Gå til innhold

64-bits x86-prosessor fra Intel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett siden AMD utvikler seg i den farten de gjør med 64-bit cpu'ene sine så er jo Intel nødt til før eller senere til å utvilke og masseprodusere en 64-bit hybrid, for ellers må de se seg slått av AMD i prossor markedet, både for ekstremytelse og hjemmemarkedet, håper virkelig de får ut en med en passelig pris som ikke får vanlig folk til å gjøre i buksa.

Lenke til kommentar

Når en først har lagd et hybrid x86 32/64bit OS så er det ikke så mye jobb å porte det over til et annet hybrid x86 32/64bit instruksjonssett dersom 64bit utvidelsene ikke avviker veldig mye fra hverandre. Det kan i beste fall være snakk om å kompilere koden med en annen kompilator. Kommer selvsagt ann på hvilke forskjeller det måtte dreie seg om.

 

Vi får kanskje vite noe om det i løpet av uka. Foreløpig kan utvidelsene dreie seg om alt fra AMD64 til IA64 kompatible løsninger. Litt vanskelig å si så mye konkret mao!

Lenke til kommentar

Inquirer har en sak vedrørende Intels "CT" (aka Yamhill, se denne tråden) og spekulasjoner rundt dette:

http://www.theinquirer.net/?article=14127

 

"Now, the Yamhill, being similar to Pentium 4 in design, will probably run at a higher clock speed, but do less work per cycle, than the AMD Athlon64 chips at the same time. To improve the efficiency of SSE2 FP at the high clock rates, where cache and memory penalties increase, I guess Intel could come up with an extended "element" being a 32-entry SSE2 128-bit FP register file, compared to a 16-entry one in AMD64, on an 8-entry one in X86."

 

Uansett hva som skjer så vil Intel få problemer med å forklare dette til sine nåværende Itanium-partnere, da et nytt 64-bits prosjekt vil ta bort mye av fokuset fra Itanium. Kallenavnet "Itanic" virker å passe bedre for hver dag som går :D

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg spår at Intel ikke vil klare å hoste opp en hybrid prosessor før Jul.

Jeg spår at mange i Intel mister jobben

Jeg spår at neste store vil bli AMD

Jeg spår at intel vil gå ifra prosessor på desktop markedet og konsentrere seg om å levere mindre prosessorer til mobile enheter.

Jeg spår at IBM klarer å finne opp løsninger for optisk lagring før Opticom og derfor vil intel tape enda mere penger

Lenke til kommentar
Jeg spår at Intel ikke vil klare å hoste opp en hybrid prosessor før Jul.

Jeg spår at mange i Intel mister jobben

Jeg spår at neste store vil bli AMD

Jeg spår at intel vil gå ifra prosessor på desktop markedet og konsentrere seg om å levere mindre prosessorer til mobile enheter.

Jeg spår at IBM klarer å finne opp løsninger for optisk lagring før Opticom og derfor vil intel tape enda mere penger

Don't quit your day jo dude :p

Lenke til kommentar
Uansett siden AMD utvikler seg i den farten de gjør med 64-bit cpu'ene sine så er jo Intel nødt til før eller senere til å utvilke og masseprodusere en 64-bit hybrid, for ellers må de se seg slått av AMD i prossor markedet, både for ekstremytelse og hjemmemarkedet, håper virkelig de får ut en med en passelig pris som ikke får vanlig folk til å gjøre i buksa.

Amd Opteron kan gjøre det godt på HPC-markedet ... samme kan Itanium pga høy FP-ytelse.

På mindre servere og clustere av ulike typer kan Opteron gjøre det svært godt.

 

Men på "Big Tin"-markedet er det Sun med UltraSparc, Fujitsu med Sparc64, HP med PA-Risc, IBM med Power 4 og Power 5 osv osv som er store. Her har AMD ingenting å stille med. Ikke misforstå meg, Opteron er knallbra CPU, men den er ikke beregnet på slike maskiner. Itanium gjør det heller ikke fryyyktelig bra i denne "divisjonen".

Lenke til kommentar
Men på "Big Tin"-markedet er det Sun med UltraSparc, Fujitsu med Sparc64, HP med PA-Risc, IBM med Power 4 og Power 5 osv osv som er store. Her har AMD ingenting å stille med. Ikke misforstå meg, Opteron er knallbra CPU, men den er ikke beregnet på slike maskiner. Itanium gjør det heller ikke fryyyktelig bra i denne "divisjonen".

Jeg vat når det kommer til de virkelig ekstrem maskinene så er Opteron en liten pingle, men nå snakke jeg blant x86-maskiner, der er Opteron overlegen for øyeblikket.

 

Koffør kan ikke intel peise inn en 4ghz EE med 64bit og 4mb... 

 

Med boxed vannkjøling! 

 

Og pris?

Lenke til kommentar
Når en først har lagd et hybrid x86 32/64bit OS så er det ikke så mye jobb å porte det over til et annet hybrid x86 32/64bit instruksjonssett dersom 64bit utvidelsene ikke avviker veldig mye fra hverandre. Det kan i beste fall være snakk om å kompilere koden med en annen kompilator. Kommer selvsagt ann på hvilke forskjeller det måtte dreie seg om.

Eller om der er forskjeller i hele tatt...

http://news.com.com/2100-1006-5159067.html

 

Because of the details of a lengthy 1995 legal settlement between Intel and AMD, Intel can in all probability create and sell chips that are completely compatible with AMD's Opteron and Athlon 64 chips, which can run both 32- and 64-bit software, according to the companies and legal experts. Intel won't even have to pay AMD royalties if it incorporates ideas from any AMD patents into its chips.

 

"My understanding, based on the licensing agreement, is that Intel has access to AMD's patents so patent protection should not be a problem," said Richard Belgard, a noted patent consultant. Intel may have to rename some of the instructions, or commands, embedded in any chip that is similar to Opteron, but "the code can be 100 percent compatible," Belgard added.

I så fall burde det være en smal sak å kjøre 64-bits windows på intels nye skapning...

Lenke til kommentar

HP ser ut til å ha bekreftet at Nocona (Prescott-Xeon) har 64-bit støtte, og at den blir lansert andre kvartal i år, dvs Nocona blir trolig 64-bit fra dag en. HP sier også at de vil migrere ProLiant-servere over på 64-bit "i løpet av første halvdel av 2004". Dette betyr og at Prescott har 'deaktivert' 64-bit støtte, akkurat som NW hadde deaktivert hyper-threading. Spørsmålet blir når den skal slåes på...

 

[her om google translater ikke lyver da]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...