Gå til innhold

Saksøkes for en halv milliard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir så forbanna lei av slikt, det er jo direkte utviklingsfiendlig, at hver gang du bruker noe ny teknologi, så blir du saksøkt i øst og vest, det er jo 8 år senere, er litt sent å mase om det nå synes jeg.

 

AtW

Tenkte på det samme. Helt unødvendig :thumbdown:

Lenke til kommentar

Har vel lite å si hva de har eller ikke, slike sinnsyke erstatningskrav undergraver uansett virksomheten til et firma og kan i verste fall føre til at et firma går konkurs.

At enkelte kun baserer sin virksomhet på å saksøke andre for selv å tjene penger er skremmende. Greit nok at de skal ha en erstatning om de har patent ,men da burde den erstatningen begrenses til det de reelt har tapt i kroner og ører og da tenker jeg vi er nede på promiller eller i beste fall ensifret % tall av kravet .

Tenk dere konsekvensen om Intel måtte legge inn årene pga denne evindelige erstatnings karusellen .

Ser at enkelte "koser" seg her og mener det er bra for amd, dette er så kortsiktig tenkt at jeg ikke har ord for det , det ville vel vere minst like ille at amd ble alene på markede som om Intel skulle bli det . :confused:

Lenke til kommentar

Tja, nå er jo intel blitt dømt flere ganger tidligere i liknende saker. Skulle da bare mangle at det må betale for teknologi de 'stjeler'.

"The firm said it had contacted Intel about patent 5,506,981 and offered to license it but the firm ignored its no doubt kind offer."

Legger ganske greit opp til det selv virker det som.

Lenke til kommentar

Jeg for min del støtter intel sin side av saken her...

Som snekkern sa

Greit nok at de skal ha en erstatning om de har patent ,men da burde den erstatningen begrenses til det de reelt har tapt i kroner og ører .

 

Jeg er så enig, så enig.. Hvis firmaet hadde feks gått konkurs pga at intel hadde stjålet en teknologi fra dem (som de har patent på), DA hadde det vel vært Fair at intel hadde betalt det tapet selskapet har, men når de derimot ikke har tapt noen nevneverdig sum, så syns jeg nok dette (som mange andre like saker), er unødvendige.

 

Men det er jo de firmaene som praktisk talt lever på å saksøke andre, så....

Lenke til kommentar
Jeg er så enig, så enig.. Hvis firmaet hadde feks gått konkurs pga at intel hadde stjålet en teknologi fra dem (som de har patent på), DA hadde det vel vært Fair at intel hadde betalt det tapet selskapet har, men når de derimot ikke har tapt noen nevneverdig sum, så syns jeg nok dette (som mange andre like saker), er unødvendige.

Firmaer kan jo ikke bare ta i bruk andre firmas IP sånn helt uten videre, uansett om selskapet som ble frastjålet

hadde tjent noe på den aktuelle patenten eller ikke. Når et firma har brukt tid og ressurser på å utvikle teknologi så vil de selvfølgelig ha noe igjen for den.

Stjeler du ting av naboen som han ikke bruker?

 

Intel syns det er greit å låne litt her og der uten lov, men hvis en gjeng gamere lager seg en side som heter

intelrecon.com , da skal det saksøkes! sheesh

Lenke til kommentar
Har vel lite å si hva de har eller ikke, slike sinnsyke erstatningskrav undergraver uansett virksomheten til et firma og kan i verste fall føre til at et firma går konkurs.

At enkelte kun baserer sin virksomhet på å saksøke andre for selv å tjene penger er skremmende. Greit nok at de skal ha en erstatning om de har patent ,men da burde den erstatningen begrenses til det de reelt har tapt i kroner og ører og da tenker jeg vi er nede på promiller eller i beste fall ensifret % tall av kravet .

Tenk dere konsekvensen om Intel måtte legge inn årene pga denne evindelige erstatnings karusellen .

Ser at enkelte "koser" seg her og mener det er bra for amd, dette er så kortsiktig tenkt at jeg ikke har ord for det , det ville vel vere minst like ille at amd ble alene på markede som om Intel skulle bli det . :confused:

På den andre siden, er det rettferdig at en bedrift skal tjene penger på å stjele teknologi fra andre? Hvis man bare skal måtte står til ansvar for det patentholderen har tapt i rene kroner og øre, vil det direkte lønne seg for store giganter å stjele teknologi for fote. Alt de risikerer er å betale en lisesnavgift for alle de årene de har brukt teknologien, mens fortjenesten (som sannsynlig er mange ganger så høy) kan de stikke i lomma.

 

De kan være snille og betale, eller være slemme og drite i å betale. Hvis de blir tatt for det, risikerer de bare lisensen. De har med andre ord ingenting å tape og alt å vinne. Da ber man jo teknologityveri. Det må jo være et ris bak speilet som sikrer at tyveri ikke lønner seg. Ever.

 

Hvis noen bøffa gressklipperen din og tjene massevis av penger på tyveriet. Ville du blitt fornøyd med å bare få igjen gressklipperen? Eller ville du også ha din del av kaka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...