Gå til innhold

TEST: Iiyama ProLite E430T


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skalering

Skjermen er ikke god på skalering ned til oppløsninger under den "native" oppløsningen (1280 x 1024 piksler). Tekst blir uskarp selv ved små forandringer i oppløsningen. Dette er et vanlig problem for LCD-skjermer, som definitivt bør brukes i sin "native" oppløsning

Dersom skaleringen er såpass dårlig gjør det at denne skjermen er rimelig ubrukelig til andre ting enn databruk og at den innebygde tv-tuneren kan kastes. Bilder fra kabel-tv og dvd må som kjent skaleres opp for å kunne brukes..

 

Det stod forøvrig ingenting om hvordan bakgrunnslysene skinner gjennom skjermen, om dette synes eller ikke. Har ganske stor betydning om en skal bruke skjermen til tv-titting i et lite belyst rom.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Var kanskje litt upresis der. I det avsnittet snakker jeg om skalering i vanlige desktop-applikasjoner.

 

Skalering av DVD filmer fra en softwarespiller er det softwaren som står for, og der kan man oppnå ganske god kvalitet. Dette avhenger helt av programvaren. Ta en titt på dscaler :)

 

Når det gjelder bilder fra inngangene til tuneren så skalerte denne ganske bra opp. TV-signaler er uansett ikke av en så god kvalitet at det er noe vits i å sitte nærme skjermen og se på, noe jeg har nevnt i delen om TV-tuneren

 

 

Rasmus: videoen er tatt med et exilim z4 kamera, og ble elendig. Neste gang bruker jeg DV-kameraet mitt ;)

 

 

Baxxt: Tok ikke med dette, men du finner all informasjon du trenger hos iiyama.no De har en PDF for hver skjerm med det som er nødvendig av spesifikasjoner. http://www.iiyama.no/files/ProLite%20E430T.pdf

Endret av enden
Lenke til kommentar

I utseende er de klin like. E431S er hakket vassere i spill, uten at jeg påstår at E430T er spesielt dårlig. Den har og DVI, som anses som en fordel.

 

Min personlige mening er allikevel at du får mer for pengene med E430T. Forskjellene i spill er ikke verdt å miste tuneren for. DVI er faktisk ikke noe stort savn akurat nå.

 

Det hele koker egentlig ned til TV-tuneren. Kommer du til å bruke den så gå for E430T, men trenger du den ikke, så gå for E431S. Enkelt og greit (tar forbehold om at jeg ikke har sjekket prisen på de ;) )

Endret av enden
Lenke til kommentar
Det hele koker egentlig ned til TV-tuneren. Kommer du til å bruke den så gå for E430T, men trenger du den ikke, så gå for E431S. Enkelt og greit (tar forbehold om at jeg ikke har sjekket prisen på de ;) )

Regna med det ja :yes:. Trur det var sånn 500kr forskjell, men kan fjernkontrollen brukest til andre ting? Som f.eks winamp og dvd? :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...