Gå til innhold

90nm fra AMD rundt årsskiftet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg stoler mer på EE Times enn Xbit Labs her som også har en sak om 90nm fra AMD:

http://www.eet.com/semi/news/showArticle.j...icleID=18902089

 

"Advanced Micro Devices Inc. has begun using a 90-nanometer silicon-on-insulator (SOI) manufacturing process at its Fab30 in Dresden, Germany, according to Thomas Sunderman, a director of manufacturing technology within AMD's corporate manufacturing group.

 

AMD expects commercial shipments of products made using the 90-nm process to begin in the third quarter, Sonderman said.

 

The move saves about 40 percent of the die area compared with the established 130-nm process, and should have a similar impact on AMD's costs until the company introduces 300-mm wafer processing, which is expected in early 2006."

 

"Sonderman said the 90-nm process would be phased in with all the advanced features acquired during previous generations, including copper interconnect, a Black Diamond low-k technology and as an SOI process with the base wafers provided by Soitec SA.

 

The combination provides a "significant power saving," Sonderman said, adding that details would be revealed when AMD announces 90-nm products."

Lenke til kommentar
Innen 90nm-prosessorene fra AMD kommer er vel socket 754 utfaset så jeg tipper at det blir 940/949 som får æren av å få satt disse ned i seg... :)

S754 skal leve en god stund. AMD vil naturligvis flytte hele produksjonen over på 90nm etterhvert, så billigprosessorer til s754 på 90nm vil definitivt komme om en stund.

Lenke til kommentar
Leste tidligere i dag at 90 nm-cpuene ikke komemr før i slutten av 2004 eller begynnelsen av 2005... Det vil jo med andre ord si at s939 ikke kommer før den tid heller da...

 

 

Jaujau...

Joda, det kommer 0.13µ prosessorer til socket 939 før den gang- en gang nå i mai/juni kanskje?

Lenke til kommentar

Nåvel, jeg ser optimismen råder. :) Det er jo bra. Men for å være litt mer realistisk. "Alle" sliter eller har slitt med innføring av 90nm prosessen. IBM, Intel, TSMC, flere? Det er forøvrig ikke så rart. Hadde det vært lett så hadde de gjort det for lenge siden! At AMD skulle få det lettere enn sin nære partner innen CMOS prosess teknikk, IBM, er heller usannsynlig. Tar en ressursene de to er i besittelse av så blir ikke situasjonen noe bedre for AMD sin del. Tror en bare bør stresse ned forventningene til kommende 90nm produkter og heller se seg om etter gode produkter på 130nm. Selv liker jeg best å kjøpe utstyr som har vært på markedet en stund. Da vet jeg at de verste barnesykdommene er kurert. Alltid greit å styre unna de første steppingene og PCB revisjonene om en ikke må ha det nyeste.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Nåvel, jeg ser optimismen råder. :) Det er jo bra. Men for å være litt mer realistisk. "Alle" sliter eller har slitt med innføring av 90nm prosessen. IBM, Intel, TSMC, flere? Det er forøvrig ikke så rart. Hadde det vært lett så hadde de gjort det for lenge siden! At AMD skulle få det lettere enn sin nære partner innen CMOS prosess teknikk, IBM, er heller usannsynlig. Tar en ressursene de to er i besittelse av så blir ikke situasjonen noe bedre for AMD sin del. Tror en bare bør stresse ned forventningene til kommende 90nm produkter og heller se seg om etter gode produkter på 130nm. Selv liker jeg best å kjøpe utstyr som har vært på markedet en stund. Da vet jeg at de verste barnesykdommene er kurert. Alltid greit å styre unna de første steppingene og PCB revisjonene om en ikke må ha det nyeste.

Pesimisme er veien til himmelen!!

 

Men fra spøk: AMD sin arketektur er helt forskjellig fra de andre firmanes arkitektur og jeg vil si at man ikke skal utelukke muligheten for at de får det lettere enn de andre. Og så vil jeg si at Intel sin 90 nm egentlig gikk ganske bra, transistorene produduserer nå 40 % mindre varme (tall tatt fra uoffisielle målinger) desverre har en forkrøplet cpu arkitektur satt en liten for i døra for herligheten. Det har blirr amtet inn for mange transistorer, og varmen har dermed steget.

 

Så jeg tror ikke det å lage transistorene er noen sak, men det å ha en arkitektur som er litt venne med teknologien. Så AMD har en fair sjangs til å komme seg greit igjennom.

 

Dessuten har AMD tiligere sagt at de vil gå i gang med masseprodusksjonen om en til tre uker. Tror ikke de bare ljuger om det. Og jeg tror ikke de produserer noe som ikke fungerer...

I så fall så er eneste mulighet at AMD holder igjen spuene, noe som vil være meget dumt, siden de vil være billigere å produsere.

Lenke til kommentar

Svært så mye du spøker rundt i dag da.

 

Men fra..nei. Jeg så de beregningene som antyder at transistorene produserer 40% mindre effekt ved Intels 90nm prosess. (Ace's?) Enn så mye jeg gjerne skulle sett at dette var riktig så må jeg si at de beregningene ikke tar hensyn til at en transistor kan variere i bredde fra 90nm til et par tre centimeter (!! 10cm på Alpha CPU'er !!) og effektforbruket er rimelig lineært med bredden. Da sier det seg selv at denne "beregningen" i beste fall er ønsketenking. Desverre. Ei heller tar den hensyn til frekvensen de forskjellige transistorene jobber på... eller om de jobber i det hele tatt! IBM har hatt mye problemer med yield som årsak av feil i kretsene. Altså de funker ikke i det heletatt. Det er ikke bare snakk om et "klokke frekvens problem".

 

Som sagt AMD og IBM deler erfaringer og dermed også problemer her.

 

Hva AMD har sagt:

 

"AMD expects commercial shipments of products made using the 90-nm process to begin in the third quarter, Sonderman said"

 

Det kan tolkes svært vidt. Noen få partier med 2GHz brikker i slutten av september eller masseproduksjon av 3GHz brikker i juli?

 

Edit: litt ut å sykler med årstidene :blush:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

En pessimist er en optimist med erfaring...

 

Etter alt trøbbelet Intel og IBM, som tross alt er pionerene og ekspertene på området har så virker det usannsynlig at AMD skulle kunne gå klar av alle skjær, når de i tillegg bruker mye mindre på R&D.

 

Jeg husker alle forsinkelsene av K8, her påsto de også at alt gikk på skinner men rett før ”lanseringsdato(ene)” kom det gang på gang nye forsinkelser.

Lenke til kommentar
En pessimist er en optimist med erfaring...

 

Etter alt trøbbelet Intel og IBM, som tross alt er pionerene og ekspertene på området har så virker det usannsynlig at AMD skulle kunne gå klar av alle skjær, når de i tillegg bruker mye mindre på R&D.

 

Jeg husker alle forsinkelsene av K8, her påsto de også at alt gikk på skinner men rett før ”lanseringsdato(ene)” kom det gang på gang nye forsinkelser.

Til tross for at AMD bruker mindre penger totalt sett på forskning og utvikling (R&D) så tror jeg de bruker mer penger iforhold til omsetningen enn Intel gjør og er også flinkere enn dem til å samarbeide med andre (f.eks. IBM) samt få mer igjen av pengene de tross alt investerer.

 

Det virker for meg som AMD er godt i rute med sin 90nm-produksjonsprosess, bare les dagens sak:

http://hardware.no/art.php?artikkelid=6868

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...