Gå til innhold

Anbefaler å bygge sin egen PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du et lite snev av peiling så er det jo best å bygge selv, men jeg skjønner ikke hvorfor de tenker på EE :hmm:

 

Prisen på EE er jo ikke akkurat særlig tiltalende i mine øyne

Vel... det er veldig enkelt å montere sammen en PC... Men det er når den spontant rebooter ved tilfeldige annledninger at morroa starter. Kun de færreste og de største nerdene har kunnskap nok til å finne den ene komponenten som ikke funker.

 

Kanskje alle komponentene funker fint hver for seg, men ikke sammen? Hva gjør du da? Kaster skjermkortet til 2000 spenn og kjøper et nytt, siden det ikke er noen form for garanti mot inkompabilitet ? Levere til service for 1000kr +mva / timen? "Nyter" en ustabil 10.000kr+ PC med glede?

 

Nei, majoriteten av PC-brukere har nok best av å kjøpe ferdig, enten av Elkjøp eller Komplett eller Dell eller <din favorittbutikk her>. Da er det bare å overlate hele haugen til dem og la dem ta seg av feilsøkinga.

 

Noen liker å mekke bil... andre vil bare kjøre og setter den på verksted når den ikke funker lengere.

Lenke til kommentar
skjønner meg ikke på folk som kjøper ferdigbygde pc'er. (Er jo så klart en del mennesker som er "eldre" som ikke vil sette seg inn i saken. Bedrifter har heller ikke ressurser til dette. Men vi unge, det er ingen annen veu.)

Skjønner at folk velger ferdigbygd fra komplett ol. ("tilpasset"), da det er rimelig kjipt å styre med evt. RMAer.... dessuten er vel garantien ofte bedre?

 

Ang. RMA: Er det ikke ca 3% feil på alle komponenter?

Dersom man da har 10 komponenter har man 30% ssh. for RMA og påfølgende slit ...

 

EDIT: UFO slo meg :p

Endret av JEG76
Lenke til kommentar
skjønner meg ikke på folk som kjøper ferdigbygde pc'er. (Er jo så klart en del mennesker som er "eldre" som ikke vil sette seg inn i saken. Bedrifter har heller ikke ressurser til dette. Men vi unge, det er ingen annen veu.)

Skjønner at folk velger ferdigbygd fra komplett ol. ("tilpasset"), da det er rimelig kjipt å styre med evt. RMAer.... dessuten er vel garantien ofte bedre?

 

Ang. RMA: Er det ikke ca 3% feil på alle komponenter?

Dersom man da har 10 komponenter har man 30% ssh. for RMA og påfølgende slit ...

 

EDIT: UFO slo meg :p

visst du har 10 produkter, har du fortsatt 3% feil...

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje alle komponentene funker fint hver for seg, men ikke sammen? Hva gjør du da? Kaster skjermkortet til 2000 spenn og kjøper et nytt, siden det ikke er noen form for garanti mot inkompabilitet ? Levere til service for 1000kr +mva / timen? "Nyter" en ustabil 10.000kr+ PC med glede?

 

Hvem har sagt at det ikke er noe garanti mot inkompabilitet?

Har selv erfaring med MSI som har levert produkter som ikke er kompatible med annen hardware, der de uten å mukke berodret sine leverandører til å erstate disse produktene med nyere versjoner.

 

Det virket som om de ønsket å gå stille i dørene med dette da :roll:

Lenke til kommentar
Synes det er positivt at en gigant som Intel anbefaler folk å bygge selv. Et skritt i riktig retning, mener nå jeg.

:yes: Helt enig!! Det er jo helt klart best å bygge selv.

 

De fleste kjenner vel en eller annen som har peiling vis noe går galt?? Det er vel ganske mange

 

:thumbs: PS: Fyller 15 år i dag!!! :thumbs:

Lenke til kommentar
pr produk ja !

 

Regnestykke for et produkt:

P= 0.03 --> 3%

 

Regnestykke for 10 produkter:

P= 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 + 0.03 = 0.3 --> 30%

 

... har du 100 prod. vil du få P=3.00, dvs 3 av hundre vil (i gjennomsnitt) være DOA, 3 av 100 = 3%

Hva mener du/dere her egentlig? At 3% av en produksjons bolk inneholder defekte produkter, eller at det er 3% feil på et produkt og at det må være 4% feil på et produkt før garantien gjelder?

Lenke til kommentar

Kanskje det. Men jeg hadde nok bygd maskinen min på egen hånd, selv om det hadde vært dyrere enn en ferdigbygd PC. Da føler jeg at jeg har best kontroll og får en PC skreddersydd etter mine behov. Skulle gjerne sett en elkjøp-pc med 2 kanals U160 SCSI-kontroller, 15K.3 som OS-disk, en 10K.6 som prog-disk og et par store S-ATA-disker til lagring. De fleste som jobber på Elkjøp vet vel knapt hva SCSI er engang.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvem har sagt at det ikke er noe garanti mot inkompabilitet?

Har selv erfaring med MSI som har levert produkter som ikke er kompatible med annen hardware, der de uten å mukke berodret sine leverandører til å erstate disse produktene med nyere versjoner.

 

Det virket som om de ønsket å gå stille i dørene med dette da :roll:

Kan du vise meg hvor i kjøpsloven, eller i garantibestemmelsen til aktuelle produktet hvor det står at inkompabilitet med konkurrenters produkter er gyldig garanti/reklamasjon ?

 

Det skulle jeg likt å se.

 

Hvis et produkt beviselig ikke følger de industristandardene som er aktuelle vil dette være et klart brudd på kjøpsloven og reklamasjon kan benyttes. Hvis det derimot ikke er mulig å bevise hvilke av to-tre produkter som samlet ikke er kompatible med hverandre... da har du et problem. Klart at det kan være butikker som bytter for å være snille, men jeg kan ikke se hvordan de kan PÅLEGGES å bytte... vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...