Gå til innhold

TEST: DJI Osmo Mobile


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er maks vekt på denne? Ville det (med litt modifikasjoner) vært mulig å sette på et lite dedikert kamera?

 

Sony Rx100 eller kanskje nex.5?

 

Hei, balansepunktet blir feil med noe særlig tykkere (og tyngre) enn en mobiltelefon, så da må du i så fall lime på egne motvekter. Har sett folk få det til med GoPro- og slikt, men jeg tipper for eksempel et Canon G7 X II blir for tungt - siden kameraet veier en del i seg selv og du må legge tilsvarende motvekt på i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes tilsvarende løsning for større kameraer, men de koster... De jeg har sett ligger på $650 og oppover.

 

Et billigere alternativ til kameraer som sony nex/a6000/osv er iflight g40.

 

Ikke så sexy, men ca samme pris som denne i testen, og den fungerer også veldig bra. (Mulig det funker å modde litt så den kun har en stang tilsvarende dij osmo)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store fordelen til mobil er tilgjengelighet sies det i artikkelen, nå er jo tilgjengeligheten en god del mindre med denne relativt store enheten, hvor mye mindre er dette et ok kamera med stabilisering?

 

AtW

 

Bærbarheten blir selvsagt en del mindre hvis du tar med en Osmo, som helt klart er et godt poeng, men når vi sier tilgjengelighet mener vi også at videoene er lett tilgjengelige fra telefonen etter opptak, og at de kan sees, redigeres og deles uten noe i mellom. Med et kamera må du enten via en PC, eller overføre til mobil/nettbrett først - ikke at det tar all verden av tid, men vi mennesker har jo en tendens til å ta de snarveiene vi kan :-) http://i.stack.imgur.com/jJoG2.jpg

Lenke til kommentar

Har hatt denne et par måneder nå og har et par ankerpunkt. De positive sidene med denne er allerede nevnt men programvaren har et tungrodd fildelingssytem. Per i dag må man være tilkoblet osmo via bluetooth for å kunne overføre filene til pc. Hadde vært greit om film og foto havnet i telefonens egen bilder mappe. Snakker da om IOS.

 

Ellers opplever jeg jitter eller hakking ved opptak i 4k. Dette skyldes visstnok bildestabilisatoren i iphone noe som skal være vanskelig å få bukt med.

 

En siste ting er at der ikke er mulighet for ekstern mikrofon. Spesielt da med tanke på iphone 7 plus. Vurderer å teste med en bluetooth mic.

 

Ellers fornøyd med byggekvalitet og at den er lett å pare med telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får jo manuelle stabilizatorer til mobil som bruker vekter på ebay til under 300 kr – så ekstremt stor kost/nytte verdi har nok ikke gimbal. Selvføgelig, det krever mer teknikk – men du slipper bla. bekymring for vann og det å måtte lade/bytte batteri.

Lenke til kommentar

Filmic Pro har støtte for Osmo Mobile. Fungerer veldig bra.

 

DJIs app fikk nylig støtte for 60fps. Viser at de følger med og oppdaterer med nyttige funksjoner. Light trail funksjonen er også ny. Ikke like nyttig men artig.

 

Artikkelens stikk til mobil som dårlig verktøy for film må være bygget på uvitenhet. Med god app, riktige hjelpemidler (som ekstern mikrofon, gimbal og kanskje linse fra moondog) og kunnskap om hva som er bra filming får man ekstremt mye ut av den.

 

Tangerine er kanskje en merkelig film, men kvaliteten var god nok for Sundance festivalen. Sikkert ikke like bra nivå der som Den Norske Dokumentarfilmfestivalen.

 

Apples egne Shot on iPhone reklamer viser også potensialet. Bentley hadde vel også en reklame som ble filmet med iPhone. Så, ja - det er ikke noe problem for en som vet hva han/hun driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Filmic Pro har støtte for Osmo Mobile. Fungerer veldig bra.

 

DJIs app fikk nylig støtte for 60fps. Viser at de følger med og oppdaterer med nyttige funksjoner. Light trail funksjonen er også ny. Ikke like nyttig men artig.

 

Artikkelens stikk til mobil som dårlig verktøy for film må være bygget på uvitenhet. Med god app, riktige hjelpemidler (som ekstern mikrofon, gimbal og kanskje linse fra moondog) og kunnskap om hva som er bra filming får man ekstremt mye ut av den.

 

Tangerine er kanskje en merkelig film, men kvaliteten var god nok for Sundance festivalen. Sikkert ikke like bra nivå der som Den Norske Dokumentarfilmfestivalen.

 

Apples egne Shot on iPhone reklamer viser også potensialet. Bentley hadde vel også en reklame som ble filmet med iPhone. Så, ja - det er ikke noe problem for en som vet hva han/hun driver med.

 

Hei furu, og takk for at du bidrar med synspunkter til diskusjonen :-)

 

Vi sier ikke at det ikke er mulig å bruke en iPhone eller annen smarttelefon, bare at det ikke er det beste verktøyet. Dette sier jeg ikke av uvitenhet; jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på filmproduksjon, men jeg har en Bachelorgrad i Fjernsyns- og Multimedieproduksjon og har jobbet en del som videofotograf og -redigerer både innen nyhetsmedia som NRK og TV2, og en del andre videoproduksjoner, blant annet her på Tek, så helt grønn er jeg ikke.

 

Jeg kjente ikke til Tangerine før du nevnte den nå, og har sett litt på den. En god historie kan ofte (og burde kanskje oftere) trumfe tekniske svakheter - eksempler på dette fra litt tilbake i tid er lavbudsjettsfilmer som brukte sort/hvitt-film fordi det var billigere enn andre. Sundance er også en festival for uavhengig film, og der pleier takhøyden for sånt å være litt større enn en del andre steder. Og de har åpenbart fått til mye med bare en smarttelefon (og en proff lydmikser/opptaker, ser det ut som), og selv om det helt klart er imponerende at de har laget en hel spillefilm på den måten, er det også tekniske svakheter (som for eksempel at de praktisk talt ikke kan bruke dybdeskarphet som et komposisjonsverktøy) som jeg tror de fleste filmfotografer helst ville vært foruten.

 

Men igjen, vi sier ikke at det ikke går an eller at det ikke er mulig å lage kule, større produksjoner med en smarttelefon - bare at den av flere ulike årsaker er lite egnet til jobben, sammenlignet med et kamera som er laget spesielt for videoproduksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
×
×
  • Opprett ny...