Gå til innhold

Doble DVD-plater fra Verbatim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De nye tolags DVD-platene blir kompatible med dagens DVD-brennere og lesere.

 

Det skal jo bety at oss med DVD-brenner kan bruke disse? :dribble: en gledens dag for oss alle! -jeg satt her og fryktet at min brenn-nye dvd-brenner alt var gått ut på dato :blush:

 

 

Digg!

 

håper bare prisen blir brukbar også..

Lenke til kommentar

Verbatims pressemelding er nok litt upresist oversatt og referert...

 

To sider eller to lag ?

Ikke to-sidig men dobbelt lag:

 

Verbatim:

..." deliver the industry's first Double-Layer DVD+R (DVD+R DL) discs"...

 

 

 

Det skal jo bety at oss med DVD-brenner kan bruke disse?  :dribble: 

Du må nok regne med at det er kun LESE-kompatibilitet som er bakoverkompatibel:

 

Verbatim:

..."maintaining compatibility with existing DVD video players and DVD-ROM drives"...

og

"They can increase their productivity with the 8.5GB DVD+R media without worrying about playback compatibility"

 

 

jeg satt her og fryktet at min brenn-nye dvd-brenner alt var gått ut på dato    :blush:

Det gjør det meste IT utstyret strakt en pakker det ut av eska.... :yes:

Lenke til kommentar
De nye tolags DVD-platene blir kompatible med dagens DVD-brennere og lesere. Men de nye platene med kapasitet på 8,5 GB vil ikke bare ta lengre tid å fylle (ettersom man skriver mer data) - de vil også bli relativt trege når de først kommer.

 

Det betyr jo at dagens brennere kan brenne på de platene. :angry:

Lenke til kommentar

Det blir en drøm for oss som sikkerhetskopierer barnefilmene på DVD.

 

Relativt treg betyr nok 2.4x eller 4x. Tipper at 16x vanlige dvd+r kommer i løpet av sommeren, så da vil jo de nye 2lags platene bli relativt trege.

 

På Verbatim sin side er det en intressant pdf-fil om de forskjellige dvd-formatene. Ok skrevet og kan skjønnes av alle. Laget i 2002, så den er ikke helt oppdatert på hastigheter og pris, men fin for dem som lurer på hva den egentlige forskjellen er mellom + og - plater.

Lenke til kommentar
fra Hardware.no artikkel 4932:

De nye tolags DVD-platene blir kompatible med dagens DVD-brennere og lesere. Men de nye platene med kapasitet på 8,5 GB vil ikke bare ta lengre tid å fylle (ettersom man skriver mer data) - de vil også bli relativt trege når de først kommer.

 

Hvor i pressemeldigen til Verbatim står det at platene kommer til å fungere i gamle DVD brennere ? Tror dette må være feil.

Lenke til kommentar

Syntes artikkelen var rotete (sier først 2 sidig, deretter 2 lags) og hadde lite nyttig informasjon. På Verbatims sider står det kun om playback bakoverkompatibilitet mens artikkelen sier at man også kan brenne disse platene med gamle brennere. Denne artikkelen er meget lite gjennomtenkt og utarbeidet, og mistenker den for å inneholde grove faktafeil. Jeg sitter ihvertfall igjen med masse spørsmål.

 

Det er for øvrig lite trolig at dagens DVD brennere kan brenne 2 lag, da man må ha to forskjellige lasertyper/styrker (har jeg forstått riktig da?), mens dagens brennere bare har en. De kan lese 2 lag, for det har de to lasere til, men selve brenningen har de kun en laser til.

 

Så hva menes med artikkelen? Er det fakta om 2 sidige plater, mens Verbatim har laget 2 lags plater? Kan man brenne disse på en av dagens brennere, hvis man bare bruker ett lag, eller har de funnet ut en måte å brenne to lag med en lasertype/styrke? Jeg har flere spørsmål nå enn før artikkelen.

Lenke til kommentar

Her er noe intressant som stod på Doom9.net:

 

While CES has come to an end, this sounds pretty interesting: According to the Japanese news site AVWatch, Pioneer was showing dual layer DVD-R recording at the show. The most interesting thing about it that they apparently used the well-known A06 burner, only with a different firmware. Until now, it was assumed that only the lasers of the 8x generation were powerful enough to handle dual layer recording. Either way, the dual layer DVD-R standard has not been finalized yet and until it does, Pioneer will not decide on whether the firmware upgrade will be released, or if people will have to buy a new burner to get dual layer capabilities.

 

Så kanskje vi kan vente oss dobbeltlags plater vi som har brenner fra før også..

Lenke til kommentar
Jeg er meget sugen på dobbelLAGS DVDer...

 

Men det virket litt tvilsomt at de kan brukes i vanlige brennere.

 

Er redd for at jeg har kastet bort 1300 på dvd-r brenner :(

Hvis det nå ikke går ann å bruke brennbare dobbeltlags DVD'er i dagens DVD brennere, så kommer det jo egne DVD brennere for dette. Du kan tro de kommer til å være temmelig dyre en tid fremover. Så innen den tid de har gått ned til dagens DVD brenner-priser, vil du ha hatt behov for en vanlig DVD brenner så mange ganger at du ville angret om du IKKE hadde kjøpt brenner på ett tidligere tidspunkt.

 

Skal du hele tiden vente, blir det til at du alltid kommer til å vente, for det kommer alltid til å være noe nytt rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...