Gå til innhold

Prosjekt billig vannkjøling


Anbefalte innlegg

Vannkjøling har lenge vært i tankene mine, men prisene på et ferdig sett er altfor stive for en fattig student. Siden jeg har litt bakgrunn innen mekaniske fag og har et verksted disponibelt, fant jeg ut at dette skulle jeg klare. Målet var å få det så billig som mulig.

 

Hele artikkelen finner du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var resultatene som overrasket meg mest! Jeg synes rett og slett de ikke var særlig imponerende!

 

Selv har jeg luftkjøling som er meget stillegående. Jeg skal inrømme at jeg har brukt mer penger på det enn det du har, men til gjengjeld ser det penere ut også!

 

Jeg har en XP1700+ og med mitt kjølesystem ligger CPU idle/load mellom 32 og 40 grader!Har også overklokket den til en XP2000+ og da gikk load-temp noe høyere.

 

De eneste delene som støyer i maskinen min nå, er skjermkort og harddisk. Jeg tør ikke gjøre noe inngrep på skjermkortet og harddisken har jeg ikke giddet å gjøre noe med ennå!

 

Poenget mitt er: med tanke på utseende og resultat på dete prosjektet ville ikke jeg syntes det var verdt det!

Lenke til kommentar

Kenny,

 

Må faktisk si meg noe enig. Jeg bruker en AKASA Silvermountain med 80mm Enermax vifte, støyen er moderat og jeg får kjørt min XP1700+ 1,46ghz opp på 1,7ghz.

 

Temperaturen ligger på ca 40c ved full load...

 

Men tenk på skrytefaktoren da :smile: Flott arbeid Robert!

Lenke til kommentar

Pris på under 400kr, vel det kommer vel helt an på om man regner inn timene man har brukt. Og hva som er best av en "litt" støyende prosessor eller en melkekasse med vannbeholdere og pumpe stående på stuen vet jeg ikke. Hva støynivået med pumpe og kjølevifte til radiatoren har kommet på sier du ikke noe om. Men men, bedre kjøling har du nå fått og det er vel et godt poeng nok det.

 

[ Denne Melding var redigert av: Idler på 2002-03-18 11:24 ]

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger

 

Selve resultatet sier jeg meg ganske godt fornøgd med når det er low-end billig vannkjøling system. Man må sammenligne det i samme klasse, du kan ikke sammenligne effekten fra vannkjøling mot luftkjøling. Slik som Kenny sier er sikkert greit det, min billige vannkjøling imponerer kanskje ikke mot en dyr luft kjøler. Fair nok det.

 

Men sammenligner du prisen mot ett annen vannkjøling sett slik som invotek eller amd pro water kit, finner du at prisen er ganske mye lavere på det jeg har laget. Effekten er såklart dårligere, men hva hadde jeg forventet?

 

Den orange melkekassa var ei rask og billig løsning fra min side. Det som er planen er å få snikra sammen ei trekasse av parkett ellerno, så det blir en del finere.

 

Angående støy fra vifter og pumpe, så vil jeg si den er neglisjerbar. Det er brukt to papts vifter på ca 20dba lydnivå. Pumpa høres nesten ikke, det er brukt akvarie pumpe, som er beregnet skal stå i stua uansett.

 

Tilbake til kjøleffekte. Nå har jeg maks spenning på kortet mitt, det vil si at det produserer ganske mye mer varme enn en uklokket. Jeg har enda ikke testet kjøleffekten når prosessoren er uklokket, men jeg tror den er bra. Ved 2.05v hadde jeg 35 grader idle.

Lenke til kommentar

Hei sirhartge!!

 

Ser bra ut det der, men jeg lurer på om du måler temperaturen fra bios eller med eksternt termometer.

Det er jo som kjent at sensoren på Hkèt ofte måler feil, og med vannkjøling enda verre.

Hos meg er det en temp forsjell på opptil 12 grader(dette kom spesielt frem etter at jeg installerte via 4-1 driverne??)og det kan hende dette er tilfellet hos deg også.

Selv om mange sier at jeg ikke skal stole på sensoren på hkèt, på grunn av at andre komponenter også varmer en del...så er det jo fremdeles like varmt under der..ikke sant ??

Dessuten er 42 grader på full knall ganske bra, med et lydnivå på 20 db :wink:

Jeg skal vedde på at med en bedre/større vifte på radiatoren din så kommer tempen til å synke enda et par grader.

Og man har jo alltids den tidligere nevnte skrytefaktoren :grin:

Lenke til kommentar

Wow....imponert :smile:

Med tanke på at det koster 400 kr for det du har snekra sammen er det et bra resultat :smile:

Jeg går Elektro GK nå, og til neste år har jeg søkt VK1 elektronikk. Og der skal vi ha prosjekt, da har vannkjøling liggi i bakhodet mitt siden skolestart...dette vil definitivt gi meg tillatelse til å sette i gang :smile:

Kjekt med mekken på skolen da :grin:

Lenke til kommentar

Artig med prosjekter :smile:

Og blir de så billige som dette er det jo fett.

men men personlig ville jeg nok ikke giddet og gå i gang med ett slikt "heavy" prosjekt , men så er nå jeg bare en normal bruker av PC da , men jeg berømmer folk som gidder og stå på og lage fete ting og tang til det de er intresert i :smile:

Kreativitet er jo en dyd , desuten så fikk du jo ned tempen ganske så mye :smile:

PS: siden du er så godt i gang burde du låse opp CPUen og gå i gang med heavy overklokking og fortelle oss andre åssen det går videre :smile:

 

PS: tasting hardt SIR :grin:

 

_________________

eyeflash.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-19 01:57 ]

Lenke til kommentar

Er imponert over at du fikk presset prisen så lavt.

Efekten var ikke så stor , men det kunne man heller ikke vente av noe til 400kr.

 

Du kan sikkert øke ytelsen ved og bruke en bedre kjøleblokk , eller det jeg hadde i tankene var og bruke en kjøleribbe som cpu blokk.

Den har jo MYE mer areal en de kjøleblokkene du finner på markedet.

 

Det og peltier ville sikkert vært knall ,men jeg har nå vapochillen min jeg da så jeg trenger ikke (Les: har ikke råd) til noe annet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-20 12:59, CFD skrev:


Du kan sikkert øke ytelsen ved og bruke en bedre kjøleblokk , eller det jeg hadde i tankene var og bruke en kjøleribbe som cpu blokk.

Den har jo MYE mer areal en de kjøleblokkene du finner på markedet.



 

Tror ikke du vil få noe bedre resultater med den. Du vil ikke ha en kanal som vannet går gjennom. Det som vil være problemet er at vann vil ligge igjen i bakevjer, slik at det ikke blir utskiftet. Altså du får ikke en god gjennomstrømmning.

 

Ikke for å skryte, men blokka mi er vel så god som swifttech sine maze1 blokker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...