Gå til innhold

Akam.no: Test av Canon MVX25i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant og "god nok" test. Liker spesielt godt at det sammenlignes med andre kameraer i samme klasse. Det gjør det mer nyttig for de som går med planer om nytt kamera. Hvis vi nå bare kunne lage en "ønskeliste" (avstemning) for hvilket kamera som skal testes neste gang :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg synes kamerahuset til canon mvx25i er bra har holdt i det og men ikke så veldig lenge da

Jeg har akkurat fått høre fra Canon at byggekvaliteten på "sample"-produktet jeg hadde til test ikke er like bra som de ferdige kameraene. Jeg skal undersøke saken nærmere og så oppdatere artikkelen dersom dette stemmer.

Lenke til kommentar

Sånn. Fikk tilsendt et "ordentlig" kamera fra Canon, og da har jeg endelig fått oppdatert artikkelen og foretatt litt justeringer.

 

 

Vallhall: Jeg har bare sett et par stillbilder som visstnok skal være tatt med Panasonic MX500, og de så ikke videre bra ut. Jeg vil derfor anta at stillbildefunksjonen på MVX25i er bedre, uten at jeg kan si dette sikkert.

 

 

Tomb: Nei, den har ikke ekte 16:9. Siden mange har lurt på dette, tok jeg for sikkerhetsskyld en dobbelsjekk med både MVX25i og HC85 på et testkart som ser slik ut.

 

Jeg stilte altså opp kameraene slik at 4:3-merkene syntes ytterst på bildet, og skrudde over til 16:9-format. På HC85 ble "synsfeltet" her bredere slik at jeg kunne se merkene lenger ut på kartet som markerer 16:9. Dette oppfyller kravet mitt om ekte 16:9. MVX25i klarte ikke dette. Istedet ble deler av bildet oppe og nede kuttet vekk.

 

Det positive med 16:9'en på MVX25i er at bildet ikke blir strukket ut, men at kameraet fortsatt benytter seg av hele oppløsningen på bildebrikken, slik at man ikke taper noe kvalitet i bildet selv om man filmer i "falsk" widescreen.

 

Jeg mener dette også gjelder den amerikanske utgaven, Optura 40.

 

Although this method is a “sampling” of the 4:3 image onto the DV tape...
Lenke til kommentar
Hei.

Har lest testen og sammenligningene, men jeg opplever at den sterkeste rivalen til MVX25i er Panasonic NV-GS200 (ev. GS120). Jeg ser dere har lite (ingen) tester av eller referanser til Panasonic-kameraer. Hvilken policy ligger bak dette?

Godt poeng. Forhåpentligvis får vi snart tak i et Panasonic-kamera til test også. Problemet er at det ser ut til å være litt ferie-modus i Panasonic for tiden, så vi har rett og slett ikke fått snakket med de riktige personene ennå.

Lenke til kommentar

Denne kommentaren i anmeldelsen gjorde meg nysgjerrig:

 

Bildebrikken på Canon MVX25i er et ørlite hakk større enn HC85 sin, og kameraet får noe bedre egenskaper i svakt lys. Canon-kameraet har også mindre fokuseringsproblemer i mørke forhold.

 

I camcorderinfo sin anmeldelse av HC85 gav de den karakteren 5.5 av 10 ("better than average") i kategorien 'low light', mens Optura 40 (MVX25i) fikk bare skuffende 3.2 av 10 mulige. Jeg vurderte lenge å kjøpe MVX25i, men slo det litt fra meg når jeg så hvor dårlig den taklet mørke omgivelser (i et land som Norge må man nesten ha et videokamera som også kan takle lange mørke vintre). Hva tror du denne ulike oppfatningen av lysegenskapene til disse kameraene kan skyldes? Kan det være forskjeller mellom den amerikanske og europeiske utgaven? Fra før vet jeg bl.a at NTSC utgaven og PAL utgaven håndterer 4:3 og 16:9 formatene forskjellig (ref. denne tråden).

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Merkelig. Jeg får støtte meg til teorien om at det er store forskjeller mellom PAL- og NTSC-versjonene her. I min test kom i hvert fall MVX25i best ut i dempet belysning, selvom marginene ikke var veldig store. MVX25i gjorde det også bedre mht fokusering i mørke omgivelser.

Endret av danielR
Lenke til kommentar

Hmmm, ser ut til at NTSC versjonene av Canon har bedre widescreen også, etter hva jeg har sett i tester av NTSC modeller,så har ingen klaget på widescreen funkjon. Når det gjlder widescreen funkjon på Panasonic MX500 så virker den meget "real", når jeg spiller av på min widescreen TV, justerer den automatisk fra feks, 4:3 til widescreen, så jeg kan ikke se forskjell i widescreen mellom DVD vanlig film og Panasonics widescreen :yes:

Lenke til kommentar
Jeg stilte altså opp kameraene slik at 4:3-merkene syntes ytterst på bildet, og skrudde over til 16:9-format. På HC85 ble "synsfeltet" her bredere slik at jeg kunne se merkene lenger ut på kartet som markerer 16:9. Dette oppfyller kravet mitt om ekte 16:9. MVX25i klarte ikke dette. Istedet ble deler av bildet oppe og nede kuttet vekk.

At bildet blir bredere i 16:9 er irrelevant. Det har mer med hvordan kameraet bruker ccd brikken. Ta en titt på Sony DCR-HC40E CCD Coverage Test for et eksempel på hvordan de prøvde å finne ut hvilken del av ccd brikken som ble brukt i 16:9 og 4:3. Se også på Optura30/MVX20i in 16:9 not wider :( tråden. De konkluderer med at optura 40 bruker mindre av ccd brikken i 4:3, noe som resulterer i at den har dårligere vidvinkel sammenlignet med mvx25i.

 

Det virker som MVX25i har lik 16:9 som HC85. Begge bruker hele bredden av ccd brikken. Begge skalerer ned, og hver pixel i videobildet er basert på minst en ccd pixel. Begge har "ekte" 16:9!! HC85 sin 4:3 derimot ser ut til å bruke en mindre del av brikken. Den kutter både horisontalt og vertikalt. Dette ligner hvordan optura 40 gjør det (se tråden over). Dette kan forklare hvorfor HC85 har dårligere vidvinkel enn MVX25i i 4:3.

 

Jeg syns det er missvisende at artikkelen flere ganger nevner at HC85 har "ekte" widescreen mens MVX25i har "falsk". Dette bør rettes opp!!

Endret av tomb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Beklager litt sent kanskje, men det tar litt tid å "manne" seg opp til skrive.

 

 

Jeg er på jakt etter et videokamera som gjør at jeg kan filme til bånd og dersom jeg finner ut at "oi dette blir fint bilde" vil jeg ta et bilde til minnebrikke, mens filmen fortsetter som vanlig.

 

Bilde bør jo da selvfølgelig være av en viss kvalitet.

 

PS! Takker for utmerkede sider som er mitt naturlige førstevalg når saker skal handles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...