Gå til innhold

Åpner Java med "Looking Glass"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal sies at Java mange ganger har blitt beskyldt for å være treg og med rette i mange tilfeller

 

At Java er treg er en misoppfatning som er vanskelig å bli kvitt. Mye pågrunn av Swing også fordi nettlesere bruker litt tid på å starte JVM.

 

Men tester viser at Java i flere ulike scenarioer er raskere enn C++ og har i tillegg fått andre måter å bygge grensesnitt enn Swing.

 

Så det er godt mulig at Looking Glass har en relative god ytelse. Det blir uansett feil å sammenligne med Windows XP fordi XP ikke har 3d funksjonalitet.

 

Håper Sun klarer å konkurrere med Longhorn når det gjelder ytelse, brukervennlighet og funksjonalitet. Da kan Looking Glass bli svært populært.

Lenke til kommentar
Men tester viser at Java i flere ulike scenarioer er raskere enn C++ og har i tillegg fått andre måter å bygge grensesnitt enn Swing.

Har du en link til en av disse testene?

 

Det du beskriver strider mot alt jeg har erfart, testet og lest. Etter min mening har Java mye bra i seg, men ytelse og ressursforbruk har aldri vært styrken til Java.

 

Ønsker ikke å starte en "off-topic C++ vs. Java" diskusjon her, men når du refererer til tester som viser det motsatte av "alle andre tester" blir jeg litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Har du en link til en av disse testene?

 

http://kano.net/javabench/

 

disse testene han snakker om er veldig omdiskuterte da testene av c kodene inneholdt feil.

Koden fikk heller ikke lov til å inneholde noe form for optimalisering, i alle fall ikke c++ koden.

 

Har du lest testen på lenken over (Se også de testene som det referes til)?

 

Det er sannsynligvis mye som kunne vært gjort med koden som er blitt brukt, det gjelder både for C++ og Java.

Det må også bemerkes at det er Java Server versjonen som gjør det best, menst klient versjonen er til tider treig.

 

Uansett mener jeg resultatet viser at Java ikke er så treig som mange vil ha det til.

Endret av Willow
Lenke til kommentar

http://kano.net/javabench/

 

disse testene han snakker om er veldig omdiskuterte da testene av c kodene inneholdt feil.

Koden fikk heller ikke lov til å inneholde noe form for optimalisering, i alle fall ikke c++ koden.

 

Har du lest testen på lenken over (Se også de testene som det referes til)?

 

Det er sannsynligvis mye som kunne vært gjort med koden som er blitt brukt, det gjelder både for C++ og Java.

Det må også bemerkes at det er Java Server versjonen som gjør det best, menst klient versjonen er til tider treig.

 

Uansett mener jeg resultatet viser at Java ikke er så treig som mange vil ha det til.

Vel, vel... det er vel den minst troverdige testen jeg noensinne har sett. Ble skeptisk bare jeg så overskriften: "The Java is Faster than C++ and C++ Sucks Unbiased Benchmark".

 

Jeg skal ikke dømme fyren som har laget testen på forumet her, men selv har jeg helt klart mine formeninger...

 

For sikkerhetsskyld kjørte jeg noen av testene på mitt system (WinXP, AMD 2400). Har ikke hatt tid til å kjøre alle, men jeg plukket ut noen tilfeldige (benchmarks i sek.)

 

java strcat 1000000 0,647427 s

strcat.exe 1000000 0,091684 s

 

java random 300000000 28,7145 s

random.exe 300000000 7,44332 s

 

java methcall 1000000000 18,4989

methcall.exe 1000000000 13,73

 

java nestedloop 45 22,7192 s

nestedloop.exe 45 0.0163345 s

 

java matrix 100000 25,1041 s

matrix.exe 100000 7,89923 s

 

Kompilert/kjørt med siste JDK v1.4.2_04-b05 og MSVC++ v7.1 (standard release settings). Testene er uansett ganske ubrukbare og syntetiske. Men "alle" vet jo at hastighet ikke er styrken til Java.

 

Men dette har ikke så mye med LookingGlass og gjøre.... derfor skal jeg slutte her :)

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar
Vel, vel... det er vel den minst troverdige testen jeg noensinne har sett. Ble skeptisk bare jeg så overskriften: "The Java is Faster than C++ and C++ Sucks Unbiased Benchmark".

 

Jeg skal ikke dømme fyren som har laget testen på forumet her, men selv har jeg helt klart mine formeninger...

Du anstrenger deg ikke nevneverdig for å komme til objektive konklusjoner....

 

Jeg står på mitt: Java er ikke så treig som mange trur.

 

Men du har rett i en ting; Java sin styrke ligger ikke i hastigheten.

 

Så gjenstår det å se hvor bra Looking Glass blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...