Gå til innhold

IBM satte patentrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*Setter i gang med å finne ut 3416 måter å si "Vaffel" på og håper på å ta patent på dem*

 

Det må vel være mer fornuftig? Imponerende tall, men hvor mye av det er verdt pengene det kostet å patentere det mon tro? ;)

Jeg tror nok det lønner seg bra jevnt over. De finansierer jo ikke unyttige patenter bare for å få et bedre skryte-tall. Det er ikke uten grunn at IBM er et av verdens største og mest innovative selskaper.

Lenke til kommentar
Det er et lite tankekors at IBM er en viktig støttespiller for GNU/Linux (hvis idelogi motstrider patenter på intellektuell "eiendom"), samtidig som de er så kjappe med å skaffe seg paternter her og der.

Forstår jeg deg riktig når jeg tolker det som at du ser på det å ta patenter som en negativ ting? Linux baserer seg først og fremst på en ideologi om at det beste produktet blir til ved samarbeid og åpen kode. Da blir mangel på patenter bare en følge av det. Så lenge man har kapitalisme, er patenter en nødvendighet.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Det er et lite tankekors at IBM er en viktig støttespiller for GNU/Linux (hvis idelogi motstrider patenter på intellektuell "eiendom"), samtidig som de er så kjappe med å skaffe seg paternter her og der.

Forstår jeg deg riktig når jeg tolker det som at du ser på det å ta patenter som en negativ ting? Linux baserer seg først og fremst på en ideologi om at det beste produktet blir til ved samarbeid og åpen kode. Da blir mangel på patenter bare en følge av det. Så lenge man har kapitalisme, er patenter en nødvendighet.

Yupp! Uten patenter er det ingen som hadde hatt råd til å gjøre alle oppfinnelsene. Nå er det heldigvis noen patenter som er tidsbegrensede (har ikke så my peil på hvilke). Sånn at en oppfinner bare har en viss tid på å gjøre penger på den før den blir offentlig.

Lenke til kommentar
Det er et lite tankekors at IBM er en viktig støttespiller for GNU/Linux (hvis idelogi motstrider patenter på intellektuell "eiendom"), samtidig som de er så kjappe med å skaffe seg paternter her og der.

Forstår jeg deg riktig når jeg tolker det som at du ser på det å ta patenter som en negativ ting? Linux baserer seg først og fremst på en ideologi om at det beste produktet blir til ved samarbeid og åpen kode. Da blir mangel på patenter bare en følge av det. Så lenge man har kapitalisme, er patenter en nødvendighet.

Nei, patenter på ting som programvare er ikke en nødvendighet.

For det første mener jeg programvare er som nesten all annen kunnskap, felleseie for hele menneskeheten. Dette er imidlertid et mål som er langt vekke fortsatt.

Mer jordnært, ser vi at programvarepatenter (spesielt da patenter på spesielle metoder for å løse en bestemt oppgave) vil være en uting. Dette vil åpne for at store selskaper kjøper opp slike patenter, og gjør det umulig for øvrigheten å bruke en spesiell fremgangsmåte for å løse et problem (i et program personen skriver), bare fordi selve fremgangsmåten (ikke koden i seg selv, men KONSEPTET) allerede er patenter.

*Hever FSF/GNU-fanen*

Lenke til kommentar

Utviklings- og forskningskostnader når det gjelder software og hardware er ganske høye, dette gjelder på mange andre områder også. Uten patentrettigheter ville man effektivt ha satt en stopper for mye av denne forskningen. Det er generell konsensus at patentordningen tross alt gir mer nyvinning enn det ingen patentordning ville gitt. Ergo klarer jeg ikke irritere meg over den.

 

Debatten om akkurat hvor grensene for hva man kan ta patent på, er noe helt annet. Disse bør selvsagt justeres slik at ingen kan berike seg urettmessig.

Lenke til kommentar
Det er generell konsensus at patentordningen tross alt gir mer nyvinning enn det ingen patentordning ville gitt.

jasså? uansett står vi på "kjempenes skuldre", forskningsmiljøene tar i bruk felles menneskelig produsert kunnskap, som har f.eks. blitt formidlet gjennom offentlige skoler og universiteter. Skal man ta patenteringen helt ut vil jeg gjerne se et selskap som tar patent på algebra og andre matematiske felt. :green: if u get my flow

Lenke til kommentar

Ca. 1400 var programvarepatentar.

 

Eg vil heller ikkje seie at dette er i strid med IBM si satsing på open kildekoderørsla. Hugs på at det er eit selskap med 300.000 tilsette, og dei er velkjende for aldri å satse berre på ein hest (lært av erfaring kanskje...)

Lenke til kommentar
Eg vil heller ikkje seie at dette er i strid med IBM si satsing på open kildekoderørsla. Hugs på at det er eit selskap med 300.000 tilsette, og dei er velkjende for aldri å satse berre på ein hest (lært av erfaring kanskje...)

GNU/Linux handler om mer enn kun åpen kildekode, nemlig politikk.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et utroligt høyt antall patenter. Det har skjedd mye det siste året. Og som tidligere sakt så er det et svært stort selvskap. 300 000 ansatte. Så vidt jeg har skjønt det så gjeller dette også patenter som har to delt eierskap. Alså et patenet IBM og en samarbeidsparter har sammen.

 

Håper IBM klarer å hevde seg helt i toppen, kanskje i fremtiden de kan bli en større aktør i markede. Jeg synes de skiller seg ut blant de andre aktørene grunnet at de satser betydelig mer på fremtidsrettede proskjekter isteden for å gå blindt etter dagens standarer.

Lenke til kommentar

Det er vel og greit å være idealist, og det er vel ingen tvil om at open source er en god ting.... men.... Det er tullete å stille open source og patenter som to naturlige motparter... Hvis store selskaper som f.eks. IBM ikke hadde hatt mulighet for å ta patenter på sine nyvinninger vil det ikke lengre være gunstig å drive R&D i den skala som mange selskaper gjør, og mye av den teknologiske utviklingen ville stått stille!

Lenke til kommentar

herregud da, linus thorvaldson tok jo ogsaa patenter, og delte den med offentligheten, og saa at de kunne videreutvikle den, men kunne ikk egi ut hans materiale uten aa si at det var fra ham... Det er en del av det ibm driver med... Og paa hardware siden er de veldig produktive, lager jo den nye xboxen, nye playstation og en de resterende spillkonsoler... der har de sikkert en god del patenter ;-)

 

Jeg synes det er bra at de tar patenter, de beskytter seg selv saa de kan bygge forover, i fremtiden og ta med seg sine ansatte. Ibm er saa stor at de tenker seff paa overskudd saa de faktisk kan lonne sine ansatte, og samtidig stotter de open source... Her i statene har de betalt for reklamer for linux, veldig gode faktisk :D

 

Men disse er i beste sendetid... Koster FLEEESK...

Saa ibm stotter open source ved aa ta patenter kan du si... (det kan tolkes feil)

Og open source er politikk, men ikke komunistisk... Det er mer en kapitalistisk maate og se det, med Laizes fare, bare at ibm er byttet ut med staten...

 

GO IBM!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
og mye av den teknologiske utviklingen ville stått stille!

noe som hverken er positivt eller negativt i seg selv, men avhengig av anvendelsesformål og anvendelsesområde. Å tro at teknologisk "utvikling"pr. definisjon er positivt er feil etter min mening.

 

Og open source er politikk, men ikke komunistisk... Det er mer en kapitalistisk maate og se det, med Laizes fare, bare at ibm er byttet ut med staten...

 

dette skulle jeg gjerne ha nærmere forklart :)

og hvor kommer kommunisme inn i bilde? :laugh:

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...