Gå til innhold

SmartCooler SmartVibes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører disse selv,bare at jeg har den for 2 disker.Jeg må si at jeg ikke helt kjenner meg igjenn i den testen,selv om du kjører den med "bevis"

 

Da jeg bestilte dette hadde jeg kun psu vifte som gjikk,og jeg hørte hdd ene veldig godt(wd120 j(b?),disse merket jeg ikke tidligere da jeg var oppe i 13 vifter.

 

Spesielt den høyfrekvente lyden som kom fra diskene bet jeg meg merke i.Da jeg monterete disse diskene i det aktuelle produktet forsvant denne helt,samt vibrasjonene ble mindre,og maskinen ble utrolig mye mer behagelig å høre på.

 

Disse skruene du nevte irreterte meg noe grusomt at ikke fulgte med,da jeg måtte på bunn i spareparts esken(den er ikke liten) og finne hdd skruer.

 

Et annet problem er at jeg har et chifteck big tower,så disse diskene måtte nå monteres med skinner.Problemet var at vekten av diskene gjorde at gummidemmerene ga litt etter,og skinnene sklei ut fra spor,slik at hele greia seig nedover.Dette justerte jeg ved å plasere noen biter av slangen fra vannkjølingamellom skinne og hdd,slig at jeg ungjikk bevegelse,desuten går lyden som kjent dårlig gjennom gummi.(vet jeg skulle hatt et bilde)

 

Det var en ting til jeg skulle si,og det var at hullene som er i skinnene(chifteck) ikke stemte med hullene på hdd demperen,så jeg måtte bore/stikke nye hull til skinne skruene.

 

Et siste minus er at på den med montering for to hardisker blir det litt ruklete,da festene på begge sider bare sitte med en skrue,du får liksom litt bevegelse frammover og bakover,men vist en strammer godt til,så går det seg til :)

 

En STOR pluss er det å få diskene opp vist du har plass til det.Kabinetett blir veldig ryddig,jeg borte ut pop naglene og fjernet begge hdd stasjonene.Satte inn tonet plexiglass,og syntes det så riktig lekkert ut:)

 

Samt jeg skulle tro at varmetransporten rundt diskene ble bedre!

Vist du ikke har demper fra før,og ikke ønsker å bruke mye penger på det,vil jeg annbefale denne.

 

Konklusjon:En jalla demper,som gjør jobben bra i forhold til pris.

 

Fint vist noen andre med erfaringer fra denne kan poste de her.

 

Edit: Om jeg kansje brude spadd ut noen kilo ørevoks,skal være usagt ;)

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

For å bekjempe vibrasjonene tok jeg en sykkelslange og stappet inn mellom harddiskene og chassis. Demper ørlitegrann, men hovedpoenget er å få ting til å sitte skikkelig godt sammen slik at vibrasjonene ikke forplanter seg på samme måte. Nå merker jeg ikke forskjell på om diskene er i gang eller avslåtte.

 

Andre hjemmesnekra metoder:

http://www.spodesabode.com/content/article/hddnoise

http://www.silentpcreview.com/modules.php?...rtid=109&page=1

 

For meg er problemet at de aller fleste løsningene der ute krever at du har flusst av 5.25-brønner ledig. Det har ikke jeg så sykkelslangen eller den siste løsningen der er det eneste jeg kan gjøre.

 

Det hjelper også å kjøre Samsung-disker som vibrerer betraktelig midre enn de fleste andre merkene.

Lenke til kommentar

Dette men festene varierer nok fra kabinett til kabinett. På mitt LianLi 6077 er det horisontale spor, så dette har altså lianli løst fint. Tror nok at flere nye kabinetter har liknende løsninger nettopp pga problemer som dette.

 

Men en ting jeg stusset litt på var test oppsettet. Med en slik vibrasjons demper kan man jo bare forvente å dempe lysden som eventuelt blir overført til kabinettet. Men i testen ser det ut til at dere har latt kabinettet være åpent akkurat i den 5.25" slotten dere har festet harddisken i. Mikrofonen blir da vel så mye fokusert på lyden fra selve harddisken og med åpent kabinett vil jo den lyden være det selv med vibrasjons-dempere. Dette kan forklare mye at grafene ble veldig like. Hadde man lukket kabinettet helt tror jeg man hadde fått et litt annet resultat om ikke så voldsomt mye.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått riktig at dere måtte "strekke" dempergummien for å nå bort til festene i testen? I så fall ville dere kanskje fått noe bedre resultater med "nøytralt" spenn i gummien...

Ja, dette vil vel gjøre at festene ikke fungerer så godt som forutsatt.

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt versjonen for 2 HD-er. Den fungerer bra hos meg. Måten jeg kom rundt problemet med plassering av hull var å borre to nye hull.

 

Det er jo en akseptabel modd ;-)

 

Forøvrig har jeg både NoVibes og SmartVibes, og kan bekrefte at NoVibes er hakket bedre. Men ikke utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar

Det er bra at produktet ikke er fullt så dårlig som jeg har opplevd :-) Dere nevner en del ankepunkter til testen som jeg skjønner veldig godt.

 

@Muffinman: Ja, resultatene hadde muligens blitt bedre om jeg hadde boret nye hull i kabinettet for å få opphengene rette, men det ville etter min mening ødelagt noe av poenget med testen. SmartVibes kan ikke monteres korrekt i kabinettet mitt, og veldig mange andre kabinetter, og da må jeg teste det deretter.

 

@Xell: Jeg skjønner godt din kritikk til mikrofonplasseringen, men det har dessverre to helt klare årsaker. For det første er hele kabinettet foret med Magic Fleece støydempematter, også dekselet foran 5.25" brønnene, så det ville ikke blitt representativt for standard kabinetter.

 

For det andre er dessverre ikke mikrofonen god nok til å ta opp nøyaktige lyder på vesentlig lengre avstand. Det er dessverre beklagelig at jeg ikke hadde dette tilgjengelig.

 

Uansett testmetoder er kommentarene og konklusjonen basert like mye på den lyden jeg opplevde som de opptakene jeg tok, så jeg anser det som representativt.

 

@JohndoeMAKT: Har oppdatert siden nå. Takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne metoden på jobb-PC'n min, der det står en forferdelig støyete gammel WD-disk (WD200, 20GB, 5400rpm) Dette hjalp bra hos meg, men som sagt så demper/fjerner det bare vibrasjonsstøy som ellers ville forplantet seg i kabinett-metallet. Den luftbårne støyen har jeg dempet ved å tape fast noen gamle hullete sokker på store deler av innsiden av kabinettet, særlig rundt der disken er. Siden sokkene er plassert på selve kabinettveggene og bunnen så hindrer de ikke luftgjennomstrømningen nevneverdig og diskene forblir kjølige.

 

Edit: Jeg er enig med Xell i at mikrofonen brude vært plassert utenfor kabinettet for å fange opp støy som brukeren hører. (Brukeren sitter jo som regel på yttersiden av kabinettet ;) ) Slik jeg ser det fanger mikrofonen opp kun luftbåren støy direkte fra disken i begge tilfellene og dermed blir det minimal forskjell. Det kunne kanskje vært en fordel med litt lengre lydopptak slik at kurvene blir litt glattere. (programmet får mer statistikk å beregne på og dermed mer gjennomsnittlige verdier)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
@Xell: Jeg skjønner godt din kritikk til mikrofonplasseringen, men det har dessverre to helt klare årsaker. For det første er hele kabinettet foret med Magic Fleece støydempematter, også dekselet foran 5.25" brønnene, så det ville ikke blitt representativt for standard kabinetter.

 

For det andre er dessverre ikke mikrofonen god nok til å ta opp nøyaktige lyder på vesentlig lengre avstand. Det er dessverre beklagelig at jeg ikke hadde dette tilgjengelig.

 

Uansett testmetoder er kommentarene og konklusjonen basert like mye på den lyden jeg opplevde som de opptakene jeg tok, så jeg anser det som representativt.

har full forståelse for at test oppsettet er litt "man tager hvad man haver", Men poenget mitt var at både det mirkofonen tar opp og det du hører er lyder som ikke vibrasjonsdemperene er laget for å fjerne slik som oppsettet står der og da. Disse festene er jo laget for å dempe forplantningen til kabinettet. Det er jo litt for mye forlangt at festen skal fjærne luftbåren støy når harddiske står åpent som den gjør. Det er nok helt restt at siden du har Magic Fleece i kabinettet ville et lukket kabinett ikke gitt et bilde som ville vært korrekt for de fleste potesielle kjøpere, men det gjør jo heller ikke å la sloten stå åpen slik. Siden flere poster her og meddeler at de har fått gode resultater og fått fjernet mye at vibrasjons forplantingene velger jeg å tro at disse festene er litt bedre enn testen deres gjenspeiler.

 

Det var på ingen måte min hesikt å knuse testresultatene dine. Jeg tror nok mye av konklusjonen er riktige, men jeg ville bare gjøre andre lesere opmerksomme på en liten svakhet ved testen som mest sannsynelig påvirker resultatene litt (både målinger og de objektive vurderingene av lyden). Synes dere på Overklokking.no gjør en glimrende jobb, noe som er grunnen til at jeg er innom siten og forumet flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Godt forsøk på test og ønsker slike tester meget velkommen, men jeg vil nå slakte testen.

 

Dette er de spørsmålstegn jeg stiller meg:

- Hva er lyden i rommet med pc avslått?

- Hva er lyden fra pc, uten harddisk montert?

- Hvor mange vifter er det i kabinettet?

- Forplanter vibrasjon tydlig i kabinettet?

- Andre lydkilder i rommet?

- 2 tester blir sammenlignet når de testes under ulik forhold/intensjon/testmetodikk.

 

Jeg har disse selv, og jeg skal forklare hvorfor. Mitt kabinett er av den typen som vibrasjoner forsterker seg i, altså et møkka-kabinett. Brukte testen et slikt kabinett? Det fremgår ikke av testen, så jeg velger å si nei. Det virker også som at testpersonellet ønsket å fjerne harddisk støy, mens SmartVibes fjerner støy laget av vibrasjoner som harddiskene produserer, noe som er avhengig av langt flere faktorer enn HDD.

 

Vil en pc mikrofon fange opp lyder lagt av vibrasjon? kanskje. Men er ikke fornøyd med testmetodikken. Greit at WD vibrerer mest, men de støyer også mest.

 

Den grafiske fremstillingen er vanskelig å si noe på. Jeg ser at det er noe endring, men det ser ut som forskjellen er lik 0. Øret mitt sier at det er mye vifte og harddisek støy jeg hører, men har vanskelig for å definere støy fra vibrasjon. Hører jeg hosting på den ene lydbiten?

 

Produktet testes ikke sammen med andre produkt, ergo så blir det synsing å sammenligne med andre tester/produkter, slutt med slikt.

 

Hvor mange lyttet i rommet på produktet for å si om de hørte forskjell? Selv om det er synsing å basere seg på øret, så er det ofte den viktigste kilden i akustisk testing. F.eks Samsung har litt høyere dB en Seagate i tester (idle), men Seagate har en merkbar høyfrekvent lyd som ikke fremkommer på testingen. Ergo blir Samsung et bedre produkt (Når stillhet er viktig).

 

Test pc'en har mange vifter. Hvorfor ikke bruke en pc uten vifter? Eller så lite som muligt? Strømforsyningen kunne vært byttet, MIST 350W papst vifte. Bytt prosessor til en gammal Duron, og sett på den største kjøleribba, da går det sikkert an å kjøre uten vifte lenge nok til å fullføre testen. Gammalt skjermkort som GF2-MX, sett på Zalaman ZM-80 sak. HK uten vifte. Fjern CD/DVD-ROM.

 

Dette er et produkt når vibrasjon/resonans er et problem. Test den deretter, og definer når et slikt produkt er viktig. Det blir økonomisk riktig å kjøpe disse til 150kr istedet for et tungt isolert vibreringssikkert kabinett.

Lenke til kommentar

Jeg svarer punktvis på dine spørsmål, CreapingDeath:

- Hva er lyden i rommet med pc avslått?

- Andre lydkilder i rommet?

Så godt som ingen. Jeg utførte testene midt på natta uten andre apparater enn datamaskina påslått.

- Hva er lyden fra pc, uten harddisk montert?

- Hvor mange vifter er det i kabinettet?

Sånn som maskina er satt opp er den svært stillegående. Det er en del vifter der, men fire av kabinettviftene (de i front og de bak) går på samme kurs og var slått av. Resten var skrudd ned så langt som rheobussen tillot.

- Forplanter vibrasjon tydlig i kabinettet?

LePont-kabinettet er solid og stabilt bygd, så vibrasjoner forplanter seg i liten grad. Dette forsterkes ytterligere av dempemattene. Derfor gjør SmartVibes en særs dårlig jobb når vibrasjonsstøyen fortsatt er godt hørbar i dette kabinettet.

 

Det virker også som at testpersonellet ønsket å fjerne harddisk støy, mens SmartVibes fjerner støy laget av vibrasjoner som harddiskene produserer, noe som er avhengig av langt flere faktorer enn HDD.

Som nevnt flere ganger i testen er hensikten med SmartVibes, som du korrekt bemerker, å fjerne den grove vibrasjonsstøyen. Du sier, like korrekt, at dette er avhengig av flere faktorer, hovedsaklig kabinettet og dets andre komponenters egenresonans. Ved å bruke et solid kabinett utelukker jeg så godt som mulig disse variablene og kan bedre presentere den støyen som produseres av den vibrasjonskilden SmartVibes skal dempe; harddisken.

 

Vil en pc mikrofon fange opp lyder lagt av vibrasjon? kanskje. Men er ikke fornøyd med testmetodikken. Greit at WD vibrerer mest, men de støyer også mest.

 

Den grafiske fremstillingen er vanskelig å si noe på. Jeg ser at det er noe endring, men det ser ut som forskjellen er lik 0. Øret mitt sier at det er mye vifte og harddisek støy jeg hører, men har vanskelig for å definere støy fra vibrasjon.

Husk at all lyd er vibrasjon i luften, enten det kommer direkte fra harddisken eller gjennom kabinettet. Mikrofonen tar opp den lyden som når den, på samme måte som våre ører. Ut fra det komplette lydbildet kan vi vurdere hvilke lyder som er redusert og hvilke som ikke er det. Ut fra det kan du konkludere med at den dempede lyden er vibrasjoner fra harddisken, da "egenlyden" til harddisken umulig kan ha blitt påvirket av utvendige faktorer.

 

Produktet testes ikke sammen med andre produkt, ergo så blir det synsing å sammenligne med andre tester/produkter, slutt med slikt.

Du har et poeng, men når det andre produktet (i dette tilfellet NoiseControl NoVibes) er så mye bedre enn testobjektet har jeg ingen betenkeligheter med å nevne det uten videre bevisførsel.

 

Dette er et produkt når vibrasjon/resonans er et problem. Test den deretter, og definer når et slikt produkt er viktig. Det blir økonomisk riktig å kjøpe disse til 150kr istedet for et tungt isolert vibreringssikkert kabinett.

Det er også økonomisk riktig å kjøpe en brukt T-Bird til 600,- for å oppgradere din Duron framfor å kjøpe ny maskin, men det er plutselig ikke så attraktivt hvis jeg nevner at en XP2500+ koster et par hundre ekstra. Min mening er at SmartVibes ikke er verdt de 150 kronene du må ut med, når den vesentlig bedre NoVibes (under Sunbeam-merket) koster 15 kroner mer. Det er blant annet dette jeg har lagt til grunn for min mening om dette produktet.

 

Om du og andre er uenige med meg er det helt i orden, og jeg setter stor pris på disse tilbakemeldingene. Derfor har jeg også skrevet en oppdatering på siste side av testen, så nye lesere gjøres oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar

CreapingDeath: I slike tilfeller som dette er det viktig at vi fokuserer på det som er vesentlig. I dette tilfellet er det viktigste å se på _forskjellen_ mellom 2 målinger som er utført under tilnærmet 100% like forhold. Bakgrunns-støy har selvfølgelig en viss innvirkning, men når man studerer forskjellen før og etter en modifikasjon kan man alltid si noe om sluttresultatet.

For å ta et banalt eksempel: Dersom du skrur på en 300W byggesol, for deretter å skru på enda en, vil du se at lyset blir sterkere. Du kan ikke si hvor mange lux det utgjør, men du vet at noe har skjedd siden det er mer lys.

 

Jeg vil også benytte sjansen til å nevne følgende: De fleste gummistrikker er laget av en eller annen Latex-komposisjon. Latex vil over tid tørke ut og bli "morken" eller sprø. Om en forsøker å legge et gummistrikk på kjøkkenbenken, vil det ikke ta lange tiden før det er morkent. Det er derfor ikke å anbefale å henge opp harddisker i gummistrikk - sykkelslanger er mye bedre egnet til dette.

Utrolig hva kunnskap om overmadrasser til seng kan benyttes til! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...