Gå til innhold

Ny spillmus fra Logitech


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Der vanlige MX-mus ifølge Extremetech har en sensor på 4,7 megapiksler, får MX510 en ekstra megapiksel å boltre seg på. En sensor på 5,8 megapiksler er direkte overførbart til mykere bevegelser og større presisjon i spill...

 

Hva slags benevnelse er dette da? Megapiksler på mus? Noen som har lyst til å forklare dette? Jeg ser liksom ikke helt sammenhengen mellom megapiksler og ytelsen til en mus. Hva er det som er 5,8 Mpx? Antall Hz refresh rate kan jeg derimot begripe. På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Der vanlige MX-mus ifølge Extremetech har en sensor på 4,7 megapiksler, får MX510 en ekstra megapiksel å boltre seg på. En sensor på 5,8 megapiksler er direkte overførbart til mykere bevegelser og større presisjon i spill...

Hva slags benevnelse er dette da? Megapiksler på mus? Noen som har lyst til å forklare dette? Jeg ser liksom ikke helt sammenhengen mellom megapiksler og ytelsen til en mus. Hva er det som er 5,8 Mpx? Antall Hz refresh rate kan jeg derimot begripe. På forhånd takk.

 

Altså det er en optisk mus, og optiske mus har jo en sensor under seg istedet for en kule. Og her er det snakk oppløsningen på denne sensoren.

 

Tenk deg at du har muligheten til å flytte musa med en så liten avstand som du bare vil. Med andre ord du flytter den, men du bestemmer selv hvor "lite" du vil flytte den. Når du da tenker deg at du velger å flytte den over en mindre og mindre avstand for hver gang må man jo komme til en grense hvor bevegelsen ikke kan bli registrert av sensoren fordi den er alt for "grov", skjønner? For eksempel la oss si at musen blir flyttet 1 picometer (10^-12 m) til høyre. Her må jo sensoren klare å registrere såpass små bevegelser for å kunne sende et signal til pc'en om at musen har beveget seg. Og det er denne evnen til å registrere små bevegelser som "er" oppløsningen eller Mpixler. Høyere oppløsning gir flere og mindre "trinn" for sensoren å hoppe imellom som fører til en glattere og mindre "hakkete" bevegelse som øker presisjon. Det slik som å sample et analogt signal ved hjelp av en kontinuerlig-til-diskret omformer. Desto flere samples, desto mer likt blir det diskretiserte signalet det opprinnelige signalet.

 

Håper det gjorde ting mer forståelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...