Gå til innhold

EU etterforsker Intel-avtaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En EU-kommisjon har i mine øyne ingen rett til å "påtvinge" folk verken den ene eller den andre produsentens produkter. Fri konkurranse, OK, men det får være grenser for hvor kontrollert man skal handle: folk har fri vilje!

This is outrageous. Hvis man virkelig vil ha Intel, så skal man da ikke halshugges økonomisk for det! :thumbdown: Markedskreftene skal få styre i et markedsbasert samfunn. AMD er bra, men skal ikke forsvares av EU?? AMD kan så absolutt å stå på egne ben.

 

PS: jeg kjører både AMD og Intel, men jeg ønsker bare å illustrere poenget. :roll:

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Dette var jo nesten litt rart bare, det er ikke som Intel driver monopolistisk arbeid slik som Microsoft som sørger for at produkter de selv lager bare funker med sitt eget. Intel lar jo valget være opp til forbrukeren de... så vidt jeg vet da.

Men klart prisene deres kunne sikkert vært senka litt. Men det kan man jo si om alt mellom himmel og jord.

Endret av bugbear
Lenke til kommentar

Her var det enkelte som virkelig ikke har skjønt poenget. Når det offentlige gjør innkjøp er det fellesskapets penger som brukes. For sikre at offentlige etater ikke baserer sine innkjøp på usaklige kriterier (ex kjøpe fra konas butikk), oppstilles en del kriterier for å sikre fri konkurranse. Fri konkurranse oppnås ikke dersom en kommune f.eks. må velge CPUer fra Intel.

 

Artikkelen har derfor ingen ting med at produkter påtvinges folk eller lignende, noe som en kan få inntrykk av etter å ha lest innlegg 3 og 4.

Lenke til kommentar
Her var det enkelte som virkelig ikke har skjønt poenget. Når det offentlige gjør innkjøp er det fellesskapets penger som brukes. For sikre at offentlige etater ikke baserer sine innkjøp på usaklige kriterier (ex kjøpe fra konas butikk), oppstilles en del kriterier for å sikre fri konkurranse. Fri konkurranse oppnås ikke dersom en kommune f.eks. må velge CPUer fra Intel.

 

Artikkelen har derfor ingen ting med at produkter påtvinges folk eller lignende, noe som en kan få inntrykk av etter å ha lest innlegg 3 og 4.

Helt riktig! Det er vel ikke bare konkurranse som kan bli resultatet her, men forhåpentligvis en liten vekker blandt det offentlige som ikke har så mye IT-kompetanse. Finnes altfor mange grusomme eksempler på fordyrende elementer innen IT-kjøp, enten det er maskinvare eller programmer. Noe av det groveste er vel Skolelinux-prosjektet, men det hjelper vel ikke at en tidligere profilert høyrepolitiker nå jobber hos Microsoft...

 

Fint at noen endelig setter fokus på dette!

Lenke til kommentar
Her var det enkelte som virkelig ikke har skjønt poenget. Når det offentlige gjør innkjøp er det fellesskapets penger som brukes. For sikre at offentlige etater ikke baserer sine innkjøp på usaklige kriterier (ex kjøpe fra konas butikk), oppstilles en del kriterier for å sikre fri konkurranse. Fri konkurranse oppnås ikke dersom en kommune f.eks. må velge CPUer fra Intel.

 

Artikkelen har derfor ingen ting med at produkter påtvinges folk eller lignende, noe som en kan få inntrykk av etter å ha lest innlegg 3 og 4.

Helt riktig! Det er vel ikke bare konkurranse som kan bli resultatet her, men forhåpentligvis en liten vekker blandt det offentlige som ikke har så mye IT-kompetanse. Finnes altfor mange grusomme eksempler på fordyrende elementer innen IT-kjøp, enten det er maskinvare eller programmer. Noe av det groveste er vel Skolelinux-prosjektet, men det hjelper vel ikke at en tidligere profilert høyrepolitiker nå jobber hos Microsoft...

 

Fint at noen endelig setter fokus på dette!

Må si meg enig her, ja..... :yes:

.

Lenke til kommentar

Selv om jeg personlig liker Intel best (gammel vane sannsynligvis), syns jeg det blir feil at det i betingelsene for innkjøp skal stå navnet på produsenten, og ikke teknologien. Men å skulle forfølge dette tror jeg ikke har noe for seg, for de fleste det gjelder har nok ikke tenkt seg om når de skrev ned betingelsene. Sannsynligvis er det ikke folk som har spesielt mye peiling på data, så de har bare brukt de formuleringene de kan. Og for de som ikke kan mye er det mye lettere å snakke om "Intel" enn om "x86".

 

Det er jo ikke fryktelig mange år siden man måtte ha en "IBM (compatible) PC". ;)

Lenke til kommentar

Positivt dette, og jeg håper virkelig at det kommer noe ut av denne etterforskningen slik at det blir mer fri konkurranse også i prosessor-markedet.

 

I såfall kan det etterhvert bli vanskelig for "Intel only"-leverandører som Dell og Bull (Fransk selskap) å få solgt sine produkter til offentlige etater i Europa.

 

Dell + Bull = Dull :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Egentlig ikke på merkelig med tanke på hvem det er som bestemmer hva som skal kjøpes inn. (Regner jeg med, og seff ikke alle) Om en 50+ år gammel itadmin ved en skole som har hengt ut siden skolen hadde en maskin med papir remser med 1 kB på hver skal kjøpe inn 50+ maskiner. Hva tror du han velger? Intel har jo alltid levert, så det er det sikre toget. Om skolen skal bruke en million på dette, så tror jeg ikke han kommer til å ta noen sjangser.

 

De sure gamle mennene som er grettne fordi lærligen kan mer enn han er nok ikke den første til å spør etter hjelp i valget heller. Det letteste er å kontakte Dell/Intel og be om en deal.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke på merkelig med tanke på hvem det er som bestemmer hva som skal kjøpes inn. (Regner jeg med, og seff ikke alle) Om en 50+ år gammel itadmin ved en skole som har hengt ut siden skolen hadde en maskin med papir remser med 1 kB på hver skal kjøpe inn 50+ maskiner. Hva tror du han velger? Intel har jo alltid levert, så det er det sikre toget. Om skolen skal bruke en million på dette, så tror jeg ikke han kommer til å ta noen sjangser.

 

De sure gamle mennene som er grettne fordi lærligen kan mer enn han er nok ikke den første til å spør etter hjelp i valget heller. Det letteste er å kontakte Dell/Intel og be om en deal.

Sånn er det bare.....!

Lenke til kommentar
Her var det enkelte som virkelig ikke har skjønt poenget. Når det offentlige gjør innkjøp er det fellesskapets penger som brukes. For sikre at offentlige etater ikke baserer sine innkjøp på usaklige kriterier (ex kjøpe fra konas butikk), oppstilles en del kriterier for å sikre fri konkurranse. Fri konkurranse oppnås ikke dersom en kommune f.eks. må velge CPUer fra Intel.

 

Artikkelen har derfor ingen ting med at produkter påtvinges folk eller lignende, noe som en kan få inntrykk av etter å ha lest innlegg 3 og 4.

Hvem har sagt at det faktisk oppnås fri konkurranse dersom en kommune f.eks. må velge CPUer fra Intel? Det er ikke gitt at kommuner velge Intel!

Vi lever i et fritt, restriktivt land der man kan gjøre alt bortsett fra det som står understreket som forbudt i den Nasjonale Loven (Norges Lover): hvor mye av livet befinner seg. Derimot finnes det utrolig nok ikke en lov som sier at off. et. kjøpe Intel...!

 

En EU-kommisjon skulle iallfall ikke få komme og si til meg, dersom jeg var IT-ansvarlig i en offentlig etat, at jeg ikke kunne kjøpe inn Intel - ettersom det ikke gav konkurransedyktige forhold for motparten (som AMD), på tross av at de har lavere priser og bedre ytelse, jfr. Reuters.

Personlige Datamaskiner: Dell. Leveres med Intel. Et av mange eksempler. Ingen skal nektes å kjøpe Dell til sin bedrift pga. fri konkurranse osv.

Og jo, det er ingen tvil om at enkelte steder er IT-ledere inkompetente, men man kan ikke skjære alle over en kam. Det er nemlig mange etater som får innleide IT-konsulenter* til å kjøpe inn utstyr til sin virksomhet.

 

(* = blodsugerne i tegneserien Dilbert, hehe :D )

 

Hvis jeg derimot hadde vært IT-ansvarlig med et visst budsjett, er det ingen tvil om at jeg personlig hadde kjøpt AMD på så godt som alle fronter, men jeg hadde allikevel forbeholdt meg retten ® til å kjøpe Intel.

Så det så :mad:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...