Gå til innhold

Samsung investerer i OLED-oppfinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig, dette var på tide at de satser litt hardere med midler på OLED. :roll:

 

Takk Samsung.

 

Jeg kunne også tenke meg en større skjerm. Sier heller ikke nei takk til 20 tommer. Men det blir vel for dyrt med store skjermer i starten tenker jeg. Og OLED blir nok dyrt de første månedene til volumet tar seg opp, eller!?

 

Men vi venter, og venter .. Og venter på noe godt. :love:

Lenke til kommentar
Hvordan er det med pixeldødligheten da? Og blir de svarte når de dør da :dontgetit:

Har lest noe sånt som at levetiden på OLED-skjermer med dagens teknologi kan være ned mot et par år. Tviler på at de kommer til å lansere store skjermer på markedet før dette problemet er løst, men div. digitalkamera og mp3-spillere kan synes å få en noe kort levetid..

 

(er oppmerksom på at informasjonen for noen er verdiløs uten en kildehenvisning *leter febrilsk*)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Alltid hadd tro på OLED. Kommer til å bli helt vilt! *Drømme om dual 20"*

Hvorfor drømme om dual 20"? du kan jo sikkert få ultrawide 40" ;) (horisontalt målt :p )

 

Ehh, og nøyaktig hva er det som kommer til å bli "helt vilt" med OLED??

 

OLED står da for Organic Light Emitting Diodes. På godt norsk blir det da: "Organiske lysdioder".

Som sagt så er det jo da pixlene selv som lyser, som på en CRT skjerm, men man har oppdatering og skarphet og stabilitet på bildet som på en LCD skjerm. Innsynsvinklene blir übergode, fargene klarere enn dagslys og øynene blir tårevåte av hvor deilig alt er å se på :love:

 

Historisk sett så ble OLED oppdaget når de prøvde på noe annet (husker ikke helt hva) - litt som champagne med andre ord....

 

Teknisk sett så er oled et lysende plaststoff som man har rett på kretsene....Man kan da praktisk talt nesten kjøre et tynt stoff med kretser igjenom en printer og få en skjerm ut. Det er i alle fall en visjon enkelte har...OLED aviser f.eks. er en del av den...

 

OLED kan lages på så mykt og fleksibelt underlag at det faktisk kan la seg gjøre, men ikke med dagens teknologi for laging av OLED skjermer.

 

De bruker også mindre strøm og utvikler mindre varme enn dagens LCD skjermer.

 

Så hva som er så vilt med OLED skjønner ikke jeg heller.... :tease:

 

Har lest noe sånt som at levetiden på OLED-skjermer med dagens teknologi kan være ned mot et par år. Tviler på at de kommer til å lansere store skjermer på markedet før dette problemet er løst, men div. digitalkamera og mp3-spillere kan synes å få en noe kort levetid..

 

(er oppmerksom på at informasjonen for noen er verdiløs uten en kildehenvisning *leter febrilsk*)

 

Mvh

Kjetil

 

Vel, det var mer enn jeg har hørt... Tviler på at dette er et reelt problem iom. at Samsung har tenkt å lansere en OLED skjerm til neste år....

 

Ang. pixeldødelighet - kan jo hende at det ikke blir døde pixler, men hvis det er så blir de vel mest sannsynlig svart, evt. at de står og lyser i EN farge (omtrent som LCD skjermer).

Lenke til kommentar

Hvis OLED er en reell konkurrent til LCD innen 2008 skal jeg sykle trondheim-oslo kun i ført g-streng truse.....

 

Samsung har i likhet med LG invistert tungt i nye fabrikker i Korea. Disse står vel ferdig neste år. Dette er fabrikker som skal produsere LCD panel. Og Samsung er vel snart verdens største produsent på dette området. Denne invisteringen skal betale seg og det gjør den ikke på et par år med produksjon.

 

 

OLED har jeg minimal tro på. Minner en del folk som tror OLED er alt om at det hele tiden er bobler i et slikt marked som dette...

 

en av mange bobler: http://www.cnn.com/2002/TECH/ptech/03/21/n...ch.display.idg/

Lenke til kommentar

Selve OLED teknologien er jo allerede bedre enn LCD... Hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt eller har drømt noe rart, så skal det være utrolig rask responstid på OLED? Pixel avstanden på OLED er vist "Problemet" for den var vist noe større enn LCD.

 

Kast meg i kjelleren hvis jeg tar feil nå...

Lenke til kommentar
OLED har jeg minimal tro på. Minner en del folk som tror OLED er alt om at det hele tiden er bobler i et slikt marked som dette...

 

en av mange bobler: http://www.cnn.com/2002/TECH/ptech/03/21/n...ch.display.idg/

Personlig tror jeg ikke det er en boble, man får allerede tak i OLED-displays (i mindre størresle), så teknologien er allerede på vei inn, men jeg er enig i at det anktakelig tar litt tid, sånne ting tar alltid lengre tid enn man håper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så hva som er så vilt med OLED skjønner ikke jeg heller.... :tease:

 

Er veldig klar over hva OLED er og hvordan det fungerer, og alt det du skriver høres jo veldig flott ut, men jeg tenker mer i praktiske baner.

At OLED kommer til å bli "helt vilt" i forhold til kvaliteten på LCD synes jeg høres helt vilt ut. En virkelig god LCD kan gjengi det meste av det du ønsker deg av sterke farger, så hva sitter man igjen med da? En potensiellt tynnere monitor som blir mindre varm og bruker litt mindre strøm? Kjekt? Ja. Vilt? Nei! Ser for meg at OLED blir like "vilt" som PCI-express. Dvs. kjekt å ha men med svært svært små praktiske betydninger.

Lenke til kommentar

Så hva som er så vilt med OLED skjønner ikke jeg heller.... :tease:

 

Er veldig klar over hva OLED er og hvordan det fungerer, og alt det du skriver høres jo veldig flott ut, men jeg tenker mer i praktiske baner.

At OLED kommer til å bli "helt vilt" i forhold til kvaliteten på LCD synes jeg høres helt vilt ut. En virkelig god LCD kan gjengi det meste av det du ønsker deg av sterke farger, så hva sitter man igjen med da? En potensiellt tynnere monitor som blir mindre varm og bruker litt mindre strøm? Kjekt? Ja. Vilt? Nei! Ser for meg at OLED blir like "vilt" som PCI-express. Dvs. kjekt å ha men med svært svært små praktiske betydninger.

Spørs veldig på hvordan teknologien utvikler seg, det er jo en ganske bra evulusjon, da det blander sammen lcd og crt sine fordeler til ett "perfekt" produkt, men for å ta den "helt ville" delene, om de største optimistene får rett, så blir det veldig billig å lage oled-skjermer, selv i store størrelser, tenk 20-tommer for en hundrings, og det kan virkelig revulosjonere bruken av skjermer til diverse arbeidsoppgaver, men som sagt dette er den store optimistens visjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis OLED er en reell konkurrent til LCD innen 2008 skal jeg sykle trondheim-oslo kun i ført g-streng truse.....

 

*Gleder meg til 2008* :D

 

 

Hvis en så anerkjent produsent som Samsung skal lansere en 17" OLED skjerm til neste år, er det fordi de tror at de kan få solgt denne. Hvem vil kjøpe denne hvis den ikke har fordeler framfor en LCD?

 

Så vidt jeg husker er dette en 1600x1200 pixel skjerm som er en uvanlig oppløsning på en skjerm i denne størrelsen. Kanskje det er salgsargumentet?

 

Geir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...