Gå til innhold

Alderwood med FSB-sperre og DDR2-667?


Anbefalte innlegg

Hvis intel infører fsb sperre tipper jeg di kommer til å miste veldig mange kunder, veldig mange som akkurat velger intel pga den gode overklokkingsevnen.

Forstår ikke hvorfor di ønsker å stoppe overklokkere, det er jo egentlig svært få (% vis) som tynner noen ekstra mhz ut av cpuene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis intel infører fsb sperre tipper jeg di kommer til å miste veldig mange kunder, veldig mange som akkurat velger intel pga den gode overklokkingsevnen.

Forstår ikke hvorfor di ønsker å stoppe overklokkere, det er jo egentlig svært få (% vis) som tynner noen ekstra mhz ut av cpuene sine.

Møter ikke deg selv i døra der?

 

Uansett; her ser vi nok et eksempel på at alt som er gøy blir enten hindret eller ulovliggjort. :hmm:

Lenke til kommentar

Edit:

Brikkesettene er det vel ikke Intel som styrer?

Intel produserer ihvertfall alle Intel-brikkesett...og da kan de nok legge inn en sperre om de ønsker...

Vil det si at hk lev. som abit vi kunne gi ut ulåste brikkesett så driter jeg i det. Men hvis cpun i seg sjæl er låst sånn som de har gjort med multipliern, da blir saken kjappt 8hakk værre..

Lenke til kommentar
...en sperre for å hindre FSB-overklokking.

La oss nå håpe dette hvertfall er feil.

 

Intel og AMD har tidligere tatt steg for å hindre rebadging av CPU'er (dvs at en 2.0 selges som en 2.66) men aldri satt inn noen låser for å ødelegge for entusiastene.

 

Egentlig så virker det litt rart, siden Alderwood skal være "toppmodellen" og kunne passe "overklokkingstilpassede" prosessorer som P4EE (denne har ikke multiplikatorlås).

Lenke til kommentar

Jaja.. om ikke intel allerede hadde begynnt å miste litt grep om overklokkerentusiastene nå som Athlon64 har kommet så tipper jeg de øker dette frafallet ennå mer med en slik FSB-sperre. Jaja, vi betyr kanskje lite for dem så da får de vel klare seg uten oss...

 

De som ekstremoverklokker, vil altid ha det beste og kjøper nesten en ny CPU etter hver ny lansering. Og derfor så taper de ikke penger på de. 

Og det taper de ikke penger på???? Husk at toppmodellene er de som faller mest i pris når noe nytt lanseres. Det har f.eks ikke uvanlig å se prisfall de siste årene på den råeste Pentium4'en på over 1000kr når en ny Penium4 lanseres og den tidligere råeste rykker ned til en andreplass. Hvis eierene av slike selger unna CPU'en med tusen kroner i tap for hver nylansering så må det jo bli ganske mange tusen i løpet av et år.

 

Selv kjøper jeg kun billige CPU'er etter mest-for-pengene prinsippet og sitter fortsatt med en 1 år gammel CPU som kostet meg bare 750kr den gangen og fortsatt yter den opp mot 70-80% av dagens toppmodeller i Uoverklokket tilstand og rundt 80-90% i overklokket tilstand... (Hvis du lurer på hvilken CPU det er så er det en AthlonXP2500+ som jeg klokker til 3200+) I dager går disse CPU'ene brukt for ca 600kr så jeg har ikke akkurat tapt my penger i løpet av et år...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Intel kommer nok til å tjene på dette. Entusiaster slik som "vi her inne" utgjør bare en ørliten del av omsetningen til Intel. Sperren gjør, som sagt, at firmaer som selger datamaskiner med overklokket prosessor (2GHz overklokket til 2,66GHz o.l.) ikke kan overklokke prosessorene lenger, men må betale for raskere (dyrere) modeller.

Lenke til kommentar

Jeg tviler nå på at dette kommer til å skje, iallefall ikke på et "toppchipsett", men om det skjer finnes det sikkert måter å forbigå det på. Man har jo alltids SiS, ATI, VIA og ALi hvis ikke de også skulle slå seg like vrange... Athlon 64 er også veldig morro å overklokke...

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
Et annet problem er at uærlige forhandlere klokker pcer opp og selger de ved høyere hastighet, uten at kunden vet at den er klokket. Dette skjer ikke så mye i norge, men nede i asia og sikkert noen steder rundt i europa.

Men akkurat det er vel ikke Intel og Amd's problem. De er vel fornøyde så lenge de får solgt cpu'ene sine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...