Gå til innhold

Athlon 64 med CG-stepping observert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da var det altså prosessoren som hadde problemer med minnet og ikke hovedkortene som påstått her før da ?

De problemene som brukere har skyldes VIA og ikke prosessoren, for da skulle flere hatt problemer med nforce 3.

 

Problemet er vel når det settes inn 3 eller flere brikker av ulike merker av minnebrikkene?

Lenke til kommentar

Det står litt om den nye CG-steppingen og minneinnstillinger her (på kinesisk):

http://www.hkepc.com/hwdb/amd64cg-1.htm

 

Jeg fatter ikke kinesisk, men såvidt jeg kan tyde så har den nye (CG) steppingen bedre støtte for CAS Latency 2-minne enn den gamle (C0) steppingen:

dimmtable.jpg

 

Den nye steppingen gir altså bedre minnekompatibilitet og muligens også litt bedre ytelse på CAS Latency 2-minne :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Fint men det hjelper vel ikke oss som kjøpte tidlig :)

"note to myselv" : som om jeg ikke visste det, det er dumt og kjøpe "state of the art" hardware hehe :D

 

Jeg er like dum hver gang og må nok leve med det.

 

Dessuten hadde vel ikke tomshardware så galt da, når det gjalt cas 2 problemer ?

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Fint men det hjelper vel ikke oss som kjøpte tidlig :)

"note to myselv" : som om jeg ikke visste det, det er dumt og kjøpe "state of the art" hardware hehe :D

 

Jeg er like dum hver gang og må nok leve med det.

 

Dessuten hadde vel ikke tomshardware så galt da, når det gjalt cas 2 problemer ?

Det var vel bare de mest hardbarka AMD fansene som ikke innså at problemene egentlig lå i minnekontrolleren (ikke sikkert alle har innsett det ennå heller).

 

Jeg er enig i at det ikke er lurt å kjøpe siste skrik innen hardware. Prisene er ofte kunstig høye og det er ofte masse småfeil i produktene som vil bli rettet i de første revisjonene. HK er ofte helt ekstreme sånn sett.

Lenke til kommentar

Det var vel bare de mest hardbarka AMD fansene som ikke innså at problemene egentlig lå i minnekontrolleren (ikke sikkert alle har innsett det ennå heller).

 

Kan du forklare at det er VIA som sliter med ustabilitet når det gjelder minnet og ikke nforce3, sis eller ALI?

 

Problemene som er her på forumet er neppe AMD sin feil, men at minnekontrollen ikke er perfekt forteller den nye steppingen alt om.

Lenke til kommentar
Dessuten hadde vel ikke tomshardware så galt da, når det gjalt cas 2 problemer ?

Tja, dette er trolig relatert til at den gamle steppingen hadde problemer med CAS-to-RAS delay (tRCD). THG prøvde med å kjøre på tRCD på 2, selv om tRCD på 3 fungerer glimrende som f.eks. på Corsairs 32000LL minnebrikker.

 

Det står litt om dette i Mushkin sin 'Athlon 64 Special Report' som omhandler den gamle steppingen:

http://www.mushkin.com/epages/Mushkin.stor...UserTemplate/27

 

"One of the most critical issues in this resepect relates to the first step in the memory access sequence, that is, the opening of a memory page and subsequent steps until a read command can be issued. All of these steps fall into the time frame referred to as RAS-to-CAS delay or tRCD. In a typical system, the memory controller on the chipset is running at bus speed. On the Athlon64, it is running at CPU speed, which means that it is A LOT faster. That means that the internal sequence of commands also goes faster, and that's where all systems are getting hiccups if the memory chips used can only run at a high tRCD.

 

A very trivial explanation is that the controller expects that the memory is as fast as it itself but we don't have memory yet running at a 2 GHz and beyond clock rate. What it comes down to is that, depending on the BIOS tuning (by the manufacturer), the read command is issued a bit too early and violates the tRCD. The workaround is to add one additional cycle to the actual memory latency, that is, a 2:2:2-rated DIMM will run stable at 2:3:2; a 2:3:2 rated module will, most likely, need to be set to 2:4:2 in order to run stable (where the latencies are CAS:tRCD:tRP). Bottom line is that when shopping for memory for the Athlon64, it is highly advisable and in most cases mandatory to only consider memory with a tRCD of 2 or, to make it simple, memory that is rated at 2:2:2 a the designated speed."

 

Forhåpentligvis er også dette problemet løst med den nye steppingen :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
blid denne også å ende opp med 512 kb cashe?

CG steppingen kommer vel med retting av en lang rekke errata deriblant en del relatert til minnekontrolleren. Jeg vil tro den derfor kommer i alle former. Altså alt fra Opteron til A64 2800+ og dermed også med både 0.5MB cache og 1MB cache. Det er tross alt samme prosessoren og jeg ser ingen grunn til ikke å bytte ut alle kjernene.

 

Om jeg skulle ta feil så komer det noen å retter det veldig snart! ;)

Lenke til kommentar
Gjerne en link til erratum listen.

 

edit: av det som CG steppingen fikser altså.

Jøss hvilken overraskelse at akkurat du ønsket en link! ;)

 

Her:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/25759.pdf

 

Se tabell 2 side 7, 8 og 9.

 

Her er et sammendrag: (klokka er 00:40 så jeg tar forbehold om feil)

 

B3 har totalt 65 kjente feil hvorav 6 feil ikke er planlagt rettet i fremtidige revisjoner. De feilene som ikke planlegges rettet er typisk feil hvor det raporteres feil type feiltilstand av CPU, altså ikke veldig alvorlig.

 

C0 har totalt 27 kjente feil, altså 42 rettet fra B3 steppingen og 4 nye feil hvorav 1 ikke er planlagt rettet.

 

CG har totalt 19 kjente feil, altså 8 rettet fra C0 steppingen. 7 av feilene i C0 og CG er ikke planlagt rettet.

 

Går du videre til side 10 og 11 så ser du hvilke errata som gjelder for de forskjellige prosessorene (Athlon, FX og Opteron)

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...