Gå til innhold

Refleksjon: Tilbake til gårsdagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes forsåvidt ikke det er noe galt med relanseringene av gamle SNES-spill på GBA. Sikkert mange under 14 som aldri har sett eller hørt om de gamle 2D Mario- og Zelda-spillene tidligere, og får oppleve de for første gang på GBA. Dermed treffer Nintendo en ny målgruppe med klassiske kvalitetsspill. Å be ungene om å spore opp en brukt Super Nintendo og brukte Super Nintendo-spill er litt for mye forlangt.

 

Ellers mye bra.

Lenke til kommentar

Grei artikkel Sebastian, men noe kortfattet og jeg savner litt mer diskusjonsgrunnlag. Eksempelet med Mario Advance 4 blablah er greit, men hvor ville du egentlig hen med det?

Jeg skjønner frustrasjonen din over dagens retro kick, men det er mer ved det en bare retro. Når det kommer til spill til gameboy advance, så er det mange faktorer som er årsak til alle konverteringer. En av årsakene er manko på folk som er i stand til å programmere for platformen. Skal man programmere effektivt til GBA må man programmere i Assembly, og programører som berhersker Assembly er i høy kurs...dette gjør at utviklere må kompensere for en programmørs høye lønn kontra realistiske salgsforutsetninger av softwaren. Dermed blir det både lettere, mer prisvennlig, og som du selv var inne på, mer safe å kjøpe rettighetene til gamle spill og kildekoden der til.

Selvfølgelig er det irriterende for oss som er gamle spillere å se spill man spillte i ungdommen komme tilbake for fullt på grunnlaget av at vi har "been there, done that".

På den andre siden er det jo positivt at den yngre garden som ikke var der da vi var der å kunne få lov til å oppleve alle de fantastiske spillene som vi har kjempet oss igjennom. Enkelte spill er tidløse, Mario serien er et av dem.

 

En annen side av saken er at spillutvikling generellt nå har blitt big business, så big at det ikke er mulig for en utvikler å komme noen vei med sitt materiell uten utgiver. Utviklerene er ofte gamle gamere som vet hva markedet trenger, vil har eller hva som ikke er prøvd før, men på den andre siden står utgiveren; en business mann som driter i spillet... det eneste en utgiver bryr seg om er penger.

Derfor ser vi store utgivere som EA spytter ut det ene spillet etter det andre, 9 av 10 spill er av testet, gammel oppskrift som har solgt 100 ganger tidligere. EA er en av mange utgivere som ikke har lett for å gi penger til utviklere som kommer med en ny ide, de tør rett og slett ikke å satse penger på noe de ikke kan sammenligne tidligere salgstall på.

Heldigvis finnes det menn som Peter Molyneux i bransjen, dette er mannen som trodde på gutta i Big Blue Box da de hadde xbox spillet Fable på planleggingsstadiet. De hadde allerede fått avslag fra både EA, Codemasters og en utgiver til jeg ikke kommer i tanke om akkurat nå.

 

Så en av grunnene til at vi ikke ser mer nytenking i spill skyldes ikke utviklerene av spillene, men snarere utgiverene som rett og slett er redde for alt som er nytt. Enkelte utgivere har prøvd å satse på nye konsepter, men det har solgt så dårlig at de ikke tør å prøve seg igjen.

 

Dette ble kansje et litt for langt innlegg, men jeg ble inspirert av din artikkel, Sebastian, til å lufte noen av mine tanker om det samme som du i din artikkel skrev om.

Lenke til kommentar

Jag har faktiskt tänkt en hel del på argumentet att låta dagens unga spelare få återuppleva gamla klassiker från förr, i ny form på GBA. Visst låter det bra i teorin, och så länge det inte blir för mycket av det goda kan det säkert fungera i mindre mängder.

 

Men för mycket har det blivit.

 

Nintendo (som här får stå som exempel) ser en överkomlig inkomstkälla i att bringa över/se gamla klassiker återuppstå, och återigen casha in stora pengar på spel som släpptes för 10 år sedan, men som sedan släpps igen, till ett annat format i fullpris.

När det blivit så mycket som på senare år anser åtminstone jag detta vara oroväckande, hur kul det än är att få se sina gamla kära minnen säljas i affärerna på nytt. Hellre ser jag att man skulle producera nya 2d-titlar, och inte spruta ur sig konvertering efter konvertering. Visserliggen är det främst de handhållna konsolerna som drabbats av detta, men det är ändå oroväckande för jag tror fortfarande att det är otroligt mycket mer man kan göra i den klassiska 2d-grafiken som inte redan gjorts. Jag vill inte att utvecklingen i 2d-spelen helt ska avstanna, då jag tror att man fortfarande kan trampa upp nya vägar, även bland 2d-spelen. Jag ser hellre att man satsar på nyskapande, originella spel med en potentiell chans att bli storsäljare än att vi får ännu ett lik utdraget ur garderoben, om man säger så.

 

Därför ser jag mer fram emot Hideo Kojimas Boktai, som har potentialen att spränga gränser för spel som medium, som kan få oss att ändra uppfattning om vad spel egentligen är, än nästa återupplivad gamling på steroider.

Lenke til kommentar

Klart det kan bli for mye, men med originale Nintendo-titler av høy kvalitet som Advance Wars 1 & 2, Golden Sun 1 & 2, Wario Ware, Mario & Luigi, Mario Kart: Super Circuit og noen flere, så klager jeg ikke. Uten at jeg skal si noe sikkert, så antar jeg at Nintendo ikke akkurat bruker mye ressurser på konverteringene av sine gamle spill, men heller leier inn noen maskinkodeslaver til å konvertere spillene på noen måneder.

 

Boktai kjøpte jeg i høst, men det er håpløst å spille om vinteren. Det lille jeg har spilt var ihvertfall svært lovende.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Et poeng jeg vil påpeke er at jeg overhodet ikke sitter med den samme oppfatningen om at det er en mangel på folk som kan programmere for GBA. GBAen har så vidt jeg klarer å se snarere et overskudd på folk som kan kode for den og de fleste koder det meste av logikk og spillrutiner i C. Enkelte rutiner skrives selvfølgelig Assembler, men det er utrolig langt fra det å kunne kjøpe et spill med kildekode, utelukkende fordi spillene som portes er skrevet for _helt_ andre plattformer enn det GBAen bygger på (ARM7). Poenget med at det er enklere å kjøpe et spill med kildekode vil jeg derfor avskrive. Det krever mindre i utvikling fordi spillet er ferdig definert, men det betyr ikke nødvendigvis at jobben med utviklingsbiten blir noe mindre (avhenger av orginalspråk osv).

 

Alt handler i bunn og grunn om penger uansett, så om ikke spillene selger, kommer ingen til å fortsette å porte de over. :-) Det koster å utvikle orginale spill. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...