Gå til innhold

nForce4: PCI Express og Sound Storm 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker veldig lovende, et solid chipset som dette er kanskje det A64 trenger for å slå skikkelig igjennom blant entusiaster. Forhåpentligvis er S939 cpu'ene billigere når det kommer på markedet. Jeg har ikke tenkt å oppgradere før høst/jul uansett... med .09 cpu'er og NForce4 kan det blir bra.

Lenke til kommentar
mange husker nok Sound Storm (1) som en spesielt god løsning for integrert lyd.

 

 

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=39003

 

I had no idea just how bad it sounds until I reluctantly bought an Audigy2 ZS... Now I don't know what took me so long.

 

 

Personlig oppdaget jeg det samme, jeg kunne høre lyder lengre unna med audigy og stemmer i Neverwinter Nights var ikke lenger muffled. Kanskje derfor SoundStorm fikk så gode benchmark fordi den kappet dem vekk eller gjorde ikke jobben skikkelig.

 

NVIDIA og ATI jukser endel i 3D grafikk, hvorfor ikke i lydkort også.

 

 

Jeg husker ny NFORCE driver kom ut etter noen måneder, og da ble det et sekunds forsinkelse mellom for- og bakhøyttalerne så du fikk en ekko-effekt på vanlig stereo musikk. MP3 med Winamp f.eks.

 

Dette er mye bedre i Audigy (i allefall 2) da kan du skru av CSS og vanlig stereo kilder som winamp og gamle spill blir gengitt bare i front kanaler.

 

Ellers stinker Creative like mye som før, med en driver pakke på 600MB. Control panelet starter tregere enn Internet Explorer og er "skinnet" voldsomt og et panel for hver funksjon nesten. Bass redirection/cutoff virker dårlig og vanskelig å stille riktig etter en reinstall (bare en slider uten dB nummer eller markeringer).

 

 

NForce kort kostet ikke så mye kanskje de ikke fikk nok penger til driver utvikling.

Lenke til kommentar
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=39003

 

I had no idea just how bad it sounds until I reluctantly bought an Audigy2 ZS... Now I don't know what took me so long.

 

Personlig oppdaget jeg det samme, jeg kunne høre lyder lengre unna med audigy og stemmer i Neverwinter Nights var ikke lenger muffled. Kanskje derfor SoundStorm fikk så gode benchmark fordi den kappet dem vekk eller gjorde ikke jobben skikkelig.

[...]

NForce kort kostet ikke så mye kanskje de ikke fikk nok penger til driver utvikling.

Well you have to think about from a different angle. How much did you pay for your Audigy2 card compared to how much Soundstorm cost to be implemented into southbridge?

 

As Soundstorm is hardware embedded its amazing what nVidia managed to achieve with it. If nVidia was to implement a $80 solution would they have sold as many motherboards?

It sounds to me like you've never heard digital output from a Soundstorm system.

 

The output (via SPDIF coax to my Onkyo TX-SR500 receiver) to a proper 5.1 audio system is very, very good! I use my 8RDA+ systems heavily for music recording and listening, and MP3 output is equal to a store-bought CD played on my optically-connected standalone DVD player.

Jeg bruker selv SoundStorm-lyd hjemme for å se på filmer, og bruker selvsagt den digitale-lydutgangen (S/PDIF out) for Dolby Digital og den gir kjempekvalitet etter min mening. Analog lyd kan være en helt annen historie, for det avhenger av lyd-codec'en på hovedkortet, og de fleste hovedkort-produsenter bruker en billig sak fra Realtek. For mer informasjon så se nForce audio FAQ'en:

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=23721

Q12: If I am using the analog connections am I taking advantage of the Soundstorm's (i.e. the APU's) ability?

 

A: As long as you are using the nvidia drivers the APU will be taken advantage of. The realtek codec in that case is soley being used as a DAC. If you install the realtek drivers then the APU will be bypassed and all effects done using the CPU with the usual limitations (number of voices etc). If you have a board without the APU for now it may be better to make use of the realtek drivers otherwise use the nvidia ones.

Q16: Why did Nvidia go with poor realtek codecs on an enthusiast board?

 

A: They didn't. The reference board they originally produced featured a far superior sigmatel codec. The board manufacturers were cost-cutting with the realtek codec. If you want to get around this with your analog speakers see below.

Ikke NVIDIA sin skyld altså...

Lenke til kommentar
:hrm:

 

Dette blir for "dumt" for min del.

 

Ikke nForce 4, men at det kommer nytt hele tiden.

Blir jo bare å utsette kjøpet i lang tid.

Kan si meg enig der, kommer jo nye ting hele tiden, men det er riktig vei med tanke på utvikling, man MÅ ikke ha det nyeste heller :hmm:

Jo :p

 

Eller ikke det beste av alt, men det nyeste, hvis du skjønner ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...