Gå til innhold

Akam.no: Internettfremkallere vinteren 2003


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for en fin test!

Men har en bemerkning: Resultatene vil/kan jo variere STERKT selv innen de testede kjedene. Både med tanke på fysisk forskjellige butikker i samme kjede, som har forskjellige maskiner, noen gamle, noen nye. Papir-type kan variere osv. Men også stor forskjell på den som kjører igjennom bildene. Fra dem som bare kjører bildene direkte igjennom, uten å se over dem, til de som tar seg god tid og justerer.

I tillegg, når de får test-bilder som til og med viser akamera-logo, så ville nok noen bruke litt ekstra flid på justeringer.

Likte testen, men resultatene holder jeg i bakhodet. Pga de store variasjonene som kan komme/kommer utenom.

 

Keep Up The Good Work!

 

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Må bare bemerke at eg syntes det er litt rart at Direkte Foto ikke er tatt med i testen. De har en nettløning som eg syntes er nesten bedre enn Foto Kndusen sin. Blant annet som en følge av at de tilbyr en activx opplaster som alternativ til de kjedelige Java opplasterene som florer på nettet. Pris messig kommer de også mye bedre ut. De er faktisk billigere enn både Knudsen og Eurofoto.

Lenke til kommentar

Reagerte på at ikke Fotolabo er med i testen.

Dette fordi de bla. har vunnet eller vært høyt oppe i tidligere tester. Min erfaring er også at de har en veldig rask levering og god brukersupport. Hadde litt problemer med en av mine overføringer en gang, men det ordnet seg raskt og smertefritt. Kunne også få overført fargeoppsettet til fremkallermaskinen deres slik at jeg kunne legge denne inn i Photoshop for å få best mulig resultat. Dvs. likhet med hva jeg så på skjermen min og det som kom tilbake som kopier. Dette er jo en kjempefordel!! :thumbup:

Ellers var jo testen grei den. (Fotolabo har forresten www.fotolabo.net som webadresse av en eller annen grunn)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruker vanligvis Eurofoto til fremkalling av digitale bilder, og oppdaget sist at det kan være store forskjeller på kvalitet selv innenfor samme bestilling.

Fremkallet et portrettbilde i "vanlig" størrelse og i a5. Bildet i vanlig størrelse ble overeksponert og a5-bildet var grått og trist med et grønnskjær i fargene.

 

Kanskje de bruker forskjellige maskiner på forskjellige bildestørrelser?

 

[space]

Lenke til kommentar

Skal ikke si det 100% sikkert men eg tviler på at Eurofoto bruker forskjellige maskiner. Quote fra Eurofoto.no "Eurofoto AS produserer alle papirkopier på en avansert Fuji Frontier digital minilab. Erfarne operatører med digital produksjonsbakgrunn sjekker alle bilder før de blir produsert. Alle de tekniske løsningene er utviklet i samarbeid med Zet.no."

Men bildene blir produsert på forskjellig papir. En produsere f.eks ikke 10x13 bilder og 20x30 bilder fra samme rull. Og det er nesten alltid forskjeller i rullene. maskinene har måter å kompensere for denne forskjellen på, men en kan aldri garantere at det blir helt likt.

A5 er vel ca. 15x20 cm , da kan bildet være kjørt på 152 mm papir eller 203 mm papir.

10x13 bilder er produsert på papir med 102mm bredde.

Endret av Thade
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

takk for bra test. Jeg har selv brukt Eurofoto, men synes at bildene har veldig harde kontraster, altså de er pixlete spesielt i kontrasten mellom f.eks en person og dens bakgrunn (sammenlignet med vanlig 35 mm). Jeg har tatt bildene med 4.1 mp og sendt dem inn med 300dpi. Er det normalt at digitalbilder som blir fremkalt er forskjellige fra 35 mm film?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

1. Det burde kanskje stått "vinteren 2004" i artikkelen? :) Selv om jeg er seint ute med å kommentere nå; har bare fått en ny erfaring (nedenfor)

 

2. Er det noen her som har kjøpt forstørrelser fra FotoKnudsen? Mine forstørrelser får _veldig_ mye støy hos FotoKnudsen sammenliknet med hva jeg får på min egen Canon-printer og i forhold til hva jeg kan se på PC'en. Den jeg snakket med i butikken mente det helt klart var JPEG-støy, men bildene jeg har brukt har veldig liten komprimering, og støyen er ikke synlig når jeg viser bildet i 100% på skjermen min (og jeg som trodde det ble mindre støy på framkalling enn på skjerm?). Jeg spurte hvor mye oppskarping de eventuelt kjører på bildene før framkalling (jeg ville helst hatt kontroll på det selv), og han sa de bare hadde gått gjennom en form for støyfjerning...noe mitt resultat ikke akkurat bekrefter..

Flere med samme erfaring? Hvilken butikk er best på forstørrelser? (FotoKnudsen blir jo bra på 10*15-bilder)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...