Gå til innhold

Athlon 64 rev. "CG" med bedre minneytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*Host* NEI NEI det var aldri AMD

Det at det kommer en ny revisjon Athlon 64 betyr ikke at de eldre revisjonene hadde problemer :no:

 

AMD har bare oppgradert den integrerte minnekontrolleren for enda bedre kompatibilitet og høyere ytelse. En naturlig utvikling og ingen dramatikk i dette :)

 

Kanskje den blir en bedre overklokker?

 

P.S. Jeg rapporterte denne 'nyheten' for 2 dager siden her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=199885

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
[quote name='Snekker`n' date='29/01/2004 : 12:12'] HE he, hadde dette vert intel så tipper jeg det hadde stått noe som feks " Typisk Intel, kan de aldri gjøre noe riktig og får vi som har den gamle typen disse byttet, bla bla bla" :lol: :lol: [/quote]
Ja det har du nok rett i ;) Vi gir jo litt extra "slak" til underdogs :D

Njaal :devil:
Lenke til kommentar
Betyr det at jeg kan oppdatere BIOS på min SN85G4 og få bedre ytelse?

Ny BIOS legger til støtte for for flere prosessorer, minnebrikker og muligens også bedre minneinnstillinger. Du kan sjekke minneinnstillingene dine med CPU-Z som du kan laste ned her:

http://www.cpuid.org/cpuz.php

 

Hvis minnet ditt kjører på de beste innstillingene så trenger du ikke bry deg :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvis minnet ditt kjører på de beste innstillingene så trenger du ikke bry deg :)

Og de beste instillingene er? Sorry hvis jeg spør dumt.

 

Edit: memory.jpg

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
HE he, hadde dette vert intel så tipper jeg det hadde stått noe som feks " Typisk Intel, kan de aldri gjøre noe riktig og får vi som har den gamle typen disse byttet, bla bla bla" :lol:  :lol:

For dere som har cpu fra Intel så har det aldri vært noen feil med Pentiumen, etter hva dere sier da :laugh:

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Hvis minnet ditt kjører på de beste innstillingene så trenger du ikke bry deg :)

Og de beste instillingene er? Sorry hvis jeg spør dumt.

Ja, ditt minne kjører på de beste inntillingene nå. CPU-Z viser 2-3-2-6, som er nøyaktig de beste innstillingene som Corsair CMX512-3200LL (det minnet du har) støtter :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
HE he, hadde dette vert intel så tipper jeg det hadde stått noe som feks " Typisk Intel, kan de aldri gjøre noe riktig og får vi som har den gamle typen disse byttet, bla bla bla" :lol:  :lol:

For dere som har cpu fra Intel så har det aldri vært noen feil med Pentiumen, etter hva dere sier da :laugh:

det var ikke det jeg mente heller, jeg snakker om reaksjonen her på forumet :cool:

Lenke til kommentar

Mushkin har skrevet en interessant rapport vedrørende minne til Athlon 64 (gjelder ikke "CG", bare eldre revisjoner):

http://www.mushkin.com/epages/Mushkin.stor...UserTemplate/27

 

"The Athlon 64 itself uses a single memory channel and only one controller on the CPU. Because of this, the Athlon 64 (non-FX) can actually use plain vanilla, unbuffered, non-ECC modules. There are, however, still some peculiarities of the Athlon 64 systems in how they are handling memory which effects memory compatibility.

 

One of the most critical issues in this resepect relates to the first step in the memory access sequence, that is, the opening of a memory page and subsequent steps until a read command can be issued. All of these steps fall into the time frame referred to as RAS-to-CAS delay or tRCD. In a typical system, the memory controller on the chipset is running at bus speed. On the Athlon 64, it is running at CPU speed, which means that it is A LOT faster. That means that the internal sequence of commands also goes faster, and that's where all systems are getting hiccups if the memory chips used can only run at a high tRCD.

 

A very trivial explanation is that the controller expects that the memory is as fast as it itself but we don't have memory yet running at a 2GHz and beyond clock rate. What it comes down to is that, depending on the BIOS tuning (by the manufacturer), the read command is issued a bit too early and violates the tRCD. The workaround is to add one additional cycle to the actual memory latency, that is, a 2:2:2-rated DIMM will run stable at 2:3:2; a 2:3:2 rated module will, most likely, need to be set to 2:4:2 in order to run stable (where the latencies are CAS:tRCD:tRP). Bottom line is that when shopping for memory for the Athlon 64, it is highly advisable and in most cases mandatory to only consider memory with a tRCD of 2 or, to make it simple, memory that is rated at 2:2:2 a the designated speed."

 

Det å øke tRCD (RAS-to-CAS delay) i BIOS er kanskje noe å prøve for dem som har stabilitetsproblemer med noen typer DDR400-minne (TwinMOS?) på enkelte Athlon 64-hovedkort idag? :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...