Gå til innhold

DDR2-minne for dyrt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt merkelig de trade off's som ble valgt ved utvikling av spec for DDR II. Basert på det som sto på lostcircuits så ser det ut til at fordelene med DDR II er:.

 

+~30% lavere effektforbruk når det leses fra minnet.

+Billigere og enklere å produsere selve minne delen av en DDR II modul.

+Mulighet for større minnemoduler.

+Delay vil skalere bedre med frekvensen og størrelsen på modulen enn for DDR I, men utgangspunktet er verre slik at krysningspunktet ligger noe frem i tid.

+Enklere å få høye overføringshastigheter.

 

Ulempene er ferre, men enkelte er alvorlige.

-Opp mot 2x dårligere delay enn DDR I for samme frekvens.

-Elendig utnyttelse av båndbredde når en leser små datamengder på tilfeldige plasser i minnet. 75% overhead i worst case.

-Mer kompliserte kretser for å drive minnebussen.

 

Resultatet av dette er at enkelte programmer vil yte helt elendig med DDR II i forhold til DDR I, mens andre vil yte vesentlig bedre. Det vil også være veldig avgjørende for det totale resultatet hvordan CPU kommuniserer med RAM. Intel ligger her noe foran AMD med både IA32 og IA64, men om det er bra nok til å knappe inn forspranget til AMD64s integrerte minnekontroller er vanskelig å si. IA32 skal antagelig slite kraftig her. IA64 vil takle DDR II svært bra siden den har en langt mer intelligent måte å utnytte RAM på enn en x86 CPU noen gang vil kunne få.

 

AMD har ikke tenkt å støtte DDR II på en god stund. Dette er helt naturlig. DDR II er verken fordelaktig ytelsesmessig eller nødvendig for AMD64 før godt ut i 2005.

 

Prisen på DDR II er ikke noe å bekymre seg for. Historien kommer til å gjenta seg. DDR II blir antagelig billigere enn DDR I noen måneder etter at DDR II kommer på mainstream HK for P4E.

 

Bottom line: DDR II er dårligere enn DDR I på samme frekvens, men vil kunne øke frekvensen mye mer enn DDR I.

Lenke til kommentar
Artig at alle venter på at det skal bli billigere via større produksjon, mens dem som lager brikkene venter på at markedet skal vokse. Ond sirkel dette her.

Det er jo ikke for ingenting at Intel har investert masse penger i flere av de største DDR2-produsentene, som bl.a. Micron...

Såvidt jeg har fått med meg har ikke Intel investert noe som helst i DDR2-produksjon, og jeg ser liten grunn til at de skulle gjøre det i dagens marked. Intel snur seg etter vinden. De introduserte RDRAM chipset for P4, etter å ha sponset mange minneprodusenter slik at de kunne produsere det. Den gangen var det faktisk behov for radikalt bedre minnebåndbredde, og Intel tok konsekvensen. Men når RDRAM etterhvert ble utkonkurrert av DDR, på tross av lavere båndbredde, snudde Intel og laget SDRAM og DDR chipset. Intel gjør akkurat hva de selv måtte ønske og tenker kun på sin egen økonomi. Ettersom veldig få endringer i produksjonsutstyr er nødvendig for å lage DDR2, virker det veldig merkelig at Intel skulle ha noen grunn til å sponse disse produsentene. Du tenker kanskje på Intels vanlige investeringer, som naturlig nok er spredd i mange selskaper rundtomkring, deriblant Micron?

 

En ting til... JEDEC har stort sett utspilt sin rolle, spesielt etter Micron/Hynix/Infineon sine tvilsomme eskapader og følgende økonomiske tap. Intel sørget for at DDR400 ble en standard, og hvis Intel ser det nyttig, skal vi ikke se bort fra at de f.eks validerer DDR533 til neste P4-modell istedenfor DDR2 på samme hastighet. Så bra som DDR skalerer for tiden, så tror jeg Intel bryr seg fint lite om JEDEC, når de på denne måten kan få solgt flere chipset fordi sluttkostnaden blir lavere for brukerne.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Artig at alle venter på at det skal bli billigere via større produksjon, mens dem som lager brikkene venter på at markedet skal vokse. Ond sirkel dette her.

Det er jo ikke for ingenting at Intel har investert masse penger i flere av de største DDR2-produsentene, som bl.a. Micron...

Såvidt jeg har fått med meg har ikke Intel investert noe som helst i DDR2-produksjon, og jeg ser liten grunn til at de skulle gjøre det i dagens marked.

...

Du tenker kanskje på Intels vanlige investeringer, som naturlig nok er spredd i mange selskaper rundtomkring, deriblant Micron?

Nei, jeg tenker f.eks. på dette:

http://www.xbitlabs.com/news/memory/displa...0925041536.html

 

"Micron Technology and Intel Corporation announced today that Intel Capital invested $450 million in Micron in exchange for rights to common stock representing approximately 5.3% of Micron’s outstanding common stock.

 

Micron will use the proceeds primarily to support its investments in 300mm manufacturing technology and increase its DDR-II memory production. The companies also announced plans to collaborate on the design for future generations of memory technologies.

 

Intel specifically noticed that it is tremendously interested in the rapid ramp of DDR-II SDRAM memory as well as future memory chips for its next-generation PC and communications applications. Earlier this year Intel invested $100 million in Japanese Elpida Memory because of the same reason."

 

Jeg tror nok også at dette er noe mer enn noen vilkårlige investeringer spredd rundt omkring... ;) Intel 'pusher' DDR2, liten tvil om det.

Lenke til kommentar

Jepp, ser sånn ut ja. Sånn jeg forstår det må det være at de ønsker å få prisen langt nok ned til lansering til at folk ikke blir skremt vekk. Jeg tror likevel det kan bli en vanskelig oppgave, sammenliknet med hva vanlig DDR kan gi oss per i dag. Reell ytelse med f.eks DDR500 på tilsvarende FSB på i875 gir ikke noe stort løft sammenliknet med DDR400. Det ser ut som et tak ble nådd et sted mellom 533 og 800MHz fsb med tilsvarende minne.

 

Men siden Intel likevel tydeligvis har satset penger på DDR2, kan det jo være at de nye CPU'ene og chipsettene til DDR2 og 1066MHz faktisk har klart å utnytte båndbredden bedre?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...