Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen meget bra Øyvind. Men jeg lurer på en ting; mikrofiberklut til rengjøring...

Jeg var under den tro at dette ikke var spesielt bra fordi "mikrofiberne" kan ripe opp, er ikke snakk om slike riper man ville fått om man vasket skjermen med gråsten, men etterhvert er det mulig at skjermen vil få nok riper som gjør at man får en grå/hvit "hinne" på det ytterste laget av skjermen. Når man først får dette vil man aldri få det bort igjen...

 

Tar sikkert sabla feil, men ville vært morsomt å sett resultatet av "heftig vask" av LCD med microfiber =)

Lenke til kommentar
Jeg var under den tro at dette ikke var spesielt bra fordi "mikrofiberne" kan ripe opp, er ikke snakk om slike riper man ville fått om man vasket skjermen med gråsten, men etterhvert er det mulig at skjermen vil få nok riper som gjør at man får en grå/hvit "hinne" på det ytterste laget av skjermen.

Det står kanskje ikke helt krystallklart, men Øivind har påpekt at det finnes ulike typer microfiber. Men har skurekluter, som absolutt ikke skal på glass eller andre ømfientlige overflater, men det finnes også finere pussekluter. De man får hos optiker til brillerens er et eksempel på typen som er helt trygg å bruke på LCD. Andre typer tør jeg trett og slett ikke driste meg til å foreslå da jeg ikke med sikkerhet kan si noe om innholdet.

Lenke til kommentar
Kjempe guide Oivind, hvor langt frem i tid ser du for deg denne vil være fullstendig relevant til valg av skjerm, helt frem til oled eller?

LCD-teknologien modnes jo stadig og man skal ikke se bort fra at det kommer nye paneler eller andre endringer, men noe mer drastisk enn det tror jeg man skal se langt fram i tid for å finne. Ryktene skal også ha det til at enkelte prdusenter leker med flatskjermer basert på annen teknologi enn LCD og OLED. De vil bare ikke si så mye om det enda :)

 

Citizenx: Det kommer en ny anbefalingsside for LCD etter hva jeg har hørt :)

 

snorreh: Den teoretiske forskjellen er at dual link har dobbel båndbredde. Den praktiske er at i oppløsninger over 1600*1200 32bit klarer ikke single link å levere nok. Stor sett anbefales dual til 1600*1200 også.

 

 

Siden Øivind har ISP-problemer som gjør at alle hardware-siter blokkeres tar jeg meg friheten til å svare i hans sted :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

takk takk for all skryt. Det varmer, Og som Jørgen var inne på, denne guiden har jeg lagt mye arbeid ned i.

 

Prøvde å gjøre den enkel og lettlest, samtidig som den var avansert.

Tipper ingen nettsteder i verden har med forskjellen på paneltypene, slik vi har her :)

 

 

Håper denne guiden kan hjelpe mange som fomler rundt i mørket der ute :)

Lenke til kommentar

Et spørsmål. :roll:

 

Bakgrunnsbelysningen kan være lysstoffrør. Men det kan vel være lysdioder også tenker jeg?

 

Men spørsmålet blir om lysstoffrør kan begynne å flimre sånn som en ser i taket på lamper i et kontormiljø før de ryker. Jeg vil tro at den LCD skjermen som jeg har sett har lysstoffrør.

 

Skjermen er en Scott (sannsynligvis 15 tommer).

 

Hvor lang garanti er det på Scott sine LCD skjermer? Den ble anskaffet rundt år 2000. Er det sannsynlig at levetiden på slike lysstoffrør er så kort som dette, 2000 til 2004?

 

:ermm:

 

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...