,5GHz, men det forutsetter at hovedkortet klarer en HTT på 313MHz.

Lenke til kommentar

Det er mulig du kan få til en økning hvis du fyrer opp minnehastigheten en god del i tillegg, men tester jeg har gjort viser at det gir uheldige konsekvenser å kjøre HTT og RAM asynkront (fra likt resultat til et lite ytelsestap). Det betyr i korte trekk at man må kjøpe RAM som klarer høye hastigheter for å få til ytelsesforbedring av dette. Problemet her er at minne som kjører ved høy frekvens ofte har dårligere tilgangstider enn normale DDR400-brikker av brukbar kvalitet, og A64 er som kjent rimlig følsom for latency.

Lenke til kommentar
Det er mulig du kan få til en økning hvis du fyrer opp minnehastigheten en god del i tillegg, men tester jeg har gjort viser at det gir uheldige konsekvenser å kjøre HTT og RAM asynkront (fra likt resultat til et lite ytelsestap). Det betyr i korte trekk at man må kjøpe RAM som klarer høye hastigheter for å få til ytelsesforbedring av dette. Problemet her er at minne som kjører ved høy frekvens ofte har dårligere tilgangstider enn normale DDR400-brikker av brukbar kvalitet, og A64 er som kjent rimlig følsom for latency.

Stemmer det at A64 er glad i stramme timings, og det er faktisk en del Winbond BH-5/BH-6 baserte minnebrikker som klarer 250MHz og mer på svært stramme timings og med en 2800+ f.eks. må en kanskje ty til å kjøre minnet "asynkront" for å oppnå høy CPU-hastighet.

 

Testa litt på maskinen min i sta med tanke på HTT og minnefrekvens. Fikk 20631 3DMarks på 9x305,6MHz og minnet på 250,1MHz (satt til 166MHz i BIOS) og 20523 3DMarks på 11x250,0MHz og minnet på 250,0MHz. Her fikk jeg faktisk en liten ytelsesforbedring, men det kan fortsatt tenke på at det være litt varierende resultater fra test til test. Oppsettet jeg brukte var A64 3400+ Clawhammer @ 2,75GHz, ATi Radeon 9700 Pro uoverklokket, Gigabyte K8NS, 2x256MB GeIL PC3700 @ 250MHz 2,5-3-2-8.

Lenke til kommentar
Bra test, men jeg savner litt test rundt gigabit brikken og lydbrikken på kortet. f. eks Gigabit brikken testes mot en intel csa løsning.

Vi driver å planlegger nye testrutiner for hovedkort, men problemet er at det er ikke så lett å teste nettverk og lyd på en skikkelig god måte. For å teste LAn må man f.eks. kunne koble til en kilde som man vet ikke er en begrensende faktor. Vi får se hvordan dette utvikler seg etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke FW?

 

Se her:

Abit KV8PRO Hovedkort Socket 754 v1.1

K8T800, SATA,LAN, ATX, Raid, Firewire

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3859

... kanskje Netshop som ha bommet (finner ikke FW på Abits HPer)

 

Dette er den "nye" ver. (1.1) da 1.0 slet med AGP låsen, etter som jeg har forstått det.... koster 100kr mer (noe som egentlig nesten er svindel da 1.0 er "defekt" da det skal ha AGP lås).

 

Fin test....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...