Gå til innhold

Dobbelkjerne fra AMD i 2005


Anbefalte innlegg

Da tror jeg at jeg venter litt med mitt Opteron-prosjekt! Håper denne modellen kommer tidlig på året.

 

Men:

"Dette betyr mye for folk som venter på spennende nye produkter fra AMD, men som holdes tilbake av at det alltid blir en ny sokkel og et nytt hovedkort for hver oppgradering. Spesielt i år kommer det så mange nye sokler og hovedkort på markedet at mange antakelig vil føle at de har oppgradert nok til neste år."

 

Det vel først nå relativt nylig at AMD har bytta sokkel og gjør det litt mye på en gang. Sokkel A har vel levd i beste velgående i rundt 4 år og det må sies å være bemerkelsesverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan så vidt lese fra bildet at hver CPU skal ha 1MiB L2 cache. Prosessen krympes nok til 90nm så jeg tror denne dual CPU'kjernen kan bli ned mot 167mm^2 og dermed blir rimeligere å produsere enn dagens Opteron/athlon64.

 

Får bare håpe at Intel presser prisene med Xeon så dual Opteron ikke blir så altfor dyre.

Lenke til kommentar

Se benchmark hos www.anandtech.com der har de testet 2-veis og 4-veis Opteron systemer. Det var ca 50% ytelsesøkning fra 2 til 4 cpu'r.

 

4-veis systemet har da 8 pc2700 kanaler. Dual systemet har 4 pc2700 kanaler. Regner derfor med at et dual-core system med 4 pc2700 kanaler vil yte litt dårligere enn ett quad system med 8 kanaler. Tipper det er snakk om 40% i forhold til 50%.

 

Dette er på samme frekvens. Opteron skalerer VELDIG BRA med frekvens, og det er ikke usannsynlig at dual-core på 0,09micron kan klokkes høyere enn dagens single core. Ergo er det godt mulig at man kan få en økning i ytelse som gjør at to nye dual-core prosessorer vil få høyere ytelse enn et quad-system.

 

Ps: testene på www.anandtech.com er med pc2700 minne. Opteron støtter pc3200 minne. Det yter 2-4% bedre... Hvis man bytter fra single til dual-core vil det nok bety enda mer.

Lenke til kommentar
Samtidig ble det plutselig litt enklere å forstå gårsdagens nyhet om at Intel fremskynder lanseringen av sitt eget dobbelkjerne-prosjekt, "Jonah".

 

Ehh... Det kan tolkes på to vidt forskjellige måter! Kanskje det var pågrunn av Intel sitt dobbeltkjerne-prosjekt, at nettopp AMD sier dette idag?

 

Kan godt hende det er flere dager siden amd sier dette, men de fleste kildene sier 29/04, altså idag.

Har forresten amd hatt dobbeltkjerne-prosessorer på "roadmappet" sitt så tidlig som neste år?

 

Hvis det jeg stemmer sier, synes jeg hw.no går litt for, fremstår for meg som en mer amd-vennlig nettside... :cry:

 

 

Btw: Så klart er det positivt med dobbeltkjerne-CPUer fra amd også.

Lenke til kommentar

La oss holde tunga i rett munn nå.

 

SMP, CMT og SMT blandes noe i meste laget her. Dual kjerne (CMT) er IKKE AMD sitt svar på Hyperthreading (SMT)! Med all respekt. Dual kjerne er langt bedre enn Hyperthreading og har også delvis forskjellige fordeler. Hyperthreading gir "memory latency hiding", bedre utnyttelse av "execution units" og generelt noe bedre multitasking enn en "vanlig" CPU. Videre medfører Hyperthreading ca 5% øking av areal(=kostnad) i motsetning til CMT som naturlig nok øker arealet med ca 100%. (kan spare noe på felles busskontrollere, men crossbar/arbiter vil også ta opp noe plass)

 

Dual kjerne (CMT) kan sammenlignes med SMP. Altså toprosessorsystemer slik som Xeon. Om noen skulle være i tvil så er det bedre å ha to stk. Xeon enn en P4 med Hyperthreading. CMT Prinsippet vil imidlertid kunne være marginalt bedre enn SMP siden cache coherency kan gjøres internt på brikken og tar dermed mindre tid samt avlaster minne og I/O busser. (FSB, HT, ol.) CMT gir selvsagt langt bedre multitasking men den gir IKKE "memory latency hiding" og bedre utnyttelse av "execution units" slik som Hyperthreading gjør.

 

Ytelsen til denne dual k8 brikken bør bli ca det dobbelte til dagens k8 i applikasjoner som støtter SMT/SMP og ikke er veldig båndbredde krevende. Så gjenstår det å se hvordan pris og tilgjengelighet blir på kommende CMT design. IBM kommer med CMT for Apple, Intel kommer med CMT for x86 (uten hyperthreading og 64bit støtte i første omgang) og IA64 og AMD nå altså med CMT for x86-64.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

_Furien_: Jeg tror nok både Intel og AMD er godt orientert om hva konkurrenten foretar seg til enhver tid. Intel har forskjøvet en rekke av sine planer den siste tiden, noen er fremskyndet ("Yamhill"/"Jonah") og andre er blitt utsatt ("Nocona"/"Madison 9M"). Det virker rimelig opplagt at disse endringene skyldes AMD sin sterke påvirkning i markedet det siste året, og Intel er blitt tvunget til å revurdere en del av planene sine.

Lenke til kommentar
<festbrems>

Nå er det ikke alle OS som støtter 4 cpu'er da

</festbrems>

 

Er vel bare enterprise server og noen linux varianter som støtter 4 ekte prossessorer.

 

Men spennende er det definitivt.

Windows XP 64-Bit Edition (som er basert på Windows Server 2003 Standard Edition) støtter faktisk 4-veis SMP så det blir ikke noe problem :fun:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
_Furien_: Jeg tror nok både Intel og AMD er godt orientert om hva konkurrenten foretar seg til enhver tid. Intel har forskjøvet en rekke av sine planer den siste tiden, noen er fremskyndet ("Yamhill"/"Jonah") og andre er blitt utsatt ("Nocona"/"Madison 9M"). Det virker rimelig opplagt at disse endringene skyldes AMD sin sterke påvirkning i markedet det siste året, og Intel er blitt tvunget til å revurdere en del av planene sine.

AMD skal nok ha all ære for å ha fremskjøvet Yamhill"/"Jonah" prosjektene til Intel, men jeg kan ikke se hvorfor Intel skulle utsette noen planer som resultat av markedspress fra AMD. Det virker litt baklengs. Nocona er nok utsatt pga. problemer med effektforbruket og kanskje også x86-64 implementasjonen. Madisn9M er forøvrig ikke utsatt. Den kommer riktignok i en ekstra versjon.

Lenke til kommentar
AMD skal nok ha all ære for å ha fremskjøvet Yamhill"/"Jonah" prosjektene til Intel, men jeg kan ikke se hvorfor Intel skulle utsette noen planer som resultat av markedspress fra AMD. Det virker litt baklengs. Nocona er nok utsatt pga. problemer med effektforbruket og kanskje også x86-64 implementasjonen. Madisn9M er forøvrig ikke utsatt. Den kommer riktignok i en ekstra versjon.

Selv om Intel har store ressurser, er det ikke sikkert at de har nok ressurser til å fokusere på så mange områder samtidig. Kanskje de også vil se ting an og mener at det kan virke forvirrende for kundene med mange lanseringer samtidig.

 

Ellers var det en fin forklaring du hadde ang. SMP, CMT og SMT! :thumbup:

 

Herlig nyhet dette her ja! Gjett hvem som 100% sikkert får et ekte 4-veis Opteron-system til neste år? 

 

Forhåpentligvis er vi to da! Jeg regner med 10-15.000 for å gå over til dobbel Opteron i dag, og forutsatt at prisene blir omtrent det samme om et års tid kan det bli spennende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...