Gå til innhold

RYKTE: Skylake-X og Kaby Lake-X skal slippes neste høst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kaby Lake-X vil i likhet med den vanlige Kaby Lake-S ha fire kjerner og 8 MB cache, men høyere TDP, en ny sokkel i LGA2066 og kreve brikkesettet X299. Den samme sokkelen og brikkesettet vil benyttes til Skylake-X, og således vil Kaby Lake-X muligens bli et springbrett som får flere over på Intels ekstremplattform.

Da tror jeg folk flest har gått lei å bytte sokkel i hytt og pine.

Usikker på lga 1151 blir 1555 om ikke alt for lenge.

Så da tror jeg AMD kanskje kan ha et kort eller 2 i januar.

Lenke til kommentar

Intel har byttet sokkel hver 2. generasjon siden de begynte med "Core-arkitekturen".

 

Skylake er en ny arkitektur, og det er en del endringer som gjør at man trenger flere pinner, og en annen layout på disse. Den største endringen som kanskje ikke sluttbrukere som oss merker så godt er at CPU-CPU interconnect oppdateres. Siden 2. generasjon Core har Intel brukt QuickPath (QPI), dette erstattes nå med UltraPath (UPI). I tillegg gjøres også sokkel klar for PCI Express Gen 4 samt høyere frekvens på minne.

 

 

Så, det er egentlig god timing for AMD. Skal man oppgradere fra Haswell-E/Broadwell-E så må man uansett ha nytt hovedkort. Da bør man vurdere Ryzen og nytt AM4-hovedkort ikke gir bedre "value".

 

Edit: Fjernet en "ikke" for mye...

Endret av HKS
  • Liker 7
Lenke til kommentar

PCI Express Gen 4 hva fordel har den? Selv GTX 1080 TI og samsung 960 pro gir lite ytelsegevinst?

 

Med mindre man trenger 100 gigabit:

ConnectX®-4 EN Single/Dual-Port 100 Gigabit Ethernet Adapter

Hvor mange trenger det?

 

UltraPath (UPI) betyr det kun høyere båndbredde eller bedre støtte for flere cpuer f.eks 4?

 

Overrasker meg ikke AMD blir populært.

Det jeg er usikker på om AMD Rizen blir så bra at intel kun går for bedriftkunder, så AMD er alene på privatmarkedet.

Da intel kan neppe konkurere på pris.

Lenke til kommentar

PCI Express Gen 4 hva fordel har den? Selv GTX 1080 TI og samsung 960 pro gir lite ytelsegevinst?

En hjemmebruker trenger ikke PCIe Gen 4 enda, men i HPC og servermarkedet kommer alltid ekstra båndbredde godt med. Blant annet for interconnect (Dolphin PCIe, InfiniBand, etc.) og GPGPU.

 

Overrasker meg ikke AMD blir populært.

Det jeg er usikker på om AMD Rizen blir så bra at intel kun går for bedriftkunder, så AMD er alene på privatmarkedet.

Da intel kan neppe konkurere på pris.

Det skjer ikke.

 

Sammenligner du Intel og AMD sine finansielle muskler blir det som å sammenligne Real Madrid med et 8. divisjonslag i Norge. Hvis Intel må konkurrere på pris (noe jeg tror alle håper på) så kommer de til å gjøre det.

Lenke til kommentar

SSD-er er da ikke i nærheten av å mette PCI-Express Gen 3? Hovedutfordringen til NVMe PCI-Express SSD'er ligger jo i antall lanes de har, og ikke båndbredden til PCI-Express. Nå vil jo ny generasjon bety at de vil kunne oppnå høyere hastigheter, selv med begrenset antall lanes. Men i førsteomgang så er jo ikke SSD begrenset av PCI-Express 3.0, langt derifra.

Lenke til kommentar

SSD-er er da ikke i nærheten av å mette PCI-Express Gen 3? Hovedutfordringen til NVMe PCI-Express SSD'er ligger jo i antall lanes de har, og ikke båndbredden til PCI-Express. Nå vil jo ny generasjon bety at de vil kunne oppnå høyere hastigheter, selv med begrenset antall lanes. Men i førsteomgang så er jo ikke SSD begrenset av PCI-Express 3.0, langt derifra.

Med tradisjonell NAND så er ikke PCIe 3.0 en flaskehals, men når man begynner å komme med neste generasjon SSD (Intel 3DXpoint for eksempel) begynner Gen3 å kunne bli en flaskehals, spesielt hvis man kun har 2 lanes.
Lenke til kommentar

4 lanes med PCIe Gen4 kommer til å få en båndbredde i praksis på rundt 7,5 GB/s.

Kjører man en GPU med 16 lanes blir det rundt 30 GB/s.

 

Regner med at endelig utkast til Gen4 blir godkjent på PCI-SIG sitt møte i første halvdel av 2017 (antakeligvis Q2). Spesifikasjonen er nå i versjon 0.7, siste sjanse for å komme med innspill er om en ukes tid... :)

Lenke til kommentar

Regner med at endelig utkast til Gen4 blir godkjent på PCI-SIG sitt møte i første halvdel av 2017 (antakeligvis Q2). Spesifikasjonen er nå i versjon 0.7, siste sjanse for å komme med innspill er om en ukes tid... :)

 

 Håper at man kan implementere DC Express - som har minst 10 ganger lavere latency vs NVMe

Kanskje ikke til neste år, men om 2-3 år da ...

Endret av johome
Lenke til kommentar

 

SSD-er er da ikke i nærheten av å mette PCI-Express Gen 3? Hovedutfordringen til NVMe PCI-Express SSD'er ligger jo i antall lanes de har, og ikke båndbredden til PCI-Express. Nå vil jo ny generasjon bety at de vil kunne oppnå høyere hastigheter, selv med begrenset antall lanes. Men i førsteomgang så er jo ikke SSD begrenset av PCI-Express 3.0, langt derifra.

Med tradisjonell NAND så er ikke PCIe 3.0 en flaskehals, men når man begynner å komme med neste generasjon SSD (Intel 3DXpoint for eksempel) begynner Gen3 å kunne bli en flaskehals, spesielt hvis man kun har 2 lanes.

 

 

Jo, men da ligger jo flaskehalsen i at du feeder SSD med for få lanes, og ikke det faktum at PCI-Express 3.0 i seg selv er for tregt og blir en flaskehals. Blir jo litt som å påstå at PCI-Express 3.0 er flaskehals for moderne skjermkort, vel og merke hvis du kjører skjermkortet over 4-lanes.

 

Nå er det jo dessverre sånn at Intel skaper latterlig og kunstige begrensinger med måten de "capper" antallet PCI-Express lanes om er tilgjengelig på "mainstreamplattformen" / LGA1155. Men samtidig så argumenterer de vel for at er du en som er interessert i kjøre flere skjermkort, eller SSD av typen som er avhengig av flere lanes så er du å regne som "entusiast" og burde/må derfor over på LGA2011-3.

Lenke til kommentar

Overrasker meg ikke AMD blir populært.
Det jeg er usikker på om AMD Rizen blir så bra at intel kun går for bedriftkunder, så AMD er alene på privatmarkedet.
Da intel kan neppe konkurere på pris.

 

Holder med HKS her, for det kommer ikke til å skje. AMD jobber jo hardt med Naples serien sin som er for bedrift/server markedet. Det jeg håper på er at de kan konkurrere i både privat og bedrifts markedet mot Intel. Blir spennende å se om de får ut sin 32c/64t cpu før Intel kommer med sin :) 

 

Ryzen virker lovende må jeg si. Lavt strømforbruk og virker ut i fra de får testene vi har sett hittil at IPC'en er oppe på Intel nivå. I tillegg så kommer de også med mye spennende teknologi, håper bare at disse løsningene blir like gode som de ser ut på papiret. 

 

Krysser fingrene, venter på litt uavhengige tester så skal man ikke se bort i fra at det blir en rød rigg på våren :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...