Gå til innhold

TEST: Netgear Orbi Disse skal gi deg topp wifi-dekning i hele huset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, tror jeg nesten må teste ut Netspot for jeg sliter med merkelig spredning av WiFi i leiligheten, hvor spesielt spredningen igjennom gangen og badet er helt horribelt dårlig. Vår nye Ring Video Doorbell står på ytterdøra, som tross alt bare er maks 20 meter unna router og likevel så klager den på veldig dårlig forbindelse. Samme gjelder hvis man forsøker å bruke telefonen på badet så kan det tidvis bli sjokkerende dårlig til tross for relativt kort avstand.

 

 

Ellers så er det jo litt synd at dere ikke har tall for båndbredde ved bruk av Get-Boks II så det er mulig å sammenligne. Fryktelig vanskelig å se hvor mye bedre ting faktisk er, annet enn å utelukkende se seg blind på heatmap. Må nesten ta å kjøre LAN Speed Test selv for jeg syntes ikke disse tallene virket så utrolig imponerende tatt i betraktning prisen på Orbi.

 

Og uten 802.11v så er det jo forsvinnende lite Orbi og "Mesh" gjør sammenlignet med å strekke kabel og ha router + aksesspunkt. Og det er jo veldig trist å se hvor basic selve routerbiten av Orbit tilsynelatende er når det koster såpass som det gjør. De kunne jo med fordel solgt Orbi som selvstendig trådløse aksesspunkt så man kunne fått de litt rimeligere og samtidig kunne kombinert de med litt mer oppegående routerløsninger.

 

 

Det at det sammenlignes med Get-Boks II sånn i utgangspunktet er jo heller ikke noe tipp-topp utgangspunkt da jeg neppe ser for meg at den tilbyr noen spesielt god rekkevidde eller ytelse, til tross for at den kommer med 802.11ac (er vel 2x2, altså 867mbps) sammenlignet med hva de fleste gode trådløse routere i prisklassen til Orbi ville gjort. Du får tross alt Asus RT-AC68U til en langt lavere pris, og en Asus RT-AC88U i ca samme prissikte. Du klarer jo faktisk å plukke med deg 2x RT-AC68U og sette den ene som aksesspunkt uten at du betaler så veldig mye mer enn 1x Orbi....

Lenke til kommentar

Hallo, dere har ikke undersøkt dette godt nok. AirTies MESH har blitt solgt i bøtter og spann i norge i lengre tid. Det koster 2695 for en 3pack, og du kan utvide med så mange du vil.

http://www.snorlaus.no/rutere-ap-og-switcher-/traadlose-rutere/traadlost-aksesspunkt-dual-band-802.11ac-3stk-airties


Vi anbefaler de og til Altibox kunder, som ønsker trådløs tilkobling til dekodere. For de støtter igmp proxy og network bridge, slik at du kan koble ut både en pc og en tv-dekoder av hver av mesh boksene!

geniale, god dekning, egen app på android/iphone, og koster under 3000 for super dekning i stort sett de fleste hus.

Du trenger bare kablet tilkobling til hovedenheten, men de "støtter" kablet tilgang til flere. Noe jeg selv i praksis har slitt litt med.


Men for å ilustrere da , et stort 3 etasjers hus, med 3 tv dekodere, trenger totalt 4 bokser.

så 2695 for trio pakken som er ferdig-meshet fra fabrikk, plug n play og er oppe iløpet av 10 minutter. SSID og WPA står under på boksene, klar til bruk. Eller endres iløpet av 2 minutter med pålogging på appen.

Så eventuelt 1190 for en enkelt 4. mottaker.

Anbefaler dere å kjøre en test av disse, dere vil bli overrasket.

Det er sikkert 250+ altibox kunder i kristiansand området som kjører disse nå, og har gode tilbakemeldinger på det.

 

Om de har god dekning syncer de på mellom 8-900 mbit mellom enhetene, så du greier fint å dra ut 400-450~ mbit trådløst samtidig som tv dekoderene surrer og går (målt i reallife case, på 500/500 altibox linje)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

 

Fikk et minus til av meg personlig og det var prisen! 4500 er ganske dyrt etter min mening.

Bruk andre løsninger og få samme ytelse og se hva den prislappen blir på? 

airties er billigere, og en får 3 sendere som er like, for 2695. ;) kjører det selv hjemme. hatt de snart halvt år. De støtter og daisy chaining. da ap'et i garasjen ikke klarer å se det på kontoret, men kobler seg på nærmeste punkt ut. får 300 mbit~ i garasjen.

Endret av Skognisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og i smb sammenheng så har jeg i den tidligere jobben, benyttet Open-mesh AP'er med stor suksess. Veldig mye "set and forget" , ingen klager nesten og rimelige ap'er. I motsetning til Meraki som krever en skyhøy lisenskost, dyre hardware, og ubrukelige uten programlisens.

 

http://www.open-mesh.com/products/access-points.html

 

135$ for 802.11ac AP med 5ghz ordentlig mesh funksjon.

 

så wifi er ikke nødvendigvis så dyrt, for bra produkt.

 

men folk kjøper heller en asus monster eller lignende til 3-4000 og plasserer den i et kronglete sted i huset, og forventer mirakler.

 

Jeg sverger til flere rimeligere sendere, en en vanvittig dyr.

 

Receive sense spiller og mye inn, hjelper lite med gigantiske antenner , om den ikke klarer å høre iphonen din tilbake .

Lenke til kommentar

Det er jo et MESH nettverk, når alle ap'ene danner linker seg i mellom ,og kan fungere uavhengig av om remote ap'ene har direkte forbindelse til hovedenheten. Og klienter blir switched med "smart client steering".

 

En repeater kan jo kun ta i mot signalet fra hovedsener, og sende det videre med påfølgende ytelsestap.

 

 

Akkurat som de Orbi'ene som kun kan "repeate" fra hovedenheten, med dagens firmware. Er jo enda mindre et mesh nettverk, når de ikke kan gå satelitt til satelitt mesh, men kun gateway --> satelitt1  gateway --> satelitt2.

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

 

Hadde store problemer med dekning i områdene jeg ønsket, hadde repeater plassert i områder der det var skygger. Fungerte veldig dårlig.

 

Gikk til innkjøp av to Asus RT-AC3200 på tilbud, har tidligere frest ut og lagt K-rør i veggene mellom etasjene i huset og trukklet Cat6 UTP kabler.

 

Den ene routeren er plassert i kjelleren, midt i arealet høyt på veggen med tykke sparebetongvegger rundt seg. Denne er satt opp som router. Den andre er plassert i 1 et. midt i arealet, høyt på veggen og er konfigurert som adgangspunkt. Begge kjører samme SSID både på 2,4 Ghz og 5 Ghz. Fant noen ledige kanaler ettersom det er enormt mange nettverk i område, veldig mange er sa opp med samme kanal av en eller annen grunn? Har ikke leverandørene som Get og Canal Digital konfigurert automatisk kanalvalg i routerne sine?

 

Har enda ikke opplevd avbrudd noe sted i huset eller hagen. Har Altibox med 300 Mbit/s begge veier.

 

Vurderer en Ubiquiti løsniong ettersom de sorte overvektige edderkoppene ikke faller helt i smak hos andre her i huset. :p

Endret av doofusman
Lenke til kommentar

 

 

Fikk et minus til av meg personlig og det var prisen! 4500 er ganske dyrt etter min mening.

Bruk andre løsninger og få samme ytelse og se hva den prislappen blir på? 

airties er billigere, og en får 3 sendere som er like, for 2695. ;) kjører det selv hjemme. hatt de snart halvt år. De støtter og daisy chaining. da ap'et i garasjen ikke klarer å se det på kontoret, men kobler seg på nærmeste punkt ut. får 300 mbit~ i garasjen.

Bør en ikke ha router i tillegg? I så fall blir jo prisen høyere. For min del så skulle jeg svært gjerne hatt bedre dekning i leiligheten, men er samtidig avhengig av å ha tre enheter på kabel, samt jeg er avhengig av å blokkere internett og kun ha lokal tilgang på noen av enhetene.

 

Hva med åpning av porter?

 

Vil en slik pakke kunne erstatte en router, eller er det kun snakk om å erstatte repeater/extender?

Lenke til kommentar

 

Fikk et minus til av meg personlig og det var prisen! 4500 er ganske dyrt etter min mening.

Bruk andre løsninger og få samme ytelse og se hva den prislappen blir på? 

 

 

Personlig har jeg "profesjonelle" basestasjoner fra ubiquiti, riktignok kablet, men det er faktisk (litt) billigere, og gir en bedre løsning. Så jeg er enig i at det er litt dyrt. Det jeg har er ikke akkurat noe billigoppsett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har veldig dårlig erfaring selv med Airties sin Mesh. Har dessverre Altibox som leverandør med deres håpløse anti-config opplegg, så bruker selvsagt ruteren deres i bridgemodus. Når jeg kobler til Airties til hovedruteren (som forøvrig også er en Zyxel) så fungerer det fint å koble seg opp trådløst. Problemet er at etter å ha pairet inn en mesh enhet går det ikke lenger å koble seg til, noe som selvfølgelig er en dealbreaker. Så Airties-skrotet jeg fikk fra Altibox ble pakket sammen og satt bort, til fordel for en elendig, men likefullt fungerende extender fra Zyxel. :(

Lenke til kommentar

 

 

 

Fikk et minus til av meg personlig og det var prisen! 4500 er ganske dyrt etter min mening.

Bruk andre løsninger og få samme ytelse og se hva den prislappen blir på? 
airties er billigere, og en får 3 sendere som er like, for 2695. ;) kjører det selv hjemme. hatt de snart halvt år. De støtter og daisy chaining. da ap'et i garasjen ikke klarer å se det på kontoret, men kobler seg på nærmeste punkt ut. får 300 mbit~ i garasjen.

Bør en ikke ha router i tillegg? I så fall blir jo prisen høyere. For min del så skulle jeg svært gjerne hatt bedre dekning i leiligheten, men er samtidig avhengig av å ha tre enheter på kabel, samt jeg er avhengig av å blokkere internett og kun ha lokal tilgang på noen av enhetene.

 

Hva med åpning av porter?

 

Vil en slik pakke kunne erstatte en router, eller er det kun snakk om å erstatte repeater/extender?

De her er kun aksesspunkt / gatewayer, har ikke router funksjonalitet. Du får jo uansett en router levert fra samtlige ? bredbåndsleverandører. Men om de er av eldre årgang, så kan det jo være en flaskehals. Men med nyere Zyxel 2812, og nå FMG på altibox så skal det ikke være noe forsinkende på hastigheten. Hva du har av leverandør, kan jeg ikke svare for.

Lenke til kommentar

 

Etpar eksempler fra kundeinstallasjoner med AirTies.

 

helt genialt produkt.

Hvordan fungerer dette i ulike etasjer ? Jeg har veldig tykke vegger i boligen.

 

Det kommer jo som vanlig ann på plasering og gjennomtrenging av de trådløse signalene. De er ingen mirakelbokser , men de fungerer greit for å omgå dødsoner. En kan f.eks plassere en på et sted der den lettere når en annen , osv. En må nesten prøve seg litt selv, med appen kjørende for å i nesten realtime, se hvor mye signalet endrer seg. Var på en optimering i dag, og bare med å plassere ene senderen 40cm opp på en hylle, så økte sync fra 350 til 680 mbit. så det er ikke altid så mye som skal til med wifi.

 

Men som med alt annet, kablet er best. og 1 hop fra kabel er anbefalt. Om du går fra kablet --> mesh --> mesh, så får en ikke alverdens speed på det tredje punktet. Disse har ikke en dedikert 5ghz mesh radio, som dyrere mer avanserte løsninger har.

 

Men for prisen , og at en får 3 bokser, og at de er plug'n forget rett ut av eska, så er terskelen veldig lav for å ta de i bruk for hjemmebrukere som ikke frekventerer gw og ip og alle mulige instillinger dagligdags ;)

 

Men du kan endre mye av det direkte med å logge inn på http://air4920.local ,  sette statisk ip, guest ssid, låse kanaler , endre kanalbredde og sette opp optil 4 ssid'er.

Lenke til kommentar

 

 

Fikk et minus til av meg personlig og det var prisen! 4500 er ganske dyrt etter min mening.

Bruk andre løsninger og få samme ytelse og se hva den prislappen blir på? 

 

 

Personlig har jeg "profesjonelle" basestasjoner fra ubiquiti, riktignok kablet, men det er faktisk (litt) billigere, og gir en bedre løsning. Så jeg er enig i at det er litt dyrt. Det jeg har er ikke akkurat noe billigoppsett.

 

AtW

 

Jeg er enig i at dette er bedre løsning, ingen protest fra min side.  Men for den gjengse bruker , så blir det litt støre innstegsterskel hehe. Kjører du ubiquiti eller unifi serien ?  Hatt etpar Unifi ap pro her og testet litt :) greie produkter det og.  ser de kommer med en ny Unifi mesh outdoor AC AP til 99$ , den blir spennende , og prisen er særdeles attraktiv.

Lenke til kommentar

Har veldig dårlig erfaring selv med Airties sin Mesh. Har dessverre Altibox som leverandør med deres håpløse anti-config opplegg, så bruker selvsagt ruteren deres i bridgemodus. Når jeg kobler til Airties til hovedruteren (som forøvrig også er en Zyxel) så fungerer det fint å koble seg opp trådløst. Problemet er at etter å ha pairet inn en mesh enhet går det ikke lenger å koble seg til, noe som selvfølgelig er en dealbreaker. Så Airties-skrotet jeg fikk fra Altibox ble pakket sammen og satt bort, til fordel for en elendig, men likefullt fungerende extender fra Zyxel. :(

høres ut som brukerfeil eller feilopsett :p   eller firmware mismatch.. sjekket at alle er på  1.23.6.10.1273 ? de skal nå auto update, så lenge de har en kablet tilgang.   er du i tvil, la den stå tilkoblet med kabel i 5-10 minutt og se om den begynner å blinke på det hvite powerlyset, da kjører den FW update. (jeg må gjøre det med de jeg har liggende , før jeg mesher de inn. spesielt single packene blir levert med sinsykt gammel firmware, som ikke klarer å meshe inn i nyere med 1.23 firmware. )

 

Og hva sier AirTies appen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...