Gå til innhold

Intel P4 2.4A "Prescott"


Anbefalte innlegg

Intel sin siste revisjon av Pentium 4, kodenavn "Prescott", har nå kommet for fullt. Prosessoren er en forbedret versjon av den gamle "Northwood" kjernen med doblet L1- og L2-cache. Vi ser litt nærmere på overklokkingsegenskapene til den laveste utgaven i serien - Intel 2,4E GHz.

 

Testen leser du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra test!

Synes resultatet i Super PI var merkelig. Prescott er normalt  raskere ved samme klokke frekvens som Northwood.

Med en Prescott på 3.8GHz burde resultatet være ned mot 36s.

Hvor har du lest dette, alle testene jeg har lest er at Prescott er dårligere ved samme klokkerfekvens som en Northwood.

 

Bra test :)

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
SuperPI liker tilsynelatende ikke Prescott-arkitekturen spesielt godt og må se seg slått av sin forgjenger enda en gang

 

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv? Alle som er litt oppegående på super pi fronten vet at Prescott eier alt av motstand der. Jeg har hatt samme cpu (2.4A) og fikk mye lavere enn det der.. hehe..

 

Heller ikke denne gangen hjalp det å øke spenningen til prosessoren får å oppnå bedre resultater.

 

Hvordan får dere økt spenningen over 1.6v? Det går rett og slett ikke på asus kortene... sorry mac... biosen har en sperre..

 

Det fungerer med vcore mod, men den har ikke du tatt..

Endret av Sesam
Lenke til kommentar
Hvordan får dere økt spenningen over 1.6v? Det går rett og slett ikke på asus kortene... sorry mac... biosen har en sperre..

 

Det fungerer med vcore mod, men den har ikke du tatt..

Sorry mac, men de fleste hovedkort kan man justere vcore på :cool:

 

God Jul og godt Nyttår

Lenke til kommentar

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv? Alle som er litt oppegående på super pi fronten vet at Prescott eier alt av motstand der. Jeg har hatt samme cpu (2.4A) og fikk mye lavere enn det der.. hehe..

 

 

 

Hvordan får dere økt spenningen over 1.6v? Det går rett og slett ikke på asus kortene... sorry mac... biosen har en sperre..

 

Det fungerer med vcore mod, men den har ikke du tatt..

Først av alt, prescott yter generelt lavere en CPU-er med NW kjerne.

Kan ikke si jeg er utrolig oppegående på SuperPI fronten men det generelle inntrykket er at prescott ligger etter. Les flere tester så vil du nok få samme inntrykket. Les om de litt kraftigere prescottene så blir det ingen forveksling mellom NW og prescott ;)

 

Når det gjelder at man ikke kan ta over 1.6V Vcore så hadde jeg ingen problemer med det etter en BIOS flash, heller ganske motsatt. Satte jeg 1.55V i BIOS la Vcore seg rett i underkant av 1,6V (1,58/1,59V). Satt jeg Vcore til 1.625 gikk Vcore opp til underkant av 1,7V. Det er noen årsaker til dette, først av alt så har jeg gjennomført en droop mod, noe som stabiliserer og øker spenningen noe. For det andre, så har alle prescott prosessorer i dette kortet fått mer spenning en hva som er satt i BIOS, dermed er det ingen problemer med høyere spenning, før jeg beveget meg stort over 1,675Volt - da døde nemlig maskinen pga sperren eller CPU-en feilet.

 

 

Edit; feilplassering av tall ble byttet på... sliten, bra det er helg :)

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Aff.. jeg hadde IKKE kjøpt en presHot jeg, spesiellt ikke etter å ha lest denne testen. Har sett temperaturen på Opteron 246 (2ghz) med boxed viften og det var... 38 grader ved 1,5v og sisoft sandra burn-in wizard. Viften kjørte da på 3300rpm, kunne sikkert kjørt viften på 2000rpm og fortsatt holdt under 45 grader.

Lenke til kommentar
Bra test!

Synes resultatet i Super PI var merkelig. Prescott er normalt  raskere ved samme klokke frekvens som Northwood.

Med en Prescott på 3.8GHz burde resultatet være ned mot 36s.

Hvor har du lest dette, alle testene jeg har lest er at Prescott er dårligere ved samme klokkerfekvens som en Northwood.

 

Bra test :)

Ikke i SuperPI!

 

 

Edit: Når det gjelder Vcore på Asus kortet er det mulig at nyeste bios har gitt valg for mer enn 1.6V. Uannsett er det bare å skru ned motstanden på dropp modden og spenningen på Vcore øker (vist jeg ikke husker helt feil).

Men vist dere har testet med 1.75V Vcore er det ikke mye mer å hente på 90nm prosessorer.

Endret av RansoM
Lenke til kommentar

Japp, men ikke i vår testing.. men se også at disse bruker en 800MHz system buss, ikke 533MHz som vår bruker på stock, og i overkant av 800MHz i overklokket tilstand. OG de bruker HT.

 

Edit:

Men ja skal si meg enig i at 3,8GHz SuperPi testen var litt spes, men den ble kjørt fem ganger, så det stemmer det som står der.. Mulig HT har noe å si?

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Nei, tenkte meg det, kan godt kjøre den en gang til i løpet av helgen tenker jeg, så skal jeg verifisere det en gang til.

 

Hadde ny install av windows pluss drivere, ingen andre prosesser aktive og kjørte testen fem ganger, rart om det skulle være feil. Men om det er feil så skal jeg rette det.

 

Edit: Eneste muligheten jeg kan se som feil her at jeg har på et eller annet vis klart å stille minne timingen i mellom benchmarking og overklokkings testene. Skal se på det så fort jeg kan.

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...