Gå til innhold

SAMLETEST: Kameramobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hadde det vært mulig å inkludere en sammenlikning med små, billige kompaktkameraer. Det hadde vært interessant å se hvor mye man får for å gå på for et dedikert kamera. Jeg tror dette er et moment man ofte glemmer når man ser på mobilkameraer.

 

Hva billig er kan man selvsagt diskutere, men jeg ville si at man kunne teste "opptil differansen mellom topptelefonen(i pris) og en god billigtelefon". Altså kamera opptil rundt 5000 kr, men gjerne med fokus (pun intended) på rundt 2000-3000.

Lenke til kommentar

TEK.no lurte meg når dykk testa iPhone 7 i haust. Dykk skreiv noko som at kameraet på iPhone 7 var så bra at det ikkje gjekk an å bedømme kven som hadde best kamera av iPhone 7 eller Samsung Galaxy S7. I ettertid av mitt iPhone 7 kjøp så har eg lagt merke til at bileta frå Samsung Galaxy S7 oftast tek overlegent mykje betre bilete enn det iPhone 7 gjer.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes Pixel XL ser best ut på selfie?

Synes iPhone virket litt forvrengt og hadde feil fargebalanse? Klart at det er litt utfordrende med fluoriserende lys og at mobilen da skal velge riktig hvitbalanse, men feil hvitbalanse kan jo fort ødelegge mobilbilder som man gjerne skal ha ut på direkten i snapchat eller noe annet.

 

Samsung S4 som "overrasket" vil jeg nå si at ikke overrasket, den var jo veldig dårlig i skumring/mørke og veldig dårlig til selfie.

 

Et par mobiler jeg gjerne ville sett i testen:

Huawei P9

Huawei Honor 8

OnePlus 3T

(Den eldrende) Nexus 6P

Lenke til kommentar

TEK.no lurte meg når dykk testa iPhone 7 i haust. Dykk skreiv noko som at kameraet på iPhone 7 var så bra at det ikkje gjekk an å bedømme kven som hadde best kamera av iPhone 7 eller Samsung Galaxy S7. I ettertid av mitt iPhone 7 kjøp så har eg lagt merke til at bileta frå Samsung Galaxy S7 oftast tek overlegent mykje betre bilete enn det iPhone 7 gjer.

 

Ja, man ser jo tydelig at det er veldig overeksponert på veggen bak (mange ting som er vekke på iPhonebildet), i tillegg er det veldig smal vinkel (umulig med gruppeselfies?), iPhonen bommer også på hvitbalansen.

 

Jeg synes Pixel XL fungerer best av de bildene der, etterfulgt av S7 og så kanskje mate 9 pro, deretter iphone 7?

 

Mate 9 pro ser jo litt blass ut, men samtidig fanger den mye mer detaljer og dybde enn iPhone 7. iPhone 7 brenner jo ut alt, samtidig som at den da bommer på fargebalansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iphone7 plus best på bilder inne med lite lys??? Da står det ikke bra til med mobilverdens kameraer.

Jeg ble skikkelig skuffa over den nye iphonen min på det området.

Jeg stusset også litt på den. Synes denne testen var mer forrvirrende enn avklarende. Huawei sine bilder innendørs med lite belysning har jo fått jevnt over skryt, mens her ser det jo ut som et blasst bilde fra 80 tallet???
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Litt lite lys så er det bare grums. Har en iphone7 her i huset. Hadde håpet på merkbart mindre isostøy kontra de eldre ios dingsene i huset. Men må sikkert vente noen år til før jeg kan legge kamera på hylla.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Er vel sony som lager sensor til de fleste mobiler. Sony har vel mobiler med 2/3" sensor. Altså kompaktkamera størrelse.

Men ser ikke ut til at sony får mer skryt enn noen av de andre produsentene for det.

Lenke til kommentar

Hadde det vært mulig å inkludere en sammenlikning med små, billige kompaktkameraer. Det hadde vært interessant å se hvor mye man får for å gå på for et dedikert kamera. Jeg tror dette er et moment man ofte glemmer når man ser på mobilkameraer.

 

Hva billig er kan man selvsagt diskutere, men jeg ville si at man kunne teste "opptil differansen mellom topptelefonen(i pris) og en god billigtelefon". Altså kamera opptil rundt 5000 kr, men gjerne med fokus (pun intended) på rundt 2000-3000.

For 5495,- får man et Sony Alpha a5100 med kit-objektiv. Om du skal ha et kamera med markant bedre sensor, må du opp i fullformat. Kit-objektivet er riktignok ikke all verdens, men det er ikke verre enn en mobillinse.

Lenke til kommentar

Er vel sony som lager sensor til de fleste mobiler. Sony har vel mobiler med 2/3" sensor. Altså kompaktkamera størrelse.

Men ser ikke ut til at sony får mer skryt enn noen av de andre produsentene for det.

 

Sensoren er bare en ingrediens, det som ofte begrenser er jo linsen. Ingen vil ha en 5-10cm dyp telefon selv om noen har prøvd seg på det før :-)

Lenke til kommentar

Jeg har selv S7E og burde være glad for at "min" telefon vant testen.

 

Men skal man ha en telefon til å ta video med, så kan du bare glemme alt som heter Android og IOS. Da må du kjøpe en Lumia 950 fra Microsoft. Til og med tung bass på konserter klarer mikrofonen i den telefonen å fordøye slik at sluttresultatet blir nærmest skurrefri video. Jeg har til gode å se noen annen telefon med Android eller IOS som klarer det samme.

 

Jeg skulle ønske mobiltester testet videokvalitet i større grad, for enn så lenge virker det ikke som at noen av mobilprodusentene (unntatt Microsoft) bruker tid og penger på video.

 

Demo av lyden på 950 XL på konserter:
​Trance: youtube com/watch?v=XzU_0g7amkk

Metallica: youtube com/watch?v=7jrsorF5Oz0

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

For 5495,- får man et Sony Alpha a5100 med kit-objektiv. Om du skal ha et kamera med markant bedre sensor, må du opp i fullformat. Kit-objektivet er riktignok ikke all verdens, men det er ikke verre enn en mobillinse.

Absolutt et godt poeng! A5100 er litt i dyreste og "største" laget, men det er en god konkurrent. Iallfall for meg er det lite som skiller toppmobiler og en god billigmobil utenom et godt (og raskt!) kamera. Alternativet til å kjøpe en toppmodell er da å kjøpe en billig mobil samt et lite og "billig" kamera en alltid kan ha i lomma.

 

Jeg ser momentet med at mobiltelefon er noe man alltid har med seg, men samtidig må man undres over hvor mye bildekvalitet man gir slipp på.

Lenke til kommentar

Jeg har selv S7E og burde være glad for at "min" telefon vant testen.

 

Men skal man ha en telefon til å ta video med, så kan du bare glemme alt som heter Android og IOS. Da må du kjøpe en Lumia 950 fra Microsoft. Til og med tung bass på konserter klarer mikrofonen i den telefonen å fordøye slik at sluttresultatet blir nærmest skurrefri video. Jeg har til gode å se noen annen telefon med Android eller IOS som klarer det samme.

 

Jeg skulle ønske mobiltester testet videokvalitet i større grad, for enn så lenge virker det ikke som at noen av mobilprodusentene (unntatt Microsoft) bruker tid og penger på video.

 

Demo av lyden på 950 XL på konserter:

​Trance: youtube com/watch?v=XzU_0g7amkk

Metallica: youtube com/watch?v=7jrsorF5Oz0

Hvis du ser her, er det faktisk lite som skiller S7 og Lumia 950:

https://www.neowin.net/news/samsung-galaxy-s7-vs-microsoft-lumia-950-camera-comparison-the-best-of-the-best

 

Jeg vil nesten si at de er like gode, men at noen vil foretrekke oversaturert lumiabilde og andre foretrekker samsungen.

Men kvaliteten ser ut til å være ca like god i den artikkelen der i alle fall?

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

På testen utendørs kom XZ sist grunnet utbrente partier på himmelen. IPhone kom på andreplass. Om ikke mine øyne er fullstendig på bærtur så er da iPhone VESENTLIG mer utbrent enn XZ. Hele partiet til høyre for grana er jo fullstendig hvitt...

 

Ellers så er det noe med fargene her. I mine øyne ser XZ vesentlig mer naturlig ut - det er et gulskjær på de andre som ser litt rart ut. Med et stort forbehold for hvordan lysforholdene faktisk var den dagen da...

 

Sluttet i alle fall å lese testen etter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...