Gå til innhold

TEST: Shuttle Zen XPC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test!

 

Finnes de nye shuttle-boksene med andre brikkesett? Tenker da både på Intel og AMD løsninger. Det kunne vært fint å sjekke hvordan disse var (med tanke på støy på lydutganger, chip-temp og stabilitet i prime).

Endret av gixer
Lenke til kommentar
Feiler i Prime95-testene

Feiling på orginal hastighet mener jeg er en ganske grov feil, og sikkert grov nok til å få benyttet reklamasjonsretten. Det at den feilet etter så kort tid er ekstra grovt siden det kan bety at massevis av annen programvare kan være krevende nok til at programvaren kræsjer. PC'er som kræsjer kan vi ikke ha noe av. Får håpe dere får tilsendt en ny og 100% fungerende PC så dere kan oppdatere testen.

 

Jeg synes også at en Pentium4 2,8GHz ikke skal bruke i nærheten av 70-80 % CPU-kraft ved en såpass enkel oppgave som avspilling av film. Jeg vet ikke om dette skyldes chipsettet, cpu, skjermkortet, programvare, eller noe annet. Til sammenligning bruker Athlon64 med Cool&Quiet ca 30% CPU-kraft på DVD-avspilling når den er dynamisk underklokket til minimum hastighet: 800MHz.

Lenke til kommentar
Feiler i Prime95-testene

Feiling på orginal hastighet mener jeg er en ganske grov feil, og sikkert grov nok til å få benyttet reklamasjonsretten. Det at den feilet etter så kort tid er ekstra grovt siden det kan bety at massevis av annen programvare kan være krevende nok til at programvaren kræsjer. PC'er som kræsjer kan vi ikke ha noe av. Får håpe dere får tilsendt en ny og 100% fungerende PC så dere kan oppdatere testen.

 

Jeg synes også at en Pentium4 2,8GHz ikke skal bruke i nærheten av 70-80 % CPU-kraft ved en såpass enkel oppgave som avspilling av film. Jeg vet ikke om dette skyldes chipsettet, cpu, skjermkortet, programvare, eller noe annet. Til sammenligning bruker Athlon64 med Cool&Quiet ca 30% CPU-kraft på DVD-avspilling når den er dynamisk underklokket til minimum hastighet: 800MHz.

Vi snakker ikke om "film" eller dvd (MPEG2 med moderat oppløsning i forhold til bithastighet) men om WMV filer som har samme bithastighet men en oppløsning på 1920x1280 (kalles for 1280p på "video språk" - vertikal oppløsning og enten p for prograssive eller i for inceterlaced).

De anbefalte spesifikasjonene er:

 

Optimum Configuration

(Play 1080p video with 5.1 surround sound)

  • Microsoft Windows XP
  • Windows Media Player 9 Series
  • 3.0 GHz Processor
  • 512 MB of RAM
  • 128 MB Video Card
  • 1920x1440 Screen Resolution
  • DirectX 9
  • DVD-ROM drive
  • 24-bit 96 KHz Multichannel Sound Card
  • 5.1 Surround Sound Speaker System

Det er ikke mange slike "stue" maskiner som har vært stille og samtidig oppfyllt de kravene, noe jeg ser som et minimum hvis man skal bruke maskinen sammen med LCD/Plasma skjerm eller prosjektor (om man har råd til en skjerm/proskjektor med den oppløsningen...)

 

Les mer på http://www.wmvhd.com/

Lenke til kommentar
1280p er ikke en oppløsning som eksisterer for visning av film.

Det trodde ikke jeg heller men det er det de skriver om på siden til microsoft. Det stemmer at 1280p ikke er en offisiellt godkjent standard men det finnes en del klipp kodet i 1280p, interlaced er jo ikke egned for visning på datamaskiner i det heletatt.

 

Jeg vet ikke hvordan det er her til lands men jeg har en del filmer i HD og så seøvfølgelig en masse demo videoer av forskjellig slag. Divx er heller ikke så dårlig på HD. Jeg har hele superbowl i HD, og synes at det gjør seg meget godt på en Toshiba TLP-X4100 bortsett fra noen problemer med regnbue effekter...

Lenke til kommentar
Det trodde ikke jeg heller men det er det de skriver om på siden til microsoft. Det stemmer at 1280p ikke er en offisiellt godkjent standard men det finnes en del klipp kodet i 1280p, interlaced er jo ikke egned for visning på datamaskiner i det heletatt.

Du tenker ikke på 1080p i stedet da? Filmer i slik oppløsning har forøvrig ingenting på en tv-skjerm og gjøre, men er ment for prosjektorer, lcd- og plasmaskjermer.

Jeg vet ikke hvordan det er her til lands men jeg har en del filmer i HD og så seøvfølgelig en masse demo videoer av forskjellig slag. Divx er heller ikke så dårlig på HD. Jeg har hele superbowl i HD, og synes at det gjør seg meget godt på en Toshiba TLP-X4100 bortsett fra noen problemer med regnbue effekter...

Toshiba TLP-X4100 er en LCD prosjektor ment for datafremvisning i større lokaler. Om du ser noe til regnbue effekten på denne prosjektoren bør du nesten ta deg en tur til legen da LCD prosjektorer ikke genererer regnbuer.

Lenke til kommentar

Hehe, ja du har helt rett det er en Toshiba TDP-MT5 ikke en X4100(!?)... regnbuen er der men jeg opplever den ikke veldig sjenerende.

 

Det er selvfølgelig 1080p og ikke 1280p jeg mener, hvis det var snakk om en høyde på 1280 ville jo bredden bli 2275.5 pixels :blush:

 

Så for å oppsummere:

Det er helt riktig at det ikke finnes noen standard for 1280p, selv om jeg har kommet over en del klipp i formatet. Som utrolig nok ikke er mer en 1920 brede, noe som tilsier at de er "croppet" (siden høyde breddeforholdet ikke er 16:9) det virker nesten ut som om bare er oppskalert 1080p, jeg skal se mer på dette en gang jeg har tid.

 

Jeg mener at det ikke var noe galt i å teste Shuttle maskinen med HDTV klipp siden den er så stille ville den egnet seg meget godt til HTPC, med et skjermkort som har DVI utgang og ekstern dekoder for surround.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...