Gå til innhold

FEATURE: Her er 10 nyttårsforsetter du faktisk burde ha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kommentar til punkt 8...

 

Med mindre det er noe faktisk galt med kroppen din( prolaps i ryggraden..) så er det beste du kan gjøre for å unngå stiv nakke, musearm, vondt bak 'vingene', vondt i korsrygg..og en hel del andre planer, trening!

 

Et allsidig styrketreningsprogram gjør at du kan tåle lange dager med nørding uten særlige plager. Litt tid må du regne med å bruke men så lenge målet er å holde plager på avstand og ikke å se ut som Arnold så slipper du unna med en økt eller to i uka.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

En kommentar til punkt 8...

 

Med mindre det er noe faktisk galt med kroppen din( prolaps i ryggraden..) så er det beste du kan gjøre for å unngå stiv nakke, musearm, vondt bak 'vingene', vondt i korsrygg..og en hel del andre planer, trening!

 

Et allsidig styrketreningsprogram gjør at du kan tåle lange dager med nørding uten særlige plager. Litt tid må du regne med å bruke men så lenge målet er å holde plager på avstand og ikke å se ut som Arnold så slipper du unna med en økt eller to i uka.

 

Godt poeng. Jeg gikk fra jeg var 17-27 uten å trene (spilte fotball i barndommen), og mot slutten av denne perioden hadde jeg alltid vondt et sted. Ikke så vondt at jeg ble sykmeldt, men nok til at det plaget meg (krampe, strekk, kink, smerte i armer ved lange dager på PC, osv). Etter et halvt år med styrketrening (noe jeg aldri hadde gjort før) var det helt borte. Jeg hadde bedre holdning (ikke så krokrygget), så bedre ut, og følte meg helt fantastisk. Bare pass på at du får litt veiledning mtp teknikk osv. Koster ikke mange kronene med 5-10 PT timer hvis man ikke kjenner noen.

 

Nå har jeg (av ulike årsaker) gått et år uten trening, og jeg har ikke bare økt vekt, men jeg merker at holdningen ikke er som den var i fjor, jeg føler meg svakere, og jeg kjenner de plagene jeg hadde før kommer snikende tilbake.

 

Jeg er i hvert fall overbevist om at det er en god løsning. Så fort alle nyttårsforsetter folkene er borte fra treningssenteret så skal jeg begynne å trene litt igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Punkt 2 - backup.

 

Ta gjerne backup til ekstern harddisk, men sørg for å koble den eksterne harddisken fra etter at du har tatt backup! Dersom det du tar backup til alltid er tilkoblet, er sjansene store for at ransomware vil ødelegge backupen også.

 

Cloud backup (Jotta, m.fl.) - har du satt opp automagisk backup i klienten og du blir utsattt for ransomware som krypterer enkeltfiler, vil disse lastes opp til skytjenesten av seg selv. De gamle filene vil kanskje bli lagt i en søppelkurv i skytjenesten, hvorfra du kanskje har noen dager på å kjøre restore før de forsvinner for godt. Ingenting imot cloud backup som kjører hele tiden, men vit hva du gjør :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne listen fungerte som et ekkokammer eller det å snakke til menigheten for meg ;)

 

Jeg "sliter" spesielt med forvalting av bilder, og da ikke bare de altfor mange bildene jeg selv tar (som krever sitt av min daglige viljestyrkekapasitet til utvelgelse av de få som ikke skal slettes), men også min families & venners bildestrømmer, for jeg har jo lyst til å ha noen bilder av meg selv også...

 

For ikke så mange år siden, når mobilkameraer ikke ble brukt så flittig, var det vanlig i min krets at det holdt å bare ha med et kamera på ferien eller utflukten. Nå knipser alle og semi-automatisk deling er fortsatt en utfordring (kan ikke bare ta SD kortet og kopiere det på PCen slik man kunne før i tiden dersom flere hadde med seg kamera på tur) :shrug:

 

Vil gjerne kommentere dette passordtipset gitt i artikkelen: "Bruk for eksempel et «grunnpassord» som går igjen i hvert passord, og bygg på litt i starten og slutten."

 

Metoden med ett hovedpassord som genererer unike passord basert på URLer har jeg brukt i mange år, men nylig ga jeg den opp og gikk over til tilfeldige passord generert av et passord-manager program etter å ha lest og tatt innover meg denne artikkelen, anbefales!

 

https://tonyarcieri.com/4-fatal-flaws-in-deterministic-password-managers

Endret av mandela
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har et nyttårsforsett om ihvertfall å kjøpe meg ny mobiltelefon. Hadde vært greit om det kom noen rimelige nye nettbrett med android Oreo på. Ny PC står litt på ventegjerdet. Kommer an på om jeg har penger til absolutt alt nytt også da.

 

Ser at artikkelen anbefaler å få seg herpes på russetreff, men jeg føler meg litt for gammelt til å omgås den ungdommen. Har du noen alternativer?  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser at artikkelen anbefaler å få seg herpes på russetreff, men jeg føler meg litt for gammelt til å omgås den ungdommen. Har du noen alternativer?  :)

 

Et alternativ er jo å lese den biten en gang til i alle fall, så ser du at vi ikke skriver at vi anbefaler det. Men hvis du er i tvil: Vi anbefaler ikke å få herpes på russetreff. Eller noen andre steder egentlig. Hverken for de som er for gamle eller akkurat gamle nok. Det kan jo være et nyttårsforsett det også :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...