Gå til innhold

TEST: Antec Sonata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi synes alltid at det er god test å sette på radioen mens PC-en er på og sette lyden til et komfortabelt, hørbart nivå, for så å skru av PC-en og høre hvor høyt du egentlig satte radioen din. Mange kan bli overrasket.

Kunne ikke sagt meg mer enig! Da tar en ikke bare hensyn til det faktiske lydtrykket, men også hvordan øret og hjernen oppfatter dette, siden vi oppfatter støy på forskjellige frekvenser annerledes enn en dB måler. Det er imidlertid to problemer med denne typen testing. Det første er at testen blir subjektiv, slik at et pent utseende kan resultere i at en ønsker å oppfatte lavere støy. Det andre er at vi alle er forskjellige og oppfatter støy forskjellig. Blindtester er jo en grei løsning på dette, men det krever litt mer tid og personell.

 

Fin test :thumbup: ..men likte ikke utseende på kassa jeg da :ermm:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Vuderte dette selv, men havnet på Antec Solution SLK 3700 BQE(black quiet edition) www.hovedkort.no

Det er hakket større, med mindre reflekerende lakk, uten de blå diodene i fronten. Plass til 120mm vifte i fronten, faktisk på utsiden av metallkassa! Mellom metall og plastfronten. 350W smartpower. Kun 2 stk USB i fronten.

Passer bedre til mitt behov enn Sonata.

 

Større og BILLIGERE!

 

Edit:

http://www.hovedkort.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4859

 

Under 1000 penger. Anbefales.

Endret av Svele
Lenke til kommentar

Dette ser jo ut som et sjefs-kabinett, men hvilken CPU-kjøler bør en bruke for å oppnå maksimal stillhet? Jeg sitter nå på en Zalman flower-sak på min XP2400, hvilet jeg tror er relativt stillegående.

 

Hvilken kjøler er den mest stillegående nå? Sett bort fra vannkjøling..

 

.Ole Lien

Lenke til kommentar

Fin test, har kabinettet selv, veldig lydløst som du sier ;)

Problemet ble da bare at ti4200 vifta bråkte mest av alt i kabinettet :p

 

Design kommer på smak og behag, selv har jeg hittil vært veldig fornøyd med mine 2 antec kabinetter på de fleste måter :)

 

Nå kjøpte jeg mitt på microplex for 600,- uten PSU da de solgte det der så PSU kan jeg ikke si noe om :thumbdown:

Men det hørtes jo bra ut :)

 

Og ja, man kan montere en vifte "foran" men den kommer på "baksiden" av harddiskene, der kan kan bruke de 4 ekstra gummi-feste-greiene.

Da jeg skulle montere den vifta der så røk 2 av dem :(

Sier ikke at det er antec sin skyld, kan være brukerfeil og.

Men det var litt dårlig :(

 

Ellers, støyfritt og overklokkingsvennlig kabinett er flott :thumbup:

 

Kan og nevne at system tempen min lå på 23 grader før jeg begynte å tulle litt med det.

 

Luftgjennomstrømningen avhenger av mer enn kabinett (hvordan du legger ledninger o.l) så om man legger alt perfekt vil jeg tro at kabinettet ligger omtrent på samme temp uten dør, som med dør :)

Lenke til kommentar

Som eier av et Antec Sonata siden juli 2003 skal jeg gi noen kommentarer/svar.

 

 

Icarus. Filteret i fronten tas enkelt av uten å ta av fronten. Men kabinettet må vippes opp i front/legges på siden.

 

 

Ultranerd. Med en 2,6@2,9 P4 800 FSB, orginal CPU kjøler og vifte stilt på laveste hastighet (Har ASUS P4P800 DeLuxe MB, med mulighet til å stille hastighet på vifte), er temp idle på 28 - 30, og load 46 - 48.

 

 

Kjøpte mitt på Databutikken.som, men jeg vet at Microplex også har det. På Microplex uten strømforsyning. Anbefaler Antec TruePower 380 W, som er samme som orginalt leveres med hos databutikken.

 

 

Men anbefaler alle å skifte ut både CPU kjøler og VGA-kjøler (dersom du har et kraftig grafikkort). Jeg har ikke skiftet ut noe, og jeg har Radeon 9800 Pro kort ( som jeg da hører). Men er allikevel stillere enn min gamle IBM PII 450 MHz.

Lenke til kommentar

Hoho! Dette var egentlig dråpen som fikk vanntanken til å flyte over. Vært på utkikk etter et stille kabinett en stund nå..

 

Er nå Bestilt fra databutikken, kom på 1440,- m/alle avgifter, men det

er sikkert verdt det. Pris er ikke så nøye - bare at jeg blir kvitt mitt

eksisterende kabinett.

Lenke til kommentar

Endra min bestilling av Aopen H600B til et Antec Sonata etter å ha lest testen. Kjøpte med en ekstra 120mm Antec vifte til å sette foran. Får håpe det går an å feste den uten å ødelegge gummifestene som LoS her sa.

 

Savnet en test av strømforsyninga. Da tenker jeg på ytelse. - Håper den er like bra som strømforsyninga som Aopen bruker.

Lenke til kommentar
Og ja, man kan montere en vifte "foran" men den kommer på "baksiden" av harddiskene, der kan kan bruke de 4 ekstra gummi-feste-greiene.

Da jeg skulle montere den vifta der så røk 2 av dem :(

Sier ikke at det er antec sin skyld, kan være brukerfeil og.

Men det var litt dårlig :(

Jeg klarte selv å ryke de på mitt kabinett jeg og, men det er ikke værre enn at jeg bestilte 4 nye fra microplex for 25 kroner.

 

Jeg kjøpte også mitt kabinett fra microplex så jeg valgte å kombinere den med en Fortron/Source 350W PSU. I tillegg har jeg en Swiftech MCX478V m/ Titan 92mm Alu vifte på prosessoren. Alt kjører på 5v og det er nesten umulig å høre. Når jeg ligger i senga om natta (2m fra maskinen) så må jeg virkelig konsentrere meg for å kunne høre datan. Tikkingen fra klokka på veggen er mer plagsom :p

Lenke til kommentar

Kom ikke denne anmeldelsen en smule for sent? Dette var et kabinett jeg planla å kjøpe etter jul, men som ribba på julaften forsvant den fra alle norske butikker i løpet av januar. Jeg forhørte meg med en nettbutikk som fortsatt hadde den til salgs og da fikk jeg vite at leverandøren ikke kunne skaffe nye. Prisen til databutikken.com er nok ikke det jeg hadde sett for meg heller, men hadde det vært uten PSU så hadde jeg nok handlet.

 

Edit: En stor takk til Svele. Jeg visste ikke om det kabinettet. Da ble det jo antec allikevel. :D

Endret av Pinhead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...