Gå til innhold

"Opteron-killer" fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[quote name='tbend' date='24/06/2004 : 11:30'] Håper den tar knerten på Amd..... :thumbup: [/quote]
Tar nok ikke knerten, men den vil nok ligge på samme nivå. Uansett så tror jeg Nocona kommer til å selge mye mer enn Opteron pga. av Intel sin allerede supre etablering og rykte. Med 64-bit og NX-bit (tror jeg) på plass så er det bare pris og kanskje temperatur som er de beste fordelene til Opteron.
Lenke til kommentar

Ifølge rykter spredd av folk som har testet Nocona allerede så skal den visst yte rimelig dårlig i 64-bit. De nye testene av Prescott 3.6GHz vs. Athlon 64 FX-53 gir også en god pekepinn på hvordan Nocona 3.6GHz vs. Opteron 250 vil stå mot hverandre i 32-bit, så påstanden om "Opteron-killer" tar jeg med stoisk ro ;)

Lenke til kommentar
Nå er Amd ferdig!

Game Over...

Ja, AMD-folkene begår sikkert rituelt selvmord når Nocona kommer :p

 

Seriøst, Nocona kommer om mulig å ha et enda større strømforbruk enn Prescott og bære preg av å være et hastverksarbeid. Det burde vel ringe en bjelle når Intel bruker mesteparten av kreftene sine på å pushe sine nye P4-brikkesett og BTX fremfor iAMD64...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nå er Amd ferdig!

Game Over...

Tvilsomt...

Amd har vært lengre på markedet når det gjelder sine opteron løsninger, intel har valgt å lage en opteron kompatible løsning, mens amd nå går inn i en ny bedre fase med bedre yields per wafer og har blitt kvitt di fleste barnesykdommer.

 

Selvsagt så kommer intel til å selge bedre, men for hver cpu med dårlig ytelse (i forhold til opteron) som di selger jo bedre kommer amd til å gjøre det senere.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som er ferdige her , se nå det positive i ting istedenfor å BARE finne feil , nemmelig sunn konkuranse , eller er det noen som IKKE vil ha det :hmm:

Enig med Snekker`n. Sku likt å se Intel feie opteron av banen jah :laugh:

 

Men skal bli spennende å se hva Intel får til da.

Lenke til kommentar

Nocona blir nok en større suksess enn Prescott (er egentlig samme cpu) siden det er behov for 64bit servere. Jeg tviler imidlertid på at den blir så veldig bra. Prescott/Nocona kjernen burde aldri vært lansert på 90nm av nøyaktig samme årsak som Willamette/Foster designet aldri burde vært introdusert på 180nm prosess. En ender bare opp med en CPU som er effektbegrenset. Jeg kan vel bare gjette på at Intel ikke ønsket å legge inn 64bit støtte i Northwood/Galatin fordi den ikke var ment å ha noe fremtid. Da gir det ikke mye mening å krympe den til 90nm heller, selv om f.eks vi ville vært mye bedre tjent med Galatin (P4EE/Xeon MP) på 90nm i dag enn Prescott som P4 oppfølger. Ellers har jeg sånn rimelig tro på Prescott/Nocona på 65nm prosess. Det blir vel den samme hyggelige overgangen som vi så fra Willamette til Northwood, men de gode gammle tidene med fantastiske forbedringer i prosessorene er nok over for de fleste arkitekturene. Dual core kan gi en hyggelig forbedring i noen tilfeller men om neste hype fra produsentene blir quad core, så vil nok desktop brukerne stort sett føle at "diminishing returns" spiste opp den forbedringen.

Lenke til kommentar
Håper den tar knerten på Amd..... :thumbup:

Hvis du tenker deg om, gjør du ikke det. Hadde ikke Intel hatt en nevneverdig konkurrent i AMD, hadde prosessorene deres kosta en god del mer enn de gjør i dag. Og motsatt selvfølgelig

 

La oss håpe dette vil gi konkurranse som ikke kommer til å presse noen ut, men gi en sunn utvikling og lavere priser. Ellers tror jeg også at dette kan være litt hastverk av Intel og er kanskje ikke så mye annet enn for å holde på en av sine viktigste partnere, Dell.

 

Men tester vil vise! La oss Intel leverer prosessorer til test til hw.no

Lenke til kommentar
QUOTE (tbend @ 24/06/2004 : 11:30)

Håper den tar knerten på Amd..... 

 

 

Noen har fotballhelter, andre har prosessor produsenter 

 

Har liksom aldri helt forstått det der...

Å forgude en fotballspiller som er av kjøtt og blod er en ting , men å forgude en mikroprosessor eller å ville dø for en grafikkbrikkeprodusent , DET er noe annet! :no:

Det beste hadde jo vært BEINHARD konkurranse , der henholdsvis AMD og INTEL hadde hatt bortimot 50% markedsandel hver..

Da hadde det blitt priskrig da , til beste for oss brukere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...