Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra innføring dette, men det eksisterer også åpne og/eller gratis alternativer der ute for HTPC. Man trenger ikke Windows Media Center for å lage seg en HTPC. Freevo, MythPC og MyHTPC er eksempler for både Windows og OSS-systemer.

 

Utviklingen av HD-støtte på OSS-systemer er langt på vei ferdig, og vi går utvilsomt en spennende tid i møte. Men som alltid, det er viktig å være klar over at det eksisterer alternativer til Windows også her :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette var en bra artikkel. Det er definitivt framtiden innen tv og multimedia vi snakker om, selv om dette er kommet godt igang i USA/Japan allerede. kan også legge til at HD kommer større inn i Interaktiv underholdning også, f.eks er det allerede mange Xbox og PS2 spill utgitt i High-Definition (HD games Database)

 

Etter å ha sett en del HDTV filmer i forhold til DVD-Filmer er det bare en ting å si, at jeg håper HD-DVD snart får sinn inntog i markedet, en vanlig DVD kan nesten ikke sammenlignes hva angår bildekvalitet! :-)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Syntes artikkelen var 'litt' rotete.

Introduseres som en koselig liten innføring av HDTV for nordmenn.

Men isteden en who's who innenfor video standarder og andre standarder.

Kunne likeså greit tatt med forskjellene mellom de forskjellige bilde komprimerings teknologiene for å fullføre rotet.

Kunne vært organisert litt mer logisk og gjerne skrevet på forsiden alt hva artikkelen inneholdt, ikke bare om hva den ene siden inneholder..

Endret av andre1
Lenke til kommentar

Er ikke rart folk er forvirret, for HDTV er en sammensmelting av 3 (hverfall) ulike nyskapninger:

 

1. Digital overføring, for å motvirke støy/kvalitetstap som vanligvis oppstår ved analog overføring av signaler.

 

2. Endring i format. DTV sendes vanligvis i formatene 480i, 480p, 720p, 1080i eller 1080p. Tallet står for antallet scan lines (horisontale linjer) i bildet, og i/p står for interlaced/progressive. 480 er SD (standard definition) og 720 eller høyere er HD (high definition). Både SD og HD er varianter av DTV (digital-TV).

 

3. Aspect ratio. Det brukes 16:9 (widescreen) i stedet for 4:3-ratio ved visning av bildet. Skjermer som skal vise et DTV-signal ordentlig må derfor være widescreen.

 

Mange av oss mottar allerede i dag digital-TV via parabol

Det er viktig å påpeke at man ikke nødvendigvis mottar DTV selv om man har en "digital parabol-pakke". Det man mottar er vanlige analoge bilder som er konvert til digitale signaler for øverføring, for så å bli konvertert tilbake til et analogt video-signal til TV-en. Med dette unngår man kvalitetstap som ellers ville oppstått under overføring, men skarpheten kommer ikke i nærheten av ordentlig (H)DTV.

 

HDTV leveres i to 2 "formater"

Som nevnt over er HDTV ikke kun 720p og 1080i. F.eks. 1080p er også HDTV.

 

utbyggingen av jordbasert digital-TV via sendere på landets fjelltopper er godt i gang

Senderne har vi vel allerede? Jeg trodde hvertfall at det er selve bakkenettet som bygges ut for å kunne overføre de enorme datamengdene som distribusjon av mangfoldige DTV-kanaler innebærer?

 

Angående Blu-Ray sier du:

foreløpige signaler tyder på at de har valgt den utdaterte MPEG2-standaren

Hm... Sikkert sant at den er utdatert, men det kan jo være verdt å nevne at det er MPEG2 som brukes både i komprimering av HDTV-signaler og i vår gjeldende DVD-standard. Til tross for at det sikkert finnes bedre komprimering nå, klarer likevel MPEG2 gjerne å komprimere datastrømmen til én 50-del av original størrelse. :)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
HDTV kommer i 16:9-formatet og ikke i det tradisjonelle 4:3-formatet.

 

Min onkel som bor i USA har en 32" HDTV i 4:3 format. :dontgetit:

HDTV signalene skal først og fremst bli rettet mot 16:9. At det finnes "hardware" og sendinger i HDTV i 4:3 er helt korrekt. Men slik det ser ut, er 16:9 fremtiden.

 

 

Setter pris på all konstruktiv kritikk på artikkelen, da dette var min første :) Alle tilbakemeldinger settes veldig stor pris på ;)

Lenke til kommentar

Som nevnt over er HDTV ikke kun 720p og 1080i. F.eks. 1080p er også HDTV.

 

 

Senderne har vi vel allerede? Jeg trodde hvertfall at det er selve bakkenettet som bygges ut for å kunne overføre de enorme datamengdene som distribusjon av mangfoldige DTV-kanaler innebærer?

 

Angående Blu-Ray sier du:

 

Hm... Sikkert sant at den er utdatert, men det kan jo være verdt å nevne at det er MPEG2 som brukes både i komprimering av HDTV-signaler og i vår gjeldende DVD-standard. Til tross for at det sikkert finnes bedre komprimering nå, klarer likevel MPEG2 gjerne å komprimere datastrømmen til én 50-del av original størrelse. :)

Det er noen aspekter jeg har utelatt i denne artikkelen, grunnet at dette er ment mot den menige mann :) Jeg kunne selfølgelig gått i dybden som var orginal ideen min, men fant ut at ved litt "forenkling" ville veldig mange flere brukere få nytte av den.

 

At HDTV finnes også i 1080p osv er jeg fullt klar over. Grunnen jeg har latt være å ta det med er: Det er 720p og 1080i som kommer til å bli brukt.

 

Senderne har vi til en viss grad ja, men er fortsatt under utbygging. Men det er sant at det er bakkenettet som bygges mest ut.

 

Ang. MPEG2 nevner jeg i artikkelen delvis det du sier. Men slik markedet ser ut i dag vil dette bli faset ut til fordel av f.eks. senere versjoner av MPEG e.l. Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger, da blir nok min neste artikkel enda bedre (forhåpentligvis) :)

Lenke til kommentar

Etter at det for noen år siden ble kjent at NRK skulle bygge ut et digitalt bakkesendt nettverk ble jeg nysgjerrig på om det ville tilby HDTV.

Jeg sendte en mail til Norges Televisjon AS og spurte om dette.

Svaret var nei.

 

Så det bakkesendte nettverket vi ser i første omgang vil ikke tilby HDTV etter det de sa på det tidspunktet.

Derimot gjør et digitalt nettverk det enklere å oppdatere senere.

Lenke til kommentar
Fin guide, men rett opp skrive feilen på overskriften der det skal stå proskjektor tv

:roll:

Pass på deg selv før du klager på andre.

Det heter projektor-TV (det har ingenting med prosjekt å gjøre hvis det var det du prøvde å skrive).

Det heter for øvrig også skrivefeil (i ett ord).

 

Edit:

Til stigen1: Det ble en bra artikkel til slutt. :thumbup:

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...