Gå til innhold

Hvordan lages prosessorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Good,

jeg har lenge tenkt på å finne ut litt, etersom jeg er ganske blank, men at lesestoffet "kommer til meg" , det er luxus :thumbup:

 

edit_

 

som det kunne med de små vg bildene vg, kunne det også her vært mulig å få dem forstørret, men det hadde vel tatt for mye plass.... (det er jo bare fra kildene uansett)

 

edit2_

finner den ikke under guide (?)

de kildene der kan komme godt med :w00t:

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Dette var en av de beste artikkelene jeg har lest i mitt liv, om sant skal være sagt.

Jeg tror at uahvengig av om du er ganske grønn eller faktisk har peil på slike "greier", var artikkelen helt grei og forstå.

 

Spesielt det med Silisium og wafere syns jeg var interessant. Også hele "storheten" ved prosessorindustrien både overrasket og imponerte meg.

 

Uansett, en gjennomført og innsiktsfull artikkel som jeg sikkert kommer til å lese flere ganger!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Kanskje dere skulle rette opp denne fatale skrivefeil her: Det høres kanskje ikke så komplisert ut, men ta i betraktning at dagens 0,13 mikrometer produksjonsteknologi typisk må....

 

Ellers var den meget bra :thumbs:

Lenke til kommentar
Kanskje dere skulle rette opp denne fatale skrivefeil her: Det høres kanskje ikke så komplisert ut, men ta i betraktning at dagens 0,13 mikrometer produksjonsteknologi typisk må....

 

Ellers var den meget bra :thumbs:

Ble kanskje litt mye AMD i den artikkelen ja ;)

Er bare Intel og IBM som er på 0,09 mikrometer.

AMD er jo enda på 0,13.

 

Men ellers, som Blib sa:

Oppfølger! Oppfølger! Oppfølger! :thumbup:

Lenke til kommentar

Meget interessant, god gammeldags folkeopplysning! :thumbup:

 

130nm er fortsatt mest vanlig, 90nm kommer først med Prescott (?).

 

En ting jeg alltid har lurt på som jeg håper noen kan svare meg på;

Ettersom disse wafere er runde, hvorfor produserer de bare kvadratiske prosessorkjerner og ikke runde prosessorkjerner?

 

Jeg er sikker på at man ville få ut mange flere prosessorkjerner dersom de var runde og ikke kvadratiske, ettersom man da kunne få plass til flere prosessorkjerner på waferen (tettere pakket). Eller er det for vanskelig å designe en rund prosessorkjerne?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at man ville få ut mange flere prosessorkjerner dersom de var runde og ikke kvadratiske, ettersom man da kunne få plass til flere prosessorkjerner på waferen (tettere pakket). Eller er det for vanskelig å designe en rund prosessorkjerne?

Eh? Det blir såklart mye mer plasstap mellom de runde prosessorkjernene enn mellom firkantede. Husk at det lages _mange_ kjerner fra én wafer. Sekskantede kjerner hadde kanskje vært det ideelle ut i fra plassbehov, men det er nok en grunn til at de lager firkantede...

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på som jeg håper noen kan svare meg på;

Ettersom disse wafere er runde, hvorfor produserer de bare kvadratiske prosessorkjerner og ikke runde prosessorkjerner?

 

Jeg er sikker på at man ville få ut mange flere prosessorkjerner dersom de var runde og ikke kvadratiske, ettersom man da kunne få plass til flere prosessorkjerner på waferen (tettere pakket). Eller er det for vanskelig å designe en rund prosessorkjerne?

1.

Hvis du tegner opp vil du se at man kan pakke tettere firkantede enheter enn runde enhetet. De begge opptar en firkantet celle, men sirkelen har mindre areal.

 

2.

Det å sage ut runde kjerner er vanskeligere enn å sage ut firkantede kjerner. man sager bare rette linjer i steden for å sage rundt hver kjerne. Det kan virke som sager tvers gjennom waferen etter produksjonsprosessene, men man lager bare dype riper langs de svake bindingene i silisiumkrystalstrukturen. Senere "brekker" man bare av bitene. Tenk på hvordan man kutter fliser :)

 

 

Det er ikke noen større vanskeligheter å designe runde kjerner. Jeg tror kanskje at det er en fordel med runde skiver siden ledningføringen til ytterkantene er den samme (man plasserer linjene stragetisk for å optimal ytelse). Men pga de to punktene over vraker man denne løsningen...

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på som jeg håper noen kan svare meg på;

Ettersom disse wafere er runde, hvorfor produserer de bare kvadratiske prosessorkjerner og ikke runde prosessorkjerner?

 

Jeg er sikker på at man ville få ut mange flere prosessorkjerner dersom de var runde og ikke kvadratiske, ettersom man da kunne få plass til flere prosessorkjerner på waferen (tettere pakket).

 

Elementær geometri og matematikk. Selv om waferen er rund, så vil det gå tapt mer materiale hvis man skal lage runde prosessorkjerner ut av materialet. Dette ser du enkelt ved å legge kronestykker ved siden av hverandre. Innimellom rundingene blir det tapt mye materiale.

 

EDIT: Oi, her var vi 3 stykker med samme svaret på ett minutt gitt............lol....

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
På 60-tallet opererte man f.eks. med ti (!) transistorer i noen av de første integrerte kretsene. Til sammenligning inneholder en moderne prosessor over 100 millioner transistorer.

 

På 2000-tallet opererte man f.eks. med 100 millioner (!) transistorer i noen av de mest avanserte integrerte kretsene. Til sammenligning inneholder en moderne prosessor over <insert tall fra år 2040 her> :)

 

Vil man se hundre ganger så mange transistorer? Skal man følge utviklingen fra 40 år siden så vil man om 40 år har 1 000 000 000 000 000 transistorer i en prosessor.. hva vil det si i Hertz? :)

 

Interessant artikkel.. selv om jeg ikke skjønte helt det der med masker.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Kanskje dere skulle rette opp denne fatale skrivefeil her: Det høres kanskje ikke så komplisert ut, men ta i betraktning at dagens 0,13 mikrometer produksjonsteknologi typisk må....

 

Ellers var den meget bra  :thumbs:

Ble kanskje litt mye AMD i den artikkelen ja ;)

Er bare Intel og IBM som er på 0,09 mikrometer.

AMD er jo enda på 0,13.

 

Men ellers, som Blib sa:

Oppfølger! Oppfølger! Oppfølger! :thumbup:

Har ikke sett så mye til hverken Intel eller IBM sin 90nm teknologi, men det kan jo hende de bare ikke vil selge den:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...