Gå til innhold

Oppdaterte planer fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper man kan beholde samme hovedkort som man evt. har før den tid basert på solkel 939 eller 940, og at alt som evt. må til er en liten BIOS-oppdatering for å kunne kjøre de nye prosessorene. Ettersom jeg håper å ha 2x Opteron innen den tid, kunne det ha vært artig med å kunne kjøre "4" prosessorer uten problemer :dribble:

Lenke til kommentar

Tror det kan være greit å se på det oppdaterte roadmapet etter de har fått mesteparten av produksjonen på 90nm. For det kommer ikke til å bli enkelt. De kommer vel også til snart å opperere med on die memeory controle. Og kanskje i 2006-2007 så kommer de første SOC (system on chip) CPUene.

 

Edit: Skulle ikke AMD begynne med SSOI??

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Tror det kan være greit å se på det oppdaterte roadmapet etter de har fått mesteparten av produksjonen på 90nm. For det kommer ikke til å bli enkelt. De kommer vel også til snart å opperere med on die memeory controle. Og kanskje i 2006-2007 så kommer de første SOC (system on chip) CPUene.

 

Edit: Skulle ikke AMD begynne med SSOI??

De nye 939-FX-brikkene er vel 90 nm?

 

Hva mener du med at de snart kommer til å ha "on die memory controller"? Det har AMD hatt i snart halvannet år...

Lenke til kommentar

Det ser absolutt veldig spennende ut dette, spesielt at dual-kjerne Opteron kommer allerede av midten av neste år og at det kommer dual-kjerne Athlon 64-FX en gang i andre halvdel av neste år. En annen interessant ting er at Athlon XP også vil bli produsert på 90nm etterhvert, så den er tydeligvis ikke helt død ennå :)

 

For detaljene om flerkjerne-planene så les denne pressemeldingen fra AMD:

AMD Announces Technology Milestone With Its Multiple-Core Strategy

 

"AMD plans to deliver high-performance dual-core products to the x86 server market in mid-2005 and introduce dual-core solutions for high-end client PCs in the second half of 2005."

 

En annen interessant nyhet fra AMD er at de nå også oppgraderer sitt AMD-8000 brikkesett med støtte for PCI-X 2.0 og planlegger å komme med PCI-Express støtte senere:

AMD Unveils Evolutionary Design For Latest Addition To The AMD-8000 Series Of Chipsets

 

Designed for modes 1 and 2 operation, the AMD-8132™ component brings high-performance PCI-X® 2.0 connectivity to AMD Opteron™ processor-based systems with increased throughput, improved RAS capabilities, robust data management and enhanced HyperTransport™ technology connectivity.

 

“As we move closer to the day when 32-bit-only systems will become obsolete, this latest enhancement of industry-standard technology continues AMD’s commitment to overall system performance and tradition of delivering high-performance solutions that are compatible with a broad range of existing PCI-X devices.” said Marty Seyer, vice president and general manager, AMD Microprocessor Business Unit. “We’ve designed this chipset to complement upcoming PCI Express™ solutions, and we continue to work with third-party chipset partners to help ensure their next-generation designs take full advantage of the AMD Opteron processor with Direct Connect Architecture.”

 

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Tror det kan være greit å se på det oppdaterte roadmapet etter de har fått mesteparten av produksjonen på 90nm. For det kommer ikke til å bli enkelt.

AMD er allerede kommet godt i gang med sin 90nm-produksjon som ser veldig lovende ut ifølge Robert Rivet sin presentasjon på Citigroup Semiconductor Conference tidligere denne måneden (se s. 10-12):

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...onf_June_04.pdf

 

AMD Fab 30 Delivering on the Promise:

AMD64 products running at mature yields

90nm AMD64 products revenue shipments in Q304

• Technology Leadership:

- Transistor Performance

- First to volume copper

- First to volume SOI

- First to volume low-k

 

90nm AMD64 Production is on Track with Strong Yields:

Volume production of 90nm AMD64 parts began Q2-03

• Revenue shipments of 90nm AMD64 parts planned to start in Q3-04

90nm SOI process provides significant power reduction

• Smaller die size on certain parts allows 92 more die candidates on each wafer

• Power “surplus” provides greater flexibility to boost performance, lower power or both in new chips

• Strengthens low-power AMD Opteron and AMD Athlon 64 processor offerings

 

Presentasjonen avbilder også en prototype av Opteron-kjernen produsert på en 90nm SOI-prosess som er krympet til 114mm2 fra 194mm2 som idag (130nm SOI) :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Dual cure er fine greier. Det er 64bit også, men det de fleste av oss egentlig har bruk for er høy singel-thread 32bit ytelse ved lav pris og lavt effektforbruk. Det er det visst ingen som vil lage. :cry: Dvs. AMD mangler effekt delen og Intel mangler pris delen pluss en plattform å som er egnet for både desktop og P-M.

 

Vel vel det er vel ikke slik som selger. Disse markedsførings folkene skal alltid ha noe å hype med så derfor blir vel 64bit og dualcore for alle penga i 2005.

 

Har forresten fundert litt over hvordan ytelse/effekt forholdet til dualcore prosessorer vil bli. Til tross for at jeg nok har mer erfaring med CMOS enn snittet her så fant jeg det noe vanskelig å konkludere ensidig med at dualcore er best.

 

Noe viktige spørsmål i denne sammenheng er:

 

1) Hvor mye høyere vil en kunne klokke en singel core cpu innen samme TDP og vil denne frekvensen være innenfor hva som er mulig å oppnå ved ca 60 grader C core temp? (hvilket egentlig er en lav worst-case temp for de kjøleløsningene som er hensiktsmessige å bruke)

 

2) Hvor mye høyere må en singel core cpu være klokket for å yte likt med en dual core cpu? (2x er ikke nødvendigvis det riktige svaret. Antagelig er 2x kun riktig for rendering. For alt annet vil singel core kunne nøye seg med mindre enn 2x frekvens)

 

Det er også en del feller å gå i når en skel prøve å forutse effektforbruket til en dual core cpu. vil f.eks det faktum at de har felles ekstern kommunikasjon (minnebusser, FSB ol.) gjøre at en sparer effekt der i forhold til to stk. singelcore? Vel kanskje, men neppe noe vesentlig siden effektforbruket til en ekstern buss er så godt som lineært med trafikken på bussen.

 

Hva spørsmål 1 og 2 angår: Jeg vil tro at en singel core cpu med 1.5x frekvensen til en dual core cpu vil være langt bedre enn den dual core løsningen for en vanlig desktop bruker i dag og antagelig også i 2005. For workstation (og supercomputere) vil det være veldig avhengig av hvilken programvare som benyttes (en typisk workstation og supercomputer last er alt annet enn typisk...) og for server vil dual core være å foretrekke i ca 100% av tilfellene. Jeg tror også det vil være mulig å nå ca 1.5x frekvensen til en dual core med en singel core cpu innen samme TDP. Da tenker jeg på de TDP tallene som AMD og Intel oppererer med for sine 939 og socket T platformer. Vel det var mine tanker om saken.

Lenke til kommentar
Dual cure er fine greier. Det er 64bit også, men det de fleste av oss egentlig har bruk for er høy singel-thread 32bit ytelse ved lav pris og lavt effektforbruk. Det er det visst ingen som vil lage. :cry: Dvs. AMD mangler effekt delen og Intel mangler pris delen pluss en plattform å som er egnet for både desktop og P-M.

AMD har selvsagt tenkt på effektdelen også som Robert Rivet påpekte i sin presentasjon og som disse planene tydelig viser:

AMD Sets Up Low-Power CPU Storm

 

amd_mobile_rdmp_big.jpg

 

Her står det at AMD kommer med prosessorer med 25W TDP allerede til høsten, så det lover bra for deres 90nm-produksjon som tyder på at de har klart å få ned effektforbruket ytterligere. AMD leverer som kjent allerede prosessorer med spesielt lavt effektforbruk; Opteron EE (30W TDP) og low-power Mobile Athlon 64 (35W TDP). Til sammenligning så har Intels Pentium-M et effektforbruk på 24.5W (Typical Power ≠ TDP), så disse nye AMD-prosessorene vil utvilsomt representere en reell konkurrent for Pentium-M :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Knick Knack: I start fasen vill man nok se at løsninger med en kjerne hadde vært raskere, men etterhvert vill nok dette endre seg. Svært få spill og programmer for hjemmebrukere kan utnytte flere prosessorer. Dette er stort sett forde at så godt som 100% av alle hjemmemaskiner har 1 prosessor. Så snart dette endrer seg vill nok prosessorer med 2 kjerner vise hva de duger for.

 

en liten tankevekker: Det meste som er nytt er ofte litt tregere enn det gamle. Alle klaget når 486 måtte vike for Pentium, siden de raskeste 486 var kjappere enn de første Pentium prosessorene. "Alle" hatet MMX og sa at det var ubrukelig, det samme sa de om SSE også. Er ikke noe gøy å drive med bilde/video behandling uten SSE idag.

 

Og nå klager "alle" på ddr2 siden det er tregere enn de raskeste DDR brikkene. Det hender jo at de som klager har rett også, feks. RD-RAM.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Knick Knack: I start fasen vill man nok se at løsninger med en kjerne hadde vært raskere, men etterhvert vill nok dette endre seg. Svært få spill og programmer for hjemmebrukere kan utnytte flere prosessorer. Dette er stort sett forde at så godt som 100% av alle hjemmemaskiner har 1 prosessor. Så snart dette endrer seg vill nok prosessorer med 2 kjerner vise hva de duger for.

 

en liten tankevekker: Det meste som er nytt er ofte litt tregere enn det gamle. Alle klaget når 486 måtte vike for Pentium, siden de raskeste 486 var kjappere enn de første Pentium prosessorene. "Alle" hatet MMX og sa at det var ubrukelig, det samme sa de om SSE også. Er ikke noe gøy å drive med bilde/video behandling uten SSE idag.

 

Og nå klager "alle" på ddr2 siden det er tregere enn de raskeste DDR brikkene. Det hender jo at de som klager har rett også, feks. RD-RAM.

hehe jeg er helt enig med deg bortsett fra RD-RAM hvor "alle" tok feil. Det er ofte at en må ta ett skritt tilbake for å kunne fortsette fremover. (Derfor jeg er EPIC fan. som i ISA prinsippet ikke spillutvikleren) Og som jeg sier; det vi trenger _nå_ på _desktop_ er høy singel-thread 32bit ytelse ved lav pris og lavt effektforbruk. Siden flertråding er enda vanskeligere å programmere til enn 64bit så tror jeg faktisk situasjonen på _desktop_ vil være den samme i hele 2005 og i stor grad i 2006 også. Unntaket vil være Unreal spillere tenker jeg.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Tror det kan være greit å se på det oppdaterte roadmapet etter de har fått mesteparten av produksjonen på 90nm. For det kommer ikke til å bli enkelt. De kommer vel også til snart å opperere med on die memeory controle. Og kanskje i 2006-2007 så kommer de første SOC (system on chip) CPUene.

 

Edit: Skulle ikke AMD begynne med SSOI??

De nye 939-FX-brikkene er vel 90 nm?

 

Hva mener du med at de snart kommer til å ha "on die memory controller"? Det har AMD hatt i snart halvannet år...

På alle brikkene har de ikke hatt on die memory controle. Og 1,5år siden de begynte med det?? Komme ikke den første K8 CPUen ut i Juni/ mai 2003? Altså 1 år siden.

 

939-FX-brikkene? Hva mener du, finnes det i dag en 90nm CPU som vi kan kjøpe av AMD per dags dato?

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Må si at jeg synes omleggingen til dual-core er udelt positiv. Det er klart at man ikke vil oppleve 100% ytelsesforbedring (bortsett fra i svært isolerte tilfeller kanskje), men det er flere ting som spiller inn, og ikke minst multitaskingsegenskapen på et ekte SMP-system er så vanvittig mye bedre at det ikke kan sammenlignes. Det er litt med SMP som med SMT (HT), nemlig at fordelene ikke nødvendigvis kommer særlig godt fram i benchmarks, men i praksis så vil følelsen av systemet være langt bedre, og til syvende og sist så vil det være det som teller.

 

Når det er sagt så ser det ut som trenden går mer over på SMP/SMT-optimaliserte programmer, Doom3 kommer f.eks. med SMP/SMT-optimalisering, og når denne typen maskinvare blir mer utbredt så vil jeg tro at utviklere i stadig større grad vil skille ut i alle fall AI på egen prosess.

Lenke til kommentar
Tror det kan være greit å se på det oppdaterte roadmapet etter de har fått mesteparten av produksjonen på 90nm. For det kommer ikke til å bli enkelt. De kommer vel også til snart å opperere med on die memeory controle. Og kanskje i 2006-2007 så kommer de første SOC (system on chip) CPUene.

 

Edit: Skulle ikke AMD begynne med SSOI??

De nye 939-FX-brikkene er vel 90 nm?

 

Hva mener du med at de snart kommer til å ha "on die memory controller"? Det har AMD hatt i snart halvannet år...

På alle brikkene har de ikke hatt on die memory controle. Og 1,5år siden de begynte med det?? Komme ikke den første K8 CPUen ut i Juni/ mai 2003? Altså 1 år siden.

 

939-FX-brikkene? Hva mener du, finnes det i dag en 90nm CPU som vi kan kjøpe av AMD per dags dato?

On-die kontroller kom i mars 2003 så vidt jeg husker, halvannet år var kanskje litt mye, godt i overkant av et år. At de ikke har hatt det på alle brikkene (altså eldre Athlon XP-systemer) har jo ikke noe med saken å gjøre, poenget er at de ikke "snart skal operere med on-die-kontroller", men har gjort det en stund.

 

Jeg mener de nye S939-prosessorene er basert på 90 nm, men jeg skal ikke banne høyt og hemningsløst på det, men det var i alle fall planen. De er vel å få kjøpt om et par ukers tid vil jeg tro.

Lenke til kommentar

hehe jeg er helt enig med deg bortsett fra RD-RAM hvor "alle" tok feil. Det er ofte at en må ta ett skritt tilbake for å kunne fortsette fremover. (Derfor jeg er EPIC fan. som i ISA prinsippet ikke spillutvikleren) Og som jeg sier det vi trenger _nå_ på _desktop_ er høy singel-thread 32bit ytelse vel lav pris og lavt effektforbruk. Siden flertrådng er enda vanskeligere å programmere til enn 64bit så tror jeg faktisk situasjonen på _desktop_ vil være den samme i hele 2005 og i stor grad i 2006 også. Unntaket vil være Unreal spillere tenker jeg.

EPIC er jo en bra tanke, men uhyre komplisert. Er nesten litt synd på de som lager kompilatorer for slike systemer.

 

Det finnes idag kompilatorer som kan paralellisere vanlig C/C++ kode, men resultat blir selvfølgelig mye bedre dersom den som programmerer hele tiden har i tankene at programmet skal kjøre på et dual system. Så det vill nok ta noen år før vi får vi virkelig ser nytten av dual systemer.

 

Det hadde jo vert greit med kalde og raske "en tråds" maskiner i dag, men før eller siden tror jeg vi "må" over på dual systemer og da er det nok hw produsentene som må ta det første skrittet og dra med seg sw utviklerene.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Skal jeg tørre å begynne alt :p

 

"bør jeg vente, eller kjøpe nå" hihi.

Ingen grunn til å vente skal vi tro dette:

http://hardware.no/art.php?artikkelid=7051

 

"- En av de sterkeste tingene neste år kommer til å bli dobbelkjerne-produktet vårt, sier AMD-sjef Hector Ruiz til eWeek, og fortsetter: - Det kommer til å sette en støkk i alle, fordi det blir maskinvare-kompatibelt, infrastruktur-kompatibelt og pin-kompatibelt.

 

Dette betyr mye for folk som venter på spennende nye produkter fra AMD, men som holdes tilbake av at det alltid blir en ny sokkel og et nytt hovedkort for hver oppgradering."

 

Disse nye dual-kjerne prosessorene blir altså høyst sannsynlig sokkel-kompatible med dagens prosessorer og hovedkort :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...