Gå til innhold

hvor mange piksler er et A4 ark?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer jo alt ann på da. Hvor stor er en pixel? 2480x3508pxl gjelder dersom du skriver ut / viser 300 pixler per tomme (dpi). En skjerm viser vel 72 pixler per tomme tror jeg. Når velger ny og A4 i photoshop, og så zoomer til 100 % vil jo arket bli mye større enn et A4 ark. Skriver du ut med en oppløsning på 1200 dpi vil bildet bli mye mindre enn et A4.

 

Men photoshop vet jo om dette, så dersom du oppretter et A4 -ark med 300dpi blir ddet også skrevet ut som et A4-ark. Men så kommer problemet med at de fleste skrivere ikke klarer å skrive ut helt til kanten av arket, så da må den skalere litt ned for å få frem hele bildet, eventuelt croppe litt...

 

Så konklusjonen blir vel at man bør bruke mm i stede for pixler, og sette oppløsningen til den samme som det du skal bruke når du skriver ut tror jeg...

 

Det er et kapittel i hjelpa til photoshop som heter 'Understanding image size and resolution'. Det forklarer det kanskje bedre enn meg...

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Når velger ny og A4 i photoshop, og så zoomer til 100 % vil jo arket bli mye større enn et A4 ark.

Selvfølgelig, det SER større ut på skjermen, men det ER like stort, for millimeter (eller hvilket som helst annet lengdemål) er ikke det samme som pixler.

 

Det er viktig å skille mellom størrelse på trykk og størrelse digitalt!

Lenke til kommentar
Når velger ny og A4 i photoshop, og så zoomer til 100 % vil jo arket bli mye større enn et A4 ark.

Selvfølgelig, det SER større ut på skjermen, men det ER like stort, for millimeter (eller hvilket som helst annet lengdemål) er ikke det samme som pixler.

 

Det er viktig å skille mellom størrelse på trykk og størrelse digitalt!

Dette er korrekt!

 

Vil du se størrelse på print velger du Zoom Tool, høyre klikker

på bildet og velger print size...

Da ser du at om dokumentet er 350 eller 72 dpi er print størrelse

like stor... Antall dpi er oppløsningen på print, altså hvor høy kvalitet,

her bør det brukes 300 dpi på ting som skal printes.

 

Piksler:

A4 300 dpi = 2480 x 3508 px

A4 72 dpi = 595 x 842 px

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Det kommer jo alt ann på da. Hvor stor er en pixel? 2480x3508pxl gjelder dersom du skriver ut / viser 300 pixler per tomme (dpi). En skjerm viser vel 72 pixler per tomme tror jeg. Når velger ny og A4 i photoshop, og så zoomer til 100 % vil jo arket bli mye større enn et A4 ark. Skriver du ut med en oppløsning på 1200 dpi vil bildet bli mye mindre enn et A4.

 

Men photoshop vet jo om dette, så dersom du oppretter et A4 -ark med 300dpi blir ddet også skrevet ut som et A4-ark. Men så kommer problemet med at de fleste skrivere ikke klarer å skrive ut helt til kanten av arket, så da må den skalere litt ned for å få frem hele bildet, eventuelt croppe litt...

 

Så konklusjonen blir vel at man bør bruke mm i stede for pixler, og sette oppløsningen til den samme som det du skal bruke når du skriver ut tror jeg...

 

Det er et kapittel i hjelpa til photoshop som heter 'Understanding image size and resolution'. Det forklarer det kanskje bedre enn meg...

 

-Vegar

Ah. Dette har jeg lurt på. Skulle lage noe som passa til et A4 ark, men det ble ALT for stort.. :roll:

Lenke til kommentar

(dette var et svar til NMI on XTC. Brukte litt tid, og dermed snek det seg inn noen svar i mellom...)

 

Dette blir litt flisespikking, men...

 

En pixel er ikke et absolutt mål på størrelse, som du sier, og man kan derfor ikke si at et a4-ark er x * y pixler dersom man ikke også spesifiserer hvor mange pixler per tomme man skal bruke.

 

Det er derfor feil og si at det kun SER større ut på skjermen, men at det ER like stort. 2480 pixler er 2480 pixler uansett skjerm eller papir. 210 mm er 210 mm uansett skjerm eller digitalt. Skjermen min er m antall mm. bred. På de mm får jeg plass til x antall pixler, avhengig av oppløsningen. Arket mitt er 210 mm bredt. På det får jeg plass til x antall pixler, avhengig av oppløsningen jeg skriver ut i.

 

Men som sagt - flisespikking. Velger fleur 'A4' når han lager ett nytt dokument i Photoshop er det ikke noe problem å få skrevet det ut på et A4 ark, og da er vel han fornøyd...

 

-Vegar

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke huske sist jeg refererte til pixler i virkeligheten. Som i hvor mange pixler høyt er det huset? Hvor mange pixler i timen kjørte du, da? Pikken min er så mange pixler lang.

:lol:

 

Men Toolshed har et poeng. Et A4 ark er nøyaktig så mange pixler du vil ha det til (sett at skriveren din hadde uendelige muligheter).

 

A4-PX-str blir satt ut ifra oppløsning (DPI) ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke huske sist jeg refererte til pixler i virkeligheten. Som i hvor mange pixler høyt er det huset? Hvor mange pixler i timen kjørte du, da? Pikken min er så mange pixler lang.

Artig poeng :laugh:

 

Man kan på en måte sammenligne piksler med atomer..

 

Siden et bilde (digitalt) er bygd opp av piksler, og hus og pikk er av atomer vil

det være naturlig å finne ut hvor mange atomer det er på f.eks 16 cm. Og

dette vil nok variere på de fleste, på lik linje som et bilde i forskjellig dpi.

 

Det ville vært helt håpløst å måle et hus i atomer... Derfor bruker man

målestokk mm og cm, disse er fast uansett 1 mm er 1 mm, men antall

piksler og atomer vil variere.

 

A4 er 210x297 mm uansett hvor mange piksler det er trykket inn...

 

Nei da skal eg slutte å fjase

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...