Gå til innhold

LaCie lagrer én terabyte på disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hentet fra artikkelen:

 

*snip* og FireWire 800 - en standard som foreløpig bare støttes på Apples siste G5-maskiner.*snip*

 

Javel? Hva i huleste er det slags port jeg har på siden av lappisen min da? :dontgetit: Jeg er 100% sikker på at det er en FW800, og lappisen min er en G4 15". Tror faktisk at både 15" og 17" PowerBooks har den nye standarden, jeg. :)

 

Dette var da kun til info.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Kommer den til rundt 7000kr (som gitt dollarprisen er mulig hvis man importerer selv) er den _svært_ aktuell for alle som vil ha mye plass. GB prisen vil ikke bli ille sett mot IDE disker og man slipper enorme kabinetter og flere/dyre RAID kontrollere for å kunne få seg et par TB.

Foreløpig billigste hd, WD1200PB, har pris pr. GiB (komplett.no sin pris):

120 GB = 120 * (1000 / 1024)^3

= 111 GiB

 

790 NOK / 111 GiB = 7.1 NOK/GiB

 

Dette dyret:

1 TB = 1000 * (1000 / 1024)^3

= 931 GiB

 

1199 USD * 6.76 NOK/USD = 8105 NOK

 

8105 NOK / 931 GiB = 8.7 NOK/GiB

 

I tillegg kommer selvsagt frakt, fortolling, VISA-gebyr...

 

EDIT:

Retting av feil.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar
Kommer den til rundt 7000kr (som gitt dollarprisen er mulig hvis man importerer selv) er den _svært_ aktuell for alle som vil ha mye plass. GB prisen vil ikke bli ille sett mot IDE disker og man slipper enorme kabinetter og flere/dyre RAID kontrollere for å kunne få seg et par TB.

Foreløpig billigste hd, WD1200PB, har pris pr. GiB (komplett.no sin pris):

120 GB = 120 * (1000 / 1024)^3

= 111 GiB

 

790 NOK / 111 GiB = 7.1 NOK/GiB

 

Dette dyret:

1 TB = 1000 * (1000 / 1024)^3

= 931 GiB

 

1199 USD * 6.76 NOK/USD = 8105 NOK

 

8105 NOK / 931 GiB = 8.7 NOK/GiB

 

I tillegg kommer selvsagt frakt, fortolling, VISA-gebyr...

 

EDIT:

Retting av feil.

stemmer, men for det er ikke prisen så ille... du har den jo tross alt i _en_ boks

Lenke til kommentar
hvis 1TB er lite, har man et lite problem da. Hva i hælskåtte er det du kjører når 1TB er for lite?

Null problem å fylle opp 1TB nåtildags da... bare egne digitalfoto og egne Photoshop-bilder fyller opp over 600GB hos meg. Plusser du på MP3 og spill, programmer etc så skal det ikke mye til for å passere 1TB.

Personlig har jeg passert 1.4TB for øyeblikket, men da er noe satt av til backup.

Lenke til kommentar
Hadde den hatt S-ATA basert RAID 5, så hadde jeg ikke nølt ett sekund. Da hadde det heller ikke vært nødvendig med mer enn 5400rpm HDD etter min smak, noe som burde veie opp for effektforbruket til en RAID kontroller. (Sånn ca. da... har dessverre ikke link og dokumentasjon med utregninger ;) )

Hø???

 

* Spiller det noen rolle om den har S-ATA (150 MByte/s = 1200 Mbit/s) så lenge interfacen til PC'n er begrenset mye mer (Firewire = 400 Mbit/s, USB 2.0 = 480 Mbit/s, og Firewire800 = 800 Mbit/s) På grunn av overhead og lignende vil likevel ytelsen reduseres ennå mer. Sansynligvis til godt under lesehastigheten til en vanlig 5400rpm harddisk (~400 Mbit/s).

 

* Du skriver som om Raid5 ville gitt høyere ytelse enn ikke noe raid siden du sier at DA ville det ikke vært nødvendig med 5400rpm disker etter din smak. Bare for å oppklare litt: Raid5 ville neppe gitt bedre ytelse enn bare diskene, men fordelen med Raid5 er at dataene er sikret dersom en disk ryker. Noe som derimot ville gitt bedre ytelse er nok 7200rpm på grunn av lavere aksesstid, men så gjelder jo kun det for småfiler og ikke sfore filer som sikkert de fleste brukerene av denne vil bruke den til.

 

* Når det gjelder strømforbruket/effektforbruket så tror jeg ikke det er noe problem. Det at 5400rpm disker bruker litt mindre enn 7200rpm er nok et faktum (hhv. ca 15-20W vs. 20-25W per disk). Men at raid5-kontrolleren skal bruke noe særlig mer enn et par watt tviler jeg sterkt på. Bare se på kjøleløsningene på raid5-chip'er: som regel ikke en passiv kjøleribbe en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...