Gå til innhold

Socket 939-kort fra MSI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror produsentene som lager hovedkort til AMD er litt mer "redde" eller skeptiske til å innføre PCI-Express, eller kanskje det er bare MSI som er litt konservative. :laugh:

Uansett syns jeg det var rart at K8N skulle ha 4 S-ATA kontrollere på hovedkortet og K8T hadde 2 + 2 ekstern (PCI?). Jeg tror jeg venter til jeg kan kjøpe meg et hovedkort med mange S-ATA kontakter, er mildt sagt lei P-ATA og IDE og ønsker å konvertere fullt over til S-ATA, og spesielt med tanke på CD-rom og DVD som jeg syns er så tregt. :roll:

Lenke til kommentar
[quote name='BennyXNO' date='19/03/2004 : 08:48'] Er disse brikkesettene dårligere enn Intel 915 og 925?  ;) [/quote]
Det er vel ikke lett å sammenligne så forskjellige ting med hverandre, men når vi ser på hvilke nye muligheter chipsettene har å tilby så er vi inne på noe. Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
[quote name='Basus' date='19/03/2004 : 09:02'] Jeg tror jeg venter til jeg kan kjøpe meg et hovedkort med mange S-ATA kontakter, er mildt sagt lei P-ATA og IDE og ønsker å konvertere fullt over til S-ATA, og spesielt med tanke på CD-rom og DVD som jeg syns er så tregt. :roll: [/quote]
CD og DVD ROM vil vel alltid være treigt. Tror ikke det er mer enn ATA33 de kjører på. Uansett så er det jo kjekt med SATA, det skaper jo bedre luftgjennomstrømning og enklere å kopiere "on the fly" mellom Leser og Brenner.
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg venter til jeg kan kjøpe meg et hovedkort med mange S-ATA kontakter, er mildt sagt lei P-ATA og IDE og ønsker å konvertere fullt over til S-ATA, og spesielt med tanke på CD-rom og DVD som jeg syns er så tregt. :roll:

Yep! Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe meg noen flere P-ATA enheter, så plenty S-ATA tilkoblinger er et MUST når jeg skal kjøpe nytt hovedkort...

 

Synes også det er litt rart at de kortene der ikke kommer med PCI Express! :roll:

Lenke til kommentar

Helt enig i at SATA er tingen.

 

Nå når PCI-Express kommer for fullt, kan jo man også kjøpe ekstra SATA kontrollere uten å tenke for mye på at bussen er en flaskehals.

 

Sikler litt på denne. 8 SATA kontakter og mulighet for RAID5 :-). Vet at det er PCI-X (1.generasjon), men regner med at denne type kort kommer for PCI-Express når hovedkortene er klare for markedet.

 

De som ønsker mer info om PCI-Express (og PCI-X) kan lese her (PDF hos Intel).

 

Arcade

Lenke til kommentar

Ser litt utvikling med tanke på andre enheter enn CPU, hovedkort og RAM og kanskje GPU/VPU. Fler og fler er mer intessert i at pc'en er overall meget godt, og fokuserer ikke bare på det som ble fokusert på før, trenden er enkel å se i HDD seksjonen og nå blir det mer og mer av andre duppeditter i maskinen man fokuserer på, selv er jeg ute etter en meget godt RAID-kontroller til neste oppgradering, men jeg vil ha Dual-oppsett, så jeg får vel vente litt til det faktisk ikke koster både buksa og skjorta.

Lenke til kommentar

Kortene er akkurat hva jeg hadde ventet på:

 

* Ikke PCI-Express. Dette er noe herk når man skal ta med seg gamle enheter over på det nye systemet. Nye PCI-Express ting er det mye mindre utvalg av og mye høyere priser på. I hvertfall i starten. Jeg ønsker ikke PCI-Express før det er skikkelig etablert (~0,5-1år) og enhetene er billige og lett tilgjengelige.

 

* Ikke DDR2. Dette har så dårlig latency at det vil føre til dårligere total ytelse på K8-prosessorer. Dette er noe jeg ikke ønsker før om 1-1,5 år når PC6400 DDR2 kommer.

 

* De har 4 SATA kontakter. Dette er kjekt så lenge det finnes PATA kontakter også for bakoverkompatibilitet og for CD-rom'er. (De trenger jo som kjent ikke halvparten av båndbredden til ATA33 en gang.) Kontrolleren kunne gjerne også støttet NCQ, men det er vel litt mye å håpe på ennå.

 

* De har Socket939. Glimrende for senere oppgraderinger + at det medfører støtte for dual-kanal minne. (selv om det har lite å si ytelsemessig)

 

* Det ene har nForce3 250, som vi får håpe er et modent og mye forbedret chipsett i forhold til nForce3 150

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Socket 939 er jo arvtageren til 940 ved tanke på FX51, og FX51 har 800 MHz HT Buss og dermed bruker dual-DDR for fullt, så det er viktig. Correct me if I'm wrong, men jeg har oppfattet det slik. PCI-Express i tillegg til PCI er noe jeg kunne foretrukket, men jeg har ikke noen PCI-kort, alt jeg bruker er enten via USB/FW eller onboard. PCI-Express ville jeg brukt senere uansett, et kort med mange S-ATA kontakter og ingen eller få P-ATA/IDE kontakter er noe jeg ville gått for.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Dual-oppsett, så jeg får vel vente litt til det faktisk ikke koster både buksa og skjorta.

Vet noen om AMD kommer med dual-prosessorer for desktop, eller er det Operton man i såfall må satse på? Hadde vært grisete med dual A64 eller tilsvarende...

Nei, Athlon 64 støtter ikke og kommer heller ikke til å støtte dual på sokkel 939. Skal du ha et dual AMD64-system så er Opteron eneste veien å gå. Når Athlon 64-FX etterhvert bytter sokkel fra 940 til 939, så får også Opteron sokkel 940 helt for seg selv.

Lenke til kommentar
Skulle det ikke være PCI-Express (16x) og DDR-2 minne på disse? Er Socket-939 også avhengig av lavere latency fremfor større båndbredde?

 

Produktene ser spennende ut, mest det med nForce 250Gb chipsettet isåfall.

Etter hva jeg har skjønt så kommer det ikke noe DDR2 til socket 939. Det er sagt at AMD må endre på antall pins altså ny socket når det kommer. :roll:

 

DDR2 koster for mye + at de har generelt høyere CAS settings.

Tror faktisk socket 939 med DDR1 @ 230 - 240 cl 2.2.2.5 ala BH5 minne blir et ytelses monster. :cool:

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har skjønt så kommer det ikke noe DDR2 til socket 939. Det er sagt at AMD må endre på antall pins altså ny socket når det kommer. :roll:

 

DDR2 koster for mye + at de har generelt høyere CAS settings.

Tror faktisk socket 939 med DDR1 @ 230 - 240 cl 2.2.2.5 ala BH5 minne blir et ytelses monster. :cool:

Enig i at DDR2 ikke er noe poeng før DDR2-800 eller raskere er ute mhp. båndbredde, og minneforsinkelsene må også kraftig ned skal det være noe poeng, men det stemmer ikke at AMD må endre sokkel for å støtte DDR2. Hvor tar du det fra? :dontgetit:

Lenke til kommentar
[quote name='snorreh' date='20/03/2004 : 10:07'] [quote name='Bofur' date='20/03/2004 : 09:49'] Etter hva jeg har skjønt så kommer det ikke noe DDR2 til socket 939. Det er sagt at AMD må endre på antall pins altså ny socket når det kommer. :roll:

DDR2 koster for mye + at de har generelt høyere CAS settings.
Tror faktisk socket 939 med DDR1 @ 230 - 240 cl 2.2.2.5 ala BH5 minne blir et ytelses monster. :cool: [/quote]
Enig i at DDR2 ikke er noe poeng før DDR2-800 eller raskere er ute mhp. båndbredde, og minneforsinkelsene må også kraftig ned skal det være noe poeng, men det stemmer ikke at AMD må endre sokkel for å støtte DDR2. Hvor tar du det fra? :dontgetit: [/quote]
Husker ikke i forbifarten men mener å ha lest en artikkel hos overclockers.com ang dette. Mye mulig jeg tar feil her men for at Intel skulle kunne implementere DDR2 for Presshot så krevde jo dette en endring i sokkelen.

Uansett er jeg sikkerlig klar for et N-force 3 kort med AGP/Pci lock,Pci-x, Gbit Lan, minimum 6xsata = 4 harddisker + 2 stk cd/dvd drev med SATA. og en AMD64-(939)3000+ som lar seg klokke til 2500-2600MHz :dribble: Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...