Gå til innhold

Intels veikart for 2004


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice. Håper de fikser litt på gate isolasjonen før de går over på sT.

 

http://www.chipzilla.org/?article=13682

"Expect minor improvements on February 2nd, and steady improvements over time, with features added as they are debugged. There is a lot here, and hopefully we will actually see it before Tejas supplants it. Time will tell. µ"

 

Noen som har peil på hva slags "features" som skal legges til? Tviler på 64 bit btw.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Da var det endelig bekreftet, sokkel 478 fases ut til fordel for sokkel T (aka sokkel 775)...

:dontgetit: Har vel vært kjent siden s478 ble innført?

Jepp, men det er jo flere her på hw.no som tidligere hardnakket har påstått at dagens i866/875P-brikkesett ville kunne brukes til alle de nye P4E 3.6GHz+. Disse påstandene er altså nå blitt avkreftet, ettersom sokkel 478 stopper ved P4E på bare 3.4GHz. Det er jo utvilsomt dårlig nytt for dem som nylig har oppgradert hovedkort bare med tanke på P4E... :cry:

Lenke til kommentar
Da var det endelig bekreftet, sokkel 478 fases ut til fordel for sokkel T (aka sokkel 775)...

:dontgetit: Har vel vært kjent siden s478 ble innført?

Jepp, men det er jo flere her på hw.no som tidligere hardnakket har påstått at dagens i866/875P-brikkesett ville kunne brukes til alle de nye P4E 3.6GHz+. Disse påstandene er altså nå blitt avkreftet, ettersom sokkel 478 stopper ved P4E på bare 3.4GHz. Det er jo utvilsomt dårlig nytt for dem som nylig har oppgradert hovedkort bare med tanke på P4E... :cry:

det samme med de som har kjøpt amd64 også da de går jo nå snart over til 939?

Lenke til kommentar
Da var det endelig bekreftet, sokkel 478 fases ut til fordel for sokkel T (aka sokkel 775)...

:dontgetit: Har vel vært kjent siden s478 ble innført?

Jepp, men det er jo flere her på hw.no som tidligere hardnakket har påstått at dagens i866/875P-brikkesett ville kunne brukes til alle de nye P4E 3.6GHz+. Disse påstandene er altså nå blitt avkreftet, ettersom sokkel 478 stopper ved P4E på bare 3.4GHz. Det er jo utvilsomt dårlig nytt for dem som nylig har oppgradert hovedkort bare med tanke på P4E... :cry:

Det er klart at s478 går mot slutten, så en kan ikke påregne å kunne oppgradere på denne sokkelen i all evighet. Ser forøvrig ikke noe problem med dette. Har selv et socket A HK og neimen om jeg kan velge og vrake i socket A prosessorer av den grunn. Ikke at det hadde vært noe poeng heller siden HK'et ikke støtter mer enn SDRAM 133 minne. Poenget er vel at oppgradering av en maskin ikke er interessant over lengre tid uten at en skifter HK. Da har det vel ingen ting å si om en må skifte sokkel også.

 

Hvilken P4E som blir den siste på s478 er det for tidlig å si noe om. Intel har tidligere lansert prosessorer de i utgangspunktet ikke hadde tenkt å lansere. Regner med de gjør løpende vurderinger ut fra hva AMD foretar seg, hva markedet ønsker og hvordan deres egen produksjon utvikler seg. Til slutt vet en jo aldri hva disse markedsføringsfolka finner på. :ermm: Effektforbruk blir uansett en viktig begrensning. Siden 3.4GHz foreløpig skal ligge på ca 95W så bør 3.6GHz teknisk sett kunne kjøres på en god del s478 HK, men neppe noe høyere.

Lenke til kommentar
Da var det endelig bekreftet, sokkel 478 fases ut til fordel for sokkel T (aka sokkel 775)...

:dontgetit: Har vel vært kjent siden s478 ble innført?

Jepp, men det er jo flere her på hw.no som tidligere hardnakket har påstått at dagens i866/875P-brikkesett ville kunne brukes til alle de nye P4E 3.6GHz+. Disse påstandene er altså nå blitt avkreftet, ettersom sokkel 478 stopper ved P4E på bare 3.4GHz. Det er jo utvilsomt dårlig nytt for dem som nylig har oppgradert hovedkort bare med tanke på P4E... :cry:

det samme med de som har kjøpt amd64 også da de går jo nå snart over til 939?

Nei, det er bare Athlon 64 FX som skal bytte sokkel fra 940 til 939. Athlon 64 fortsetter på sokkel 754 og Opteron fortsetter på sokkel 940, så det er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar

 

Hvilken P4E som blir den siste på s478 er det for tidlig å si noe om. Intel har tidligere lansert prosessorer de i utgangspunktet ikke hadde tenkt å lansere.

Kan du nevne noen eksempler ?

 

Et produkt jeg synes er merkelig på listen er denne Pentium 4 med 533 FSB basert på Prescott-kjerne. Den skal visst heller ikke ha Hyper Threading. Hadde det vært en Celeron hadde jeg forstått det, men Celeron er jo allerede med på Roadmappet.

 

En annen interessant ting er at jeg leste på en side jeg ikke helt sikkert husker navnet på, at Celeron også vil få Hyper Threading etter hvert, mener det var 2. halvdel av 2004.

 

Noen som vet noe mer om disse tingene ?

Lenke til kommentar
Da var det endelig bekreftet, sokkel 478 fases ut til fordel for sokkel T (aka sokkel 775)...

:dontgetit: Har vel vært kjent siden s478 ble innført?

Jepp, men det er jo flere her på hw.no som tidligere hardnakket har påstått at dagens i866/875P-brikkesett ville kunne brukes til alle de nye P4E 3.6GHz+. Disse påstandene er altså nå blitt avkreftet, ettersom sokkel 478 stopper ved P4E på bare 3.4GHz. Det er jo utvilsomt dårlig nytt for dem som nylig har oppgradert hovedkort bare med tanke på P4E... :cry:

det samme med de som har kjøpt amd64 også da de går jo nå snart over til 939?

Nei, det er bare Athlon 64 FX som skal bytte sokkel fra 940 til 939. Athlon 64 fortsetter på sokkel 754 og Opteron fortsetter på sokkel 940, så det er ikke noe problem :)

Feil.

 

Athlon 64 vil også gå over til Socket 939 slik at den får doble minnekanaler, men den vil dog kun få 512 KB L2 cache.

 

Når det gjelder S939s framtid så er det vell ment at en K8-serie uten 64-bit støtte og med kun 256 KB cache skal overta her. Den vil visst videereføre Athlon XP navnet.

Lenke til kommentar
,21/01/2004 : 13:38]

 

Hvilken P4E som blir den siste på s478 er det for tidlig å si noe om. Intel har tidligere lansert prosessorer de i utgangspunktet ikke hadde tenkt å lansere.

Kan du nevne noen eksempler ?

Hele P4C serien med HT. HT skulle ikke innføres før på P4E og DDR400 støtte skulle aldri innføres. Alle NW prosessorer over 3.06GHz samt P4EE.

 

Konklusjon: Veikart er kun veiledende. Alle produsenter gjør justeringer for å tilpasse seg markedet. (heldig vis)

 

Forøvrig en mangel i det veikartet. Det viser ikke prosessorer med høyere enn 800 FSB. I Q2 skal det komme DDR II 533 støtte på chipset. Dette tror jeg blir endret til DDR I 500 eller 533. DDR II er ikke nødvendig før en har DDR II 600 eller 667.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
det samme med de som har kjøpt amd64 også da de går jo nå snart over til 939?

Nei, det er bare Athlon 64 FX som skal bytte sokkel fra 940 til 939. Athlon 64 fortsetter på sokkel 754 og Opteron fortsetter på sokkel 940, så det er ikke noe problem :)

Feil.

 

Athlon 64 vil også gå over til Socket 939 slik at den får doble minnekanaler, men den vil dog kun få 512 KB L2 cache..

Nei, Athlon 64 skal ikke bytte sokkel. Men AMD skal visstnok tilby en Athlon 64 også for sokkel 939, som riktignok bare skal ha 512KB L2 cache og støtte for Cool 'n' Quiet og dual-DDR.

 

Når det gjelder S939s framtid så er det vell ment at en K8-serie uten 64-bit støtte og med kun 256 KB cache skal overta her. Den vil visst videereføre Athlon XP navnet.

Du mener vel sokkel 754 nå? Ja, jeg har også hørt rykter om 'Paris'-kjernen men det har ikke blitt bekreftet.

 

Det eneste jeg har hørt fra offisielt AMD-hold er dette:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000302

 

"Remember, even though we will introduce 939, we'll still have Athlon 64 processors coming out on 754 in parallel to 939s! our customers will have a choice to upgrade boards or not. Again, I can't tell you the exact number of processors coming to upgrade socket 754 with, but notice that we recently introduced 3 new speeds for Duron because our customers still asked for it. As a baseline there will be Athlon 64s on 754-pin at least through 2004, but ultimately our decisions for Athlon 64 on 754 will be based on what our customers want."

 

Så Athlon 64 for sokkel 754 er en ganske trygg investering vil jeg tørre å påstå :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
det samme med de som har kjøpt amd64 også da de går jo nå snart over til 939?

Nei, det er bare Athlon 64 FX som skal bytte sokkel fra 940 til 939. Athlon 64 fortsetter på sokkel 754 og Opteron fortsetter på sokkel 940, så det er ikke noe problem :)

Feil.

 

Athlon 64 vil også gå over til Socket 939 slik at den får doble minnekanaler, men den vil dog kun få 512 KB L2 cache..

Nei, Athlon 64 skal ikke bytte sokkel. Men AMD skal visstnok tilby en Athlon 64 også for sokkel 939, som riktignok bare skal ha 512KB L2 cache og støtte for Cool 'n' Quiet og dual-DDR.

 

Når det gjelder S939s framtid så er det vell ment at en K8-serie uten 64-bit støtte og med kun 256 KB cache skal overta her. Den vil visst videereføre Athlon XP navnet.

Du mener vel sokkel 754 nå? Ja, jeg har også hørt rykter om 'Paris'-kjernen men det har ikke blitt bekreftet.

 

Det eneste jeg har hørt fra offisielt AMD-hold er dette:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000302

 

"Remember, even though we will introduce 939, we'll still have Athlon 64 processors coming out on 754 in parallel to 939s! our customers will have a choice to upgrade boards or not. Again, I can't tell you the exact number of processors coming to upgrade socket 754 with, but notice that we recently introduced 3 new speeds for Duron because our customers still asked for it. As a baseline there will be Athlon 64s on 754-pin at least through 2004, but ultimately our decisions for Athlon 64 on 754 will be based on what our customers want."

 

Så Athlon 64 for sokkel 754 er en ganske trygg investering vil jeg tørre å påstå :thumbup:

Ok, var S754 jeg mente. Men hvorfor ba hw.no oss være opps på dette i sin test av A64 3000+ ?

Lenke til kommentar
Du mener vel sokkel 754 nå?

Ok, var S754 jeg mente. Men hvorfor ba hw.no oss være opps på dette i sin test av A64 3000+ ?

Godt spørsmål, det kan ikke jeg svare på dessverre. Kan jo bare spekulere i at hw.no ikke fant noe negativt å si om prosessoren i sin test og bare slengte det med helt på slutten uten å tenke særlig over det? :dontgetit:

 

Jeg ser iallefall ikke noe negativt med at sokkel 939 kommer, det blir bare mer hovedkort å velge i da. De første hovedkortene for sokkel 939 skal jo ha PCI-Express f.eks :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg har sett meg ut de CPU'ene som potensilet kan få godt overklokkingspotensiale:

 

Socket 478:

Pentium 4 2,8 GHz  90 nm FSB800 1 MB Q1 '04

Celeron 2,53 GHz 90 nm FSB533 256 kB Q2 '04 

 

Socket 775:

Pentium 4 2,8 GHz  90 nm FSB533 1 MB Q2 '04

Celeron 2,8 GHz 90 nm FSB533 256 kB Q3 '04

 

Her ser det ut til at den laveste Socket 775 Pentium4'en kan bli en skikkelig slager blandt overklokkere. Hvis den blir lett å få opp på 4,2GHz (800FSB) så burde vel den bli en bra slager og brøyte vei for Socket 775-salget.

 

Evt. Om de nye chipsettene til Scoket 775 lar seg overklokke bra og har AGP/PCI-lås så kan kanskje P4-3,0/800FSB-utgaven også bli en bra overklokker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...