Gå til innhold

Intel gir opp Tejas?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legge på is p.g.a. varmeutvikling!?

 

Tror det vil fungere veldig dårlig. ;)

Hver gang isen smelter må det legges på ny is, da blir det vannsøl og problemer.

 

Jeg tror det er lurt av Intel å satse på Pentium-M. Jeg bruker en HP compaq nc8000 til daglig og er kraftig imponert over både ytelse og strømforbruk/varme.

 

Pentium 4 går mot slutten av sitt potensiale. Når jeg så hvor lang pipe Prescott hadde i forhold til Northwood ble jeg ikke overrasket over at Prescott ikke så ut til å gi så mye mer praktisk ytelse i forhold til Northwood.

 

Det er interessant å merke seg at GPU'ene stadig får bedre ytelse, mens CPU'ene ikke har tilsvarende utvikling. Jeg tror det er fordi "alle vet" hva nyere GPU skal kunne, nemlig levere bedre grafikk (flere triangler per sekund, flere lyskilder, bedre skygger, smartere vertex prosessering o.s.v.) Derfor kan ATI og NVidia lage høyt spesialiserte chipper med masser av paralellitet og smarte triks, mens Intel og AMD må lage noe som er generelt kraftig for alle typer applikasjoner.

 

Spennende tider. :cool:

Lenke til kommentar
Det er litt synd, men nå får vi sikkert se mer til Pentium M :)

 

Spent på om AMD kommer til å slite like mye med varmen.

Spørs jo litt hvordan du ser det, målt mot P4 er A64 endel kjøligere, målt om PM er den allerede glovarm.

 

I følge en artikkel hos Ace's innrømmer IBM å ha møtt veggen på 90nm. IBM sin PowerPC 970FX later egentlig bare til å ha et lavere effekttap siden den kjører på MYE lavere hastigheter og har godt under halvparten av Prescott's transistorer.

 

Dette sier jo egentlig ingenting om hvordan det går med AMD, men det sier noe om hvor vanskelig det AMD prøver på er...

Lenke til kommentar

"The sources say that not only Tejas and Jayhawk are dead wood, but its Tulsa project which was considerably advanced, has gone too, and the reasons for that remain unclear.

 

More worryingly, the Potomac chip team, which is the other half of Intel?s Oregonian Xeon group, has had the axe, and people working for those will end up in the DPG (desktop) wings."

 

http://www.theinquirer.net/?article=15768

Lenke til kommentar

Dersom disse folka også har fått info fra The Inquirer er jeg litt skeptisk til hele historien. Uansett høres dual Dothan spennende ut da, kan bli int å se hva en slik CPU kan gjøre med single kjerne CPUer.. dvs om man får problemer med ytelsen på diverse applikasjoner som ikke er laget for dual CPU eller om man har klart å løse dette problemet.

 

Forstod heller ikke den uttalelsen om at dette beviser hvor vanskelig det AMD gjør er? Når Intel klarer å presse P4 til 4GHz, så bør vel AMD klare å runde 3 GHz selv med de design forskjellene som finnes? Og AMD har vel ikke prøvd seg på 90nm enda, dvs det er ikke noe på markedet enda. Uansett vil nok de møte samme problemene som Intel, selv om Intel vel ikke har bekreftet at de har noe problem enda. Det burde være mulig å løse dette problemet med varmeutvikling, menmen.

 

Det eneste jeg er litt skeptisk til mht Dual kjerner er at man på ett eller annet tidspunkt vil komme i samme knipe(både Intel og AMD har vel planer om dette). Dvs det er ingen løsning, men en utsettelse av problemet. Dette er muligens begynnelsen på slutten for x86 designet, dvs varmedøden :) Tror muligens dette hadde vært ett bra tidspunkt å starte utviklingen av optiske eller bio-tech CPUer, om 10 år tipper jeg at både AMD og Intel har møtt veggen for alvor med x86... dersom man ikke bare legger til flere og flere kjerner da :) kanskje vi sitter med 10 kjerners CPUer som 10 år...

Lenke til kommentar
"The sources say that not only Tejas and Jayhawk are dead wood, but its Tulsa project which was considerably advanced, has gone too, and the reasons for that remain unclear.

 

More worryingly, the Potomac chip team, which is the other half of Intel?s Oregonian Xeon group, has had the axe, and people working for those will end up in the DPG (desktop) wings."

 

http://www.theinquirer.net/?article=15768

"RELIABLE SOURCES FROM Intel Taiwan..." The Inquirer har en egen evne til å starte artikler troverdig. Noe annet som er fullt mulig er at utviklingsarbeidet er bortimot ferdig og man har flyttet kreftene over til andre prosjekter, litt mye antagelser.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
"The sources say that not only Tejas and Jayhawk are dead wood, but its Tulsa project which was considerably advanced, has gone too, and the reasons for that remain unclear.

 

More worryingly, the Potomac chip team, which is the other half of Intel?s Oregonian Xeon group, has had the axe, and people working for those will end up in the DPG (desktop) wings."

 

http://www.theinquirer.net/?article=15768

"RELIABLE SOURCES FROM Intel Taiwan..." The Inquirer har en egen evne til å starte artikler troverdig. Noe annet som er fullt mulig er at utviklingsarbeidet er bortimot ferdig og man har flyttet kreftene over til andre prosjekter, litt mye antagelser.

Jaok, jeg foreslår at dere som må komme med denne regla hver gang nettstedet nevnes lager en liste over bommer de gjør slik at vi som leser den kan opplyses om hvor mye feil de skriver.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se om Intel klarer å hoppe rett inn i "high-end" segmentet for desktop-prosessorer med Pentium for desktop basert på Pentium M, eller om de trenger utviklingstid for å "trimme" den til raske hastigheter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...