Gå til innhold

Rapport fra AMD Fab 30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Howard: Du sier at AMD ikke produserer wafere men kun flash-minne på FAB25. Det stemmer ikke, da flash-minne også lages fra wafere. Wafere er et navn på de såkalte En-krystalinske sislisium-skivene man lager alle Integrerte krestser av. Altså en samlebetegnelse på sivene som er utgangsmateriale for alle integrerte kretser og ikke bare CPU'er.

 

CPU'ene "stanses" heller ikke ut fra wafere. Wafere er veldig skjøre og vil knuse under sånn behandling. Jeg er litt usikker på hvordan waferne deles opp, men tipper det enten er laser-skjering (mest sansynlig) eller mekanisk fin-saging (diamantsag).

 

Det var veldig interresant å lese at AMD luftet tanken på å produsere grafikk-brikker. (GPU'er). Kanskje det er det neste store som integreres i CPU-kjernen. (K9 ?) Kunne jo vært logisk siden det garantert ville hadd mye for seg å kombinere disse i samme kjerne med en rask dual-kanal DDRII minnebuss i stedet for to separate høy-hastighets-chip'er med hver sin raske minnebuss. Det betyr nok at CPU/GPU'en får flere ben og kanskje passerer Socket 1000.

Lenke til kommentar
Howard: Du sier at AMD ikke produserer wafere men kun flash-minne på FAB25. Det stemmer ikke, da flash-minne også lages fra wafere.

 

Sikkert korrekt, uten at jeg kjenner til flash-minne-produksjon i detalj, men dette var faktisk AMD sine egne ord:

 

"Fab 30 is AMDs only wafer-producing factory worldwide".

 

Dette uttalte fabrikksjefen under en kort briefing om Fab 30/36.

 

CPU'ene "stanses" heller ikke ut fra wafere. Wafere er veldig skjøre og vil knuse under sånn behandling.

 

Ok, det kan tenkes at "stanse" er et galt ord å bruke her, eller at vi legger til grunn en ulik oppfatning av ordet. Har du forslag til bedre ord? "Beskjæring"? "Kutting"? :)

Lenke til kommentar

Tror ikke dette med GPU og CPU i ett kommer til å skje, ikke før om en stund, men man kan jo spekulere, Suns sjef spådde jo dette for ikke så lenge siden.

Dessuten blir ATI og nVidia (og det ikke spesielt godt etablerte XGI) neppe særlig glad for dette, jaja, kanskje blir det CPUer på dem også, næida, dette var bare rene spekulasjoner langt fram i tid fra min side.

 

Et spørsmål: Er det altså slik at Fab 30 ikke kan brukes til å produsere f.eks. 65 Nanometer-CPUer, fordi den ikke ble bygget for det i begynnelsen ? HYvis det er slikt vil det jo si at slike fabrikker blir ubrukelige etter en del år (i hvert fall til CPU-produksjon) Noen som vet noe mer om dette ?

Lenke til kommentar
Et spørsmål: Er det altså slik at Fab 30 ikke kan brukes til å produsere f.eks. 65 Nanometer-CPUer, fordi den ikke ble bygget for det i begynnelsen ? HYvis det er slikt vil det jo si at slike fabrikker blir ubrukelige etter en del år (i hvert fall til CPU-produksjon) Noen som vet noe mer om dette ?

Det er i utgangspunktet korrekt ja, bortsett fra at fabrikkene ikke blir direkte "ubrukelige". F.eks. produserer AMD nå Flash-minne i Fab 25 i Texas. Man finner rett og slett andre bruksområder. Men det går nok en grense for hvor lenge man kan bruke fabrikkene til noe fornuftig.

 

Hvorvidt andre brikkefabrikanter (fabrikker) også opererer med denne "tre-generasjonsregelen" vet jeg ikke. Fab 30 vil iallfall stoppe på 90 nm, etter først og ha startet på 180 nm og deretter gått over på 130 nm. For Fab 36 sin del blir de samme "tallene" altså 65 nm, 45 nm og 32 nm.

 

Skal ikke påberope meg noen ekspertise når det gjelder fabrikker for halvlederproduksjon, så jeg overlater til andre å kommer med flere innspill her :)

Lenke til kommentar
Howard: Du sier at AMD ikke produserer wafere men kun flash-minne på FAB25. Det stemmer ikke, da flash-minne også lages fra wafere. 
Sikkert korrekt, uten at jeg kjenner til flash-minne-produksjon i detalj, men dette var faktisk AMD sine egne ord:

 

"Fab 30 is AMDs only wafer-producing factory worldwide".

 

Dette uttalte fabrikksjefen under en kort briefing om Fab 30/36.

Ok, når jeg ser hele uttalelsen så kan godt hende det er helt korrekt. Det kan jo f.eks hende at AMD lager alle waferne sine på FAB30 og eksporterer en del over dammen til FAB25. For at Flash og "alle" andre integrerte kretser lages med Èn-krystallinske silisium-wafere er det liten tvil om. Eneste unntaket jeg kommer på er solceller som lages av poly-krystallinske silisium-wafere av langt lavere kvalitet. (Solceller lages av 99,9999% (6 9-tall) ren silisium, mens CPU'er lages av 99,9999999999% (12 9-tall) ren silisum.

 

CPU'ene "stanses" heller ikke ut fra wafere. Wafere er veldig skjøre og vil knuse under sånn behandling.
Ok, det kan tenkes at "stanse" er et galt ord å bruke her, eller at vi legger til grunn en ulik oppfatning av ordet. Har du forslag til bedre ord? "Beskjæring"? "Kutting"?

Tja.. Etter å ha lest forrige post: kanskje "saging" og "å sage til" er gode ord.

Lenke til kommentar

Knick Knack: Legg merke til at det sto "AMD's eneste ... worldwide".

 

Jeg har forresten sett saging av solcelle-wafere. Der er prinsippet basert på trådsag. (Nesten som båndsaga på skole-sløyder og verksteder) Altså at det er en sypertynn ståltråd belagt med diamantstøv som går rundt to hjul. Mellom hjulene der tråden henger fritt kan silisium-waferne føres for kutting. For å få litt fart på sakene så er det "tusenvis" av tråder som er strammet over 2 tromler med spor til hver tråd. Dermed funker det hele som en gigantisk eggedeler. Dette er slik waferene lages av silisium-bolten. Deretter sages en bunke med wavere opp i 10x10 cm etter samme prinsippet. Siden bolten er rund og solcellene er kvadratiske blir det noe avkapp som går til vasking og omsmelting. Så påføres det "doping-materialer" og kobbertråder. Til slutt selges de ferdige brikkene til fabrikker som setter de sammen til hele paneler, med ramme, tilkoblinger, osv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...