Gå til innhold

TEST: Samsung 960 Evo En ekstra kjapp SSD for entusiaster flest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere vanner ut ordet entusiast. Det er fjernt å påstå at en som er meget begeistret skal kompromisse ved å velge samme SSD som hvermansen.

 

En entusiast kjøper ikke en EVO han tenker at hvis han legger i noen tusen til får han noe bedre og slipper å kaste bort 4k på noe som er halvveis.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Dere vanner ut ordet entusiast. Det er fjernt å påstå at en som er meget begeistret skal kompromisse ved å velge samme SSD som hvermansen.

 

En entusiast kjøper ikke en EVO han tenker at hvis han legger i noen tusen til får han noe bedre og slipper å kaste bort 4k på noe som er halvveis.

 

Takk for tilbakemelding. Jeg gikk noen runder på dette før publisering og fant ut at Hvermansen egentlig ikke passer som en typisk M.2 PCIe-SSD-bruker, men å ta det helt til entusiast kan kanskje være litt langt. Har gått tilbake til den opprinnelige overskriften og fikset teksten slik at det nå forhåpentligvis havner omtrent midt i mellom.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dere vanner ut ordet entusiast. Det er fjernt å påstå at en som er meget begeistret skal kompromisse ved å velge samme SSD som hvermansen.

 

En entusiast kjøper ikke en EVO han tenker at hvis han legger i noen tusen til får han noe bedre og slipper å kaste bort 4k på noe som er halvveis.

Entusiast er nok ikke et så snevert begrep at alle entusiaster tenker sånn. Å "kaste bort" penger på marginalt bedre ytelse er ikke ensbetydende med entusiast.

Om konsensus er at man ikke kan være entusiast fordi man kjøper EVO så snakker vi mer om elitisme enn entusiasme.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 7
Lenke til kommentar

"(...) norsk forbrukerkjøpslov byr på fem års reklamasjonsrett uansett (...)"
Dette gjelder ikke, og fremstår som villedende i den konteksten den er satt i. Fem års reklamasjonrett gjelder ikke slite / forbruksdeler, og gjelder for enheter som er ment å vare vesentlig lengre enn to år.
Dersom du som forbruker overskrider TBW i løpet av denne femårsperioden kommer du ingen vei ved å påstå en mangel ved produktet, ref forbrukerkjøpslovens paragraf 16. Her er begrensningen på 200 TB tydelig kommunisert og selger har på ingen måte forsømt sin opplysningsplikt.

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

"(...) norsk forbrukerkjøpslov byr på fem års reklamasjonsrett uansett (...)"

Dette gjelder ikke, og fremstår som villedende i den konteksten den er satt i. Fem års reklamasjonrett gjelder ikke slite / forbruksdeler, og gjelder for enheter som er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

Dersom du som forbruker overskrider TBW i løpet av denne femårsperioden kommer du ingen vei ved å påstå en mangel ved produktet, ref forbrukerkjøpslovens paragraf 16. Her er begrensningen på 200 TB tydelig kommunisert og selger har på ingen måte forsømt sin opplysningsplikt.

 

Vel. Du har sikkert rett i det du skriver, men; realistisk sett vil nok de aller, aller fleste norske nettbutikker innvilge reklamasjon om den slutter å fungere uten å ha fysiske skader. Har reklamert en SSD mot komplett før, og det var overhodet ingen tegn til så "strenge krav".

Lenke til kommentar

Dere vanner ut ordet entusiast. Det er fjernt å påstå at en som er meget begeistret skal kompromisse ved å velge samme SSD som hvermansen.

 

En entusiast kjøper ikke en EVO han tenker at hvis han legger i noen tusen til får han noe bedre og slipper å kaste bort 4k på noe som er halvveis.

 

Nei, de vanner ikke ut begrepet, det er bare du som har en usannsynlig snever definisjon.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"(...) norsk forbrukerkjøpslov byr på fem års reklamasjonsrett uansett (...)"

Dette gjelder ikke, og fremstår som villedende i den konteksten den er satt i. Fem års reklamasjonrett gjelder ikke slite / forbruksdeler, og gjelder for enheter som er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

Dersom du som forbruker overskrider TBW i løpet av denne femårsperioden kommer du ingen vei ved å påstå en mangel ved produktet, ref forbrukerkjøpslovens paragraf 16. Her er begrensningen på 200 TB tydelig kommunisert og selger har på ingen måte forsømt sin opplysningsplikt.

 

Jeg snakker ikke om overskridelse av TBW, som ved normal bruk uansett ikke vil skje, men at man kan reklamere på SSD-en dersom den konker før det har gått fem år.

 

Så får man heller ta en diskusjon på om en SSD er ment å holde ut i mer enn to år, noe jeg hardnakket mener.

 

Dette gjelder også for gammeldagse harddisker. Så de gangene en av mine harddisker har røket før fem års drift, har jeg uten unntak krevd og fått et nytt eksemplar, selv om produsenten selv har operert med kortere garantitid.

 

Jeg har heldigvis til gode å oppleve en SSD som har tatt kvelden på samme måte, så jeg har ikke fått prøve dette i praksis ennå, men vil altså påstå at en SSD er ment å fungere i vesentlig mer enn to år.

Lenke til kommentar

Hvermansen bruker PC som et verktøy eller underholdningsboks og er stort sett fornøyd når behovet dekkes. En entusiast er interessert i selve maskina/maskinvaren og kjøper ikke kun for å dekke praktiske behov men også for å stimulere sin interesse.

Hvermansen legger som oftest ikke mer penger i PC-en enn nødvendig mens entusiasten legger titusener av kroner hvert år fordi det er hans interesse.

Hvermansen bytter ikke ut en fungerende komponent til en ny modell når det er relativt små ytelsesforskjeller, det gjør entusiasten.

På papiret ser EVO utgaven veldig bra ut, men i praksis har det vist seg at PRO drar godt ifra. Folk flest hadde ikke kjøpt SSD på 1 TB i utgangspunktet, men det forandrer ikke at EVO er midt på treet og yter et sted mellom middels og høyt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Hvermansen bruker PC som et verktøy eller underholdningsboks og er stort sett fornøyd når behovet dekkes. En entusiast er interessert i selve maskina/maskinvaren og kjøper ikke kun for å dekke praktiske behov men også for å stimulere sin interesse.

 

Hvermansen legger som oftest ikke mer penger i PC-en enn nødvendig mens entusiasten legger titusener av kroner hvert år fordi det er hans interesse.

 

Hvermansen bytter ikke ut en fungerende komponent til en ny modell når det er relativt små ytelsesforskjeller, det gjør entusiasten.

 

 

Nei, dette er definisjonen på idioter, eller dumme entusiaster med for mye penger for sitt eget beste. En ordentlig entusiast kjøper dyre varer fordi han har behov for dem, ikke for å øke størrelsen på sin e-penis.

 

Jeg forstår det der hardt å akseptere dette, men du må bare innse at du ikke er en entusiast, men en elitist. Kjennetegnet på en entusiast er folk med særinteresse for noe. Og ens entusiasme er ikke avhengig av lommebokstørrelsen. En entusiast med ordentlig vett er en som kjøper best ytelse for penga. En som betaler masse cash fordi det ser bra ut på papiret og ikke i virkeligheten, har en annen definisjon: idiot. Han kan godt være entusiast og, men på ingen måter mer enn andre.

 

O960 Pro gir jo bedre ytelse enn 960 Evo. Så akkurat her har jo man litt grunn (selvom m.2 hastigheter vil være knapt merkbar i noen som helst operasjoner, da flaskehals ligger i prosessering, ikke lesehastigheter). Med Sata var jo det null forskjell mellom 850 Evo og 850 Pro. Men du skriver bare løgn når du sier at Evo ser bra ut på papiret, men ikke i praksis. Verken jeg eller du har disse enhetene. Og fra anmeldere som har fått testa de, og generelt bruk av m.2, vet man at selv forskjellen mellom Sata og m.2, som er mye, mye størrelse, ikke er mulig å se i praksis, men bare på papiret.

 

 

Og hvem har det fra at Evoen lever i bare 2 år? Selv med over jevnlig bruk, vil du ha vertfall 4 års bruk med 200TB skriv.

 

Selv kjøpte jeg m.2 for å slippe den helvetes sata strømkabelen fea PSUen, da jeg faktisk har et så knøttlite kabinett at det er nødvendig. Men ytelsen fra min 850 er samme. Bedre på skriving noen steder, men det er så ubetydelig at det er idiotisk. Tar også lenger tid å loade Windows av en eller annen grunn. Tror jeg leste om at det hadde med oppstarten til m.2en å gjøre ellerno.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Hvermansen bruker PC som et verktøy eller underholdningsboks og er stort sett fornøyd når behovet dekkes. En entusiast er interessert i selve maskina/maskinvaren og kjøper ikke kun for å dekke praktiske behov men også for å stimulere sin interesse.

 

Hvermansen legger som oftest ikke mer penger i PC-en enn nødvendig mens entusiasten legger titusener av kroner hvert år fordi det er hans interesse.

 

Hvermansen bytter ikke ut en fungerende komponent til en ny modell når det er relativt små ytelsesforskjeller, det gjør entusiasten.

 

På papiret ser EVO utgaven veldig bra ut, men i praksis har det vist seg at PRO drar godt ifra. Folk flest hadde ikke kjøpt SSD på 1 TB i utgangspunktet, men det forandrer ikke at EVO er midt på treet og yter et sted mellom middels og høyt.

Hvor mye penger man bruker er ikke et godt mål på entusiasme.

 

Jeg leser ikke side opp og side ned om SSD-er og annen hardware fordi jeg ikke er entusiast.

Jeg kunne kjøpt PRO istedet for EVO, jeg kunne kjøpt i7 istedet for i5 og jeg kunne kjøpt Z170 Deluxe istedet for Z170 Pro. Eller så kan jeg legge pengene i noe som betyr noe for meg i hverdagen, som en 4K skjerm for høyere DPI og betydelig bedre lesbarhet på skrift.

Hverken Firefox, Visual Studio, PyCharm, GTAV, KSP eller annet jeg kjører ville gitt meg en betydelig bedre opplevelse om jeg hadde valgt annerledes.

 

Jeg er ikke noe mindre interessert i hardware av den grunn og er heller ikke mindre begeistret når nye teknologier og produkter lanseres.

 

 

entusiasme m1 (også utt ang-; fra gr. av en-theos 'med gud i seg'; jamfør ateisme) henrykkelse, sterk begeistring, iver, glød

han gjorde det uten entusiasme / entusiasmen dabber av / vise entusiasme for saken

Står ingenting om pengebruk der. Katolikker vil sikkert mene noe annet, men da dukker fort begrepet elitisme opp igjen.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forhåndsbestilte egentlig 512GB versjonen av denne disken, men etter å ha lest en del reviews sliter jeg med å se hvorfor den får så vanvittig mye skryt. 

Ja den fillerister alt i syntetiske tester, men i reelle bruksscenarier så er det jo knapt målbar forskjell mot en SATA disk 

 

http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-reviewed/5 

 

Dobbel pris for 0,2 sekunder raskere load time.. yey.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Jeg forhåndsbestilte egentlig 512GB versjonen av denne disken, men etter å ha lest en del reviews sliter jeg med å se hvorfor den får så vanvittig mye skryt.

Ja den fillerister alt i syntetiske tester, men i reelle bruksscenarier så er det jo knapt målbar forskjell mot en SATA disk

 

http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-reviewed/5

 

Dobbel pris for 0,2 sekunder raskere load time.. yey..

Dette fordi lagringshastighet ikke er flaskehals lenger. Du ser det med mobiler og. Apple knuser andre i lagringshastighet, men åpner fortsatt apps saktere enn flere Androidmobiler med UFS.

Lenke til kommentar

I motsetning til deg/dere så baserte jeg ikke synspunktet på meg selv, jeg er faktisk ikke entusiast lenger. Jeg er faktisk så entusiastisk at jeg har hatt en 950 PRO 512 GB liggende i eska si i over et halvt år, altså null begeistring.

 

Noe som gjentar seg på dette forumet er at folk stadig tror at folk kommenterer basert på seg selv og ikke på generell basis.

Lenke til kommentar

Det var ikke nødvendigvis deg jeg siktet til, selv om du tydelig poengterer hva du gjør og at du ser på deg som en entusiast.

 

Jeg har hatt SSD i mange år, for meg er det en selvfølge å ha SSD i maskina. Egentlig synes jeg SSD er tregt siden jeg har kjørt RAMdisk siden tidlig 90-tall. Har svært vanskelig for å se for meg at noe kjøper seg en EVO i vill begeistring, i såfall skyldes begeistringa at man aldri har hatt en SSD før, men da vil alt av SSD imponere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...