Gå til innhold

DDR2-minne i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det er stive priser... Tror nok de fleste holder til til i857P plattformen for Intel sammen med DDR1 RAM noen måneder til. Iallefall frem til prisene på DDR2 går ned, og det kommer brikker med lavere timings!

 

Tror kanskje AMD vil dra nytte av dette siden de satser lenger på DDR1 enn Intel. Hhhmmm Athlon64 FX-55 begynner å appelere mer enn Prescott 3.6 for Socket T nå ja... :roll:

Lenke til kommentar

Ja, men det største problemet med DDR2 foruten prisen er økte forsinkelser ('latency') til minnet og jeg vil tørre å påstå at det er viktigere enn økt båndbredde. I dagens arkitekturer ønsker man å redusere forsinkelser ('latency') i systemet så mye som mulig og her er integrert minnekontroller (Athlon 64/Opteron), større cache, HyperTransport, Serial ATA og PCI-Express med på å hjelpe. DDR2 passer ikke inn i denne sammenhengen etter min mening siden minneforsinkelsene øker.

 

For mer om forskjellene på DDR2 og DDR1 så se her:

http://www.lostcircuits.com/memory/ddrii/

 

Dagens DDR2-533 og DDR1-533 er også ganske forskjellige mhp. minneinnstillinger, f.eks. Corsair CM2X512-4300 DDR2-minnebrikker støtter 4-4-4-12 mens Corsair CMX512-4400 DDR1-minnebrikker støtter 3-4-4-8. DDR1-minnebrikkene her har altså vesentlig bedre minneinstillinger og vil derfor yte merkbart bedre enn DDR2-minnebrikkene, liten tvil om det.

 

Opteron har f.eks. en meget bra DDR-minnekontroller som GamePC Labs tester grundig her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...onmemory&page=1

 

Spesielt delen om NUMA (Non-Uniform Memory Access) er svært interessant. Takket være NUMA-støtten så kan altså en dual Opteron-løsning skilte med opp til 12.8GB/s i minnebåndbredde ved bruk av vanlig DDR1-400 minne i dag, som er nøyaktig samme minnebåndbredde som dual-DDR2-800 og Rambus dual-XDR-400 (3.2GHz) som enda ikke er lansert :w00t:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg er redd at hvis ikke RAM-produsentene skjerper seg, og setter mer inn på kvalitet så får vi tilbake slot-prosessor- tilstander. Foranledningen for det var at HK - produsentene dengang kjøpte altfor dårlig (billig) Cache-RAM, og monterte på hovedkortene. Hverken Intel eller AMD kunne akseptere det, og kjøpte kvalitet-cache selv som de monterte direkte på CPU.

Nå har vi også mye dårleg RAM i omløp, og CPU m/minnekontroller får skylden for dårleg funksjon....

 

Om prisene: I 1997 eller 98 betalte jeg kr. 1.800,- for en DIMM SD-128 modul til min ASUS TX97-XE supporting Pentium 75-233MHz osv. :green: Dette såpass jeg kunne/måtte hive ut 32 MB SIMM RAM. Og... det speedet virklig opp sakene...

Lenke til kommentar
timing2.gif

 

Jeg syns DDR-2 er et dumt navn, hvorfor heter det ikke QDR ?

DDR2 er fortsatt DDR (Double Data Rate), altså to signaler per klokkesyklus. QDR (Quad Data Rate) vil si fire signaler per klokkesyklus og det er ikke DDR2 laget for å klare.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Men vil ikke forsinkelsene gå ned etter hvert som teknologien forbedres ?

Det er jo veldig nytt så det er vell i slags ny u-utvikla fase enda.

Jo, det vil nok komme DDR-2 moduler som har lavere latency-timings, men det er likevel en grense. DDR-1 har teoretisk MYE bedre grunnlag for å gi lavere latency enn det DDR-2 har.

 

Derimot, så kan DDR-2 skalere til høyere frekvenser, som igjen senker latency, men sett imot DDR-1 på samme frekvens, vil DDR-2 tape. Det er derfor AMD ikke har pushet DDR-2... deres prosessorer har ikke behov for all den båndbredden som DDR-2 gir, men de har glede av den lave latencyen til DDR-1. Grunnen til at K8 er så mye raskere enn K7, er langt lavere latency mot minnet (kjernene ellers er veldig like)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...