Gå til innhold

Raskere Celeron –M og ULV/LV Pentium –M fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart at det skal ta 3 mnd fra lansering, tror det har mer med produsentene av bærbare å gjøre enn Intel. Finnes så mange andre billige løsninger i dag, at de muligens ikke har begynt å bestille de fra Intel enda.. ikke vet jeg. De bærbare CPUene er vel av typen Intel produserer etter bestilling fra Dell, IBM etc, dvs ikke noe de lager i store mengder av uten å vite at de blir kvitt dem.

Lenke til kommentar
Rart at det skal ta 3 mnd fra lansering, tror det har mer med produsentene av bærbare å gjøre enn Intel. Finnes så mange andre billige løsninger i dag, at de muligens ikke har begynt å bestille de fra Intel enda.. ikke vet jeg. De bærbare CPUene er vel av typen Intel produserer etter bestilling fra Dell, IBM etc, dvs ikke noe de lager i store mengder av uten å vite at de blir kvitt dem.

Er nok ikke sånn ting fungerer i dag nei! De lager prosessorer i bøtter og spann og ofte har de ligget på lager i flere måneder før de kommer inn i en maskin. Ofte har de liggget på lager i flere måneder før noen engang har hørt om dem eller de er blitt lansert..

 

Tror nok det er Intel som ikke har produsert nok prosessorer for å levere disse enda. Er heller ikke noe stress for dem siden de har så store markedsandeler allerede.

 

At AMD ikke har større markedsandeler er helt latterlig spør dere meg! Jeg vet godt selv at en Athlon XP prosessoren er veldig strømsparende. Klarte å få en vanlig Athlon XP til å bruke 11 watt på 1000 MHz på full load når jeg forsket litt. Kjørte den på ca 1 volt og den virket helt stabil.. Til sammenligning spyr en Intel Pentium -M på 1,3 Ghz ut ca 30 watt med varme.

Lenke til kommentar
Rart at det skal ta 3 mnd fra lansering, tror det har mer med produsentene av bærbare å gjøre enn Intel. Finnes så mange andre billige løsninger i dag, at de muligens ikke har begynt å bestille de fra Intel enda.. ikke vet jeg. De bærbare CPUene er vel av typen Intel produserer etter bestilling fra Dell, IBM etc, dvs ikke noe de lager i store mengder av uten å vite at de blir kvitt dem.

Er nok ikke sånn ting fungerer i dag nei! De lager prosessorer i bøtter og spann og ofte har de ligget på lager i flere måneder før de kommer inn i en maskin. Ofte har de liggget på lager i flere måneder før noen engang har hørt om dem eller de er blitt lansert..

 

Tror nok det er Intel som ikke har produsert nok prosessorer for å levere disse enda. Er heller ikke noe stress for dem siden de har så store markedsandeler allerede.

 

At AMD ikke har større markedsandeler er helt latterlig spør dere meg! Jeg vet godt selv at en Athlon XP prosessoren er veldig strømsparende. Klarte å få en vanlig Athlon XP til å bruke 11 watt på 1000 MHz på full load når jeg forsket litt. Kjørte den på ca 1 volt og den virket helt stabil.. Til sammenligning spyr en Intel Pentium -M på 1,3 Ghz ut ca 30 watt med varme.

Det er vel en forskjell på desktop og laptop CPUer på dette område vil jeg tro? Greit nok at desktop CPUer blir produsert i bøtter og spann som du sier, de blir tross alt solgt "løst" også, noe som ikke er tilfelle for laptop CPUer i noen stor grad(vet man _kan_ få tak i, men....).

 

At AMD ikke er mer vanlig må vel AMD ta skylden for selv, da de vel ikke har noen helthetlige løsninger på linje med Intel.. Det er vel ikke noe prob å få tak i AMD baserte bærbare, men slik jeg har forstått det er det ofte litt crappy maskiner som blant annet sliter med batterilevetid, til tross for at din bruker 11watt. Dog er vel AMD i ferd med å få ut 64 bits CPUen sin i -M variant, denne gjorde det bra i barbara sin test, så situasjonen kan forandre seg til større konkuranse også mht CPUer til bærbare(ikke bare low end).

 

i følge Intel "spyr" 1.3 Ghz p -M CPUen deres ut 22w.. og den er nok endel kjappere enn 1GHzen din. Til sammenlikning spyr 1.1 GHz versjonen av samme Intel CPU ut 12 watt og 900Mhz 7watt, ULV ligger enda lavere.. Disse er max tall.

 

Hentet tallene/infoen fra:

ftp://download.intel.com/design/mobile/datashts/25261203.pdf

http://processorfinder.intel.com/scripts/help.asp?help=4485 (forklaring på utrykk brukt i datasheets)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
At AMD ikke har større markedsandeler er helt latterlig spør dere meg! Jeg vet godt selv at en Athlon XP prosessoren er veldig strømsparende. Klarte å få en vanlig Athlon XP til å bruke 11 watt på 1000 MHz på full load når jeg forsket litt. Kjørte den på ca 1 volt og den virket helt stabil.. Til sammenligning spyr en Intel Pentium -M på 1,3 Ghz ut ca 30 watt med varme.

Ja, men Intel pøser ut enorme summer for å hindre AMD og andre å få et skikkelig fotfeste i dette markedet. Spør du meg så er metodene Intel benytter seg av lite konkurransevennlige og til tider på grensen av det lovlige, bare se disse sakene fra The Inquirer som sier det meste:

 

Intel pours third of a billion into notebook push

 

Intel just can't help its monopolistic tendencies

 

AMD, Via team up in anti-Intel Centrino push

 

AMD says Intel megabucks masking Centrino shortfalls

 

Intel uses financial muscle to edge out AMD

 

AMD says Intel Centrino "garbage"

 

Intel to squeeze AMD with big notebook push

 

Vendors under pressure to drop AMD notebook plans

 

Og slik gjentar det seg til stor fortvilelse for oss forbrukere som ønsker bedre produkter til en mer fornuftig pris. Både Centrino-pakken og Pentium-M er som kjent kraftig overpriset iforhold til tilsvarende løsninger mhp. pris/ytelse.

 

:no:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...