Gå til innhold

TEST: Samsung Gear S3 Frontier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne ser virkelig spennende ut, er ikke lenge før smartklokkene tar over for de dedikerte treningsklokkkene. Det ryktes også om at den skal få støtte mot iPhone, har tek noe med informasjon rundt dette? Noe annet jeg legger merke til og som kanskje er det mest spennende med klokken er at den (Frontier) leveres med esim i andre land, vet tek om noen av teleselskapene vil støtte dette, OneCall støtter vel dette for S2? Og da blir spørsmålet, er det egentlig esim på denne slik at man evt kunne aktivert det når teleselskapene begynner å støtte det? Eller blir det solgt en egen versjon med esim støtte i fremtiden?

Lurer også på om applikasjoner som strava/endomondo/runkeeper har tilgang til GPS og benytter seg av denne? Slik det er på AW2 så kan du bare bruke disse applikasjonene som en fjernkontroll til telefonen din, noe som gjør AW2 ganske udugelig som treningsklokke i mine øyne.

Lenke til kommentar

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Skjerm, begge er amoled, bra.

Samsungen har 1,3 tommer, Huawei har større skjerm, 1,4 tommer.

Oppløsningen er 360x360 på Samsungen, Huawei har mer på 400x400 og dermed også litt høyere DPI.

Så er det dealbreakeren, Huawei har en fornuftig størrelse, 42mm (tek.no: Man måler klokkers størrelse i diameter og i millimeter, det mangler totalt i testen). Samsungen er hele (hold deg fast) 46mm!! Det er SVÆRT, med mindre du er en mørkhudet rapper...

Også kjører Samsungen Tizen og ikke Android Wear.

 

Og vips så var Samsungen uaktuell. Når kommer Huawei Watch 2?

 

Jeg har lenge vurdert om jeg skal gå til innkjøp av såkalt "Smart Klokke" og bestemte meg nå for å teste Samsung Gear S3.

Siden det er den jeg personlig ser på som det mest spennende produkter per dags dato.

 

Jeg forstår godt at du kan synes at Samsungen har en litt stor diameter på 46mm. Er man en voksen mann, så ser faktisk ikke klokken så stor ut som du kanskje tror.

 

Jeg må allikevel innrømme og si jeg også syns designet på Huawei Watch er fint, sammenlignet med mye annet.

 

Jeg ser du har satt opp sammenligning mellom klokkene, og kun valgt de spesifikasjonene som Huawei er litt foran på. Når du først skal sammenligne bør du kanskje ta med flere vesentlige forskjeller.

 

- Samsung Gear S3 er IP68 sertifisert, Huawei er IP67. Som betyr du kan dykke lengre ned under vann med klokken.

 

- Samsung Gear S3 har 768 MB RAM, mens Huawei har 512MB. Samsung klokken vil da mest sannsynlig oppleves raskere i bruk.

 

- Samsung Gear S3 har NFC innebygd, noe verken Huawei eller noe annet Android Wear har. (kommunikasjon via et elektromagnetisk felt på svært kort hold basert på RFID – RadioFrekvens IDentifikasjon)

 

- Samsung Gear S3 har et kraftigere batteri på 380mAh. Som er nesten 25 % større batteri enn i Huawei.

Dette vil jo helt klart gi bedre batteritid.

 

- Samsung Gear S3 har innebygd GPS, noe ikke Huawei har.

Dette er kanskje et av mine viktigste grunnen for å velge denne klokken. Jeg har tidligere brukt Garmin pulsklokker til trening for å logge aktivitet.

Nå holder det kun å ha Samsung Gear S3.

Den har pulsmåler innebygd i tillegg så tracker den GPS så man får opp ruten hvor man har utført aktivitet.

Det er helt genialt!

 

S Health Appen, som er standard treningsappen som ligger på klokka kan settes opp slik at den automatisk laster opp treningsøktene til for eksempel Strava etc.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

"litt stor"? Du bør prøve den på hånden, 46mm anses i klokkeverden for å være øvre smertegrense på størrelse. Mange mener 42 er maks, men over 46 er i hvert fall rapper-territorie. Kan du leve med at den er enorm, flott, jeg lar være ;)

IP67 vs IP68 har i praksis ingen betydning:

IP67 = Testes under 1m vann, i 30 minutter.
IP68 = Testes 1 meter eller mer, i ubegrenset lengde.

Hvis Samsung sier et gitt antall meter så kan det potensielt være mer enn Huaweien, men det kan også være akkurat det samme.

RAM-mengde kan ha noe å si, og kan være ubetydelig. Ingen av klokkene oppfattes som laggy så det avhenger vel av bruken. Har aldri opplevd at den blir treig, men kan jo hende noen laster inn apps som bruker ekstremt med minne. 

NFC er sikkert kjekt, men så langt har jeg ikke noen annen bruk for det enn mobil-til-mobil-deling og har ikke savnet det i klokka. Om det en gang kommer en måte å betale i butikken med NFC uten annen godkjenning enn å klaske borti klokka så er jeg med på at det er kjekt. Men holder ikke pusten til det skjer... Pr idag må man låse opp mobilen, starte apper og stå i, det er mye kjappere å betale med kort.

21% større batteri, og klokka lever _alltid_ lengre enn min S7 Edge så det har ikke vært et issue, lader både klokke og mobil hver natt uansett.

Innebygd GPS er ikke interessant for meg, og treningsfreaks har vel mer igjen for Fitbit eller andre mer trenings-rettede produkter. Men om det funker for deg, gi gass. For de fleste andre derimot kommer den dessverre til kort mot Huawei Watch. 1000,- billigere er den også. ;)

Lenke til kommentar

Innebygd GPS / Pulsmåler er nok en av de største grunnene for at valget faller på Gear S3.

Hadde Huawei hatt GPS innebygd, hadde valget muligens vært annerledes.

Og jeg syns da det er verdt å gi noen 100 lapper ekstra, for å få dette innebygd, istedenfor å ha en GPS/Puls treningsklokke i tillegg.

Jeg har i flere år brukt GPS/Puls klokke til turer og treningsøkter både på sykkel, jogging etc.
Med Gear S3 slipper jeg å bytte klokke hvis det er snakk om trening, fritid etc. Da får jeg rett og slett alt i en klokke.

Endret av sir-alex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Skjerm, begge er amoled, bra.

Samsungen har 1,3 tommer, Huawei har større skjerm, 1,4 tommer.

Oppløsningen er 360x360 på Samsungen, Huawei har mer på 400x400 og dermed også litt høyere DPI.

Så er det dealbreakeren, Huawei har en fornuftig størrelse, 42mm (tek.no: Man måler klokkers størrelse i diameter og i millimeter, det mangler totalt i testen). Samsungen er hele (hold deg fast) 46mm!! Det er SVÆRT, med mindre du er en mørkhudet rapper...

Også kjører Samsungen Tizen og ikke Android Wear.

 

Og vips så var Samsungen uaktuell. Når kommer Huawei Watch 2?

Enig i mye av det her.

 

Kjøpte meg selv Huawei Watch på Blackfriday tilbudet til 1800 (fremfor 3500). Så blir til at jeg bytter ut min Samsung Gear S2 med denne.

Men hovedsaklig pga Tizen OS. så begrenset når det kommer til apper fremfor Android Wear.

Lenke til kommentar

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Du er tydeligvis en desillusjonert Huawei Watch-bruker som ikke kan godta at det har kommet en bedre smartklokke på markedet (det blir litt å ta i, da Gear S2 og Apple Watch allerede var bedre) – en klokke som jeg gjetter du ikke engang har prøvd. Og selv om du ikke har prøvd den, kan du vel ut i fra samlingen av anmeldelser av smartklokker der ute se hvordan Gear S3, som det er en ganske klar konsensus på er den beste smartklokken på markedet, er overlegen Huawei Watch på bortimot alle områder.

 

For å ignorere GS3s sterke kvaliteter gjør du en sammenligning der du bare tar opp HW’s gode karaktertrekk (du glemmer NFS, MST, GPS, IP-sertifisering, prosessor, minne, urkransen og mye mer). Men når en annen bruker tar opp de overlegne egenskapene med Gear S3, mange av de viktige, skyver du de til siden som uvesentlige. Det er derfor helt umulig å ta deg seriøst.

 

La oss gjør en ordentlig sammenligning:

 

Programvare: HW har Android Wear, mens GS3 har Tizen. Et annet operativsystem for GS3 er ikke relevant mtp. støtten til andre Android-telefoner, men HW har utvilsomt en fordel i form av tredjepartsapper med Android Wear.

 

Skjerm: GS3 har AMOLED skjerm på 400x400 – det samme har HW. HW er dog litt skarpere med høyere ppi.

 

NFC: GS3 har NFC-betaling gjennom Samsung Pay og Android Pay, HW ikke. Du skriver at du personlig ikke har bruk for det, og det er lett å si når klokken du selv har ikke engang støtter det. Du glemmer også at GS3 har MST, slik at klokken kan emulere den magnetiske stripen på bankkortet ditt, når du skal gjøre betaling. En funksjon som ifølge anmeldere fungerer overraskende pålitelig. Michael Fisher nevnte det som favorittfunksjonen sin, når han brukte GS3.

 

GPS: GS3 har dette, HW ikke. Enda en essensiell funksjon for smartklokker.

 

4G: GS3 har en 4G-utgave og kan bruke internettet uten å ha noen telefon tilstede. HW kan ikke dette.

 

Prosessor og minne: HW har Snapdragon 400 og 512GB minne. GS3 har Exynos 7270 og 768MB minne. Det gjør den til den raskeste smartklokken på markedet.

 

Batteri: anmeldere rapporterer ca. 50% lenger bruk med GS3 enn HW. Det ER vesentlig.

 

IP-sertifisering: HW har IP67 og kan brukes under vann ned til 1 meters dyp i 30 minutter. Med IP68 øker dette til halvannen meters dyp for GS3.

 

I bruk: GS3 har den innovative urkansen, som tilbyr en tydelig, enkel og glatt mekanisk handling i OSet, og gir en autentisk følelse. Klokken kjører også silkemykt og glatt, ifølge Tek.no og andre anmeldere. Til sammenligning rapporterte Techradar at HW har «en merkbar etterslep når du åpner apper, kanskje på rundt to sekunder. Det er litt irriterende, men…bare fordi vi er vant til at nyeste smarttelefoner gjør alt umiddelbart». Dette ble altså sagt for 1 år tilbake.

 

Det er opplagt hvilken smartklokke som er best. Gear S3 er proppet med langt flere funksjoner og mer teknologi (mange av dem essensielle), og er glattere i bruk med mer innovativ navigering. Har bedre IP-sertifisering, bedre batteritid og lan brukes uten å måtte ha en telefon nærme seg med BT aktivert.

 

GS3 er den beste smartklokken på markedet akkurat nå. Den bygger videre på GS2, som av mange ble anmeldt som 2015s beste smartklokke (side om side med Apple Watch – Huawei Watch var ingen sted å finne på den listen). Å påstå at Huawei Watch er en bedre smartklokke er derfor latterlig useriøst.

Endret av La Menthe
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Samme om den er teknisk best så lenge den er 46mm. Nesten så man kan tape en telefon til håndleddet og kalle det smartklokke. Ikke har Tizen noe særlig app-støtte heller, sammenliknet med konkurrentene, og man er avhengig av at Samsung holder følge med tilgjengelige APIer.

 

46mm ser idiotisk ut på nesten alle. 42 er en som det sies over her en viktig grense.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme om den er teknisk best så lenge den er 46mm. Nesten så man kan tape en telefon til håndleddet og kalle det smartklokke. Ikke har Tizen noe særlig app-støtte heller, sammenliknet med konkurrentene, og man er avhengig av at Samsung holder følge med tilgjengelige APIer.

 

46mm ser idiotisk ut på nesten alle. 42 er en som det sies over her en viktig grense.

 

Jeg vil si det er en smakssak om hva som er en stor klokke eller ikke.

Og det er klart ,skal du ha mye funksjonalitet og muligheter i klokken krever det også plass. F.eks GPS.

 

Jeg vet ikke om du bruker puls/gps klokke osv. når du trener? Har du i såfall hørt om Garmin Fenix 3 eller Suunto Ambit klokkene?

 

Disse er faktisk større i størrelsen enn Gear S3. Hvis Gear S3 da kan erstatte de og i tillegg brukes opp mot telefonens funksjoner er jo det gull for de som har behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme om den er teknisk best så lenge den er 46mm. Nesten så man kan tape en telefon til håndleddet og kalle det smartklokke. Ikke har Tizen noe særlig app-støtte heller, sammenliknet med konkurrentene, og man er avhengig av at Samsung holder følge med tilgjengelige APIer.

 

46mm ser idiotisk ut på nesten alle. 42 er en som det sies over her en viktig grense.

 

Samme som apple-watch altså. Den ser jo ut som en lekeklokke :)

Lenke til kommentar

Synes den kan få minus for minne. 4gb? 2 ledig? Kunne tenke meg minst 16. Kjekt å kunne ha noe musikk på den når du skal på joggetur å ikke vil ha med telefonen.

Kjøpe nylig gear fit 2, ble skuffet av minnet på 2gb og at spotify offline spillelister bare funker i usa.

 

Her blander du vel minne og lagringskapasitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt ærlig så syns jeg Garmin Fenix 3 er en mye bedre klokke enn alle disse smartklokkene. Den gjør de tingene som er viktigst for meg med en smartklokke: kan kontrollere musikken, svare samtaler, se notifikasjoner og lese meldinger. Og på alle andre områder er klokka mye bedre. Bedre batteritid, mer slitesterk og bedre til aktiviteter som sport og fjellturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Samme om den er teknisk best så lenge den er 46mm. Nesten så man kan tape en telefon til håndleddet og kalle det smartklokke. Ikke har Tizen noe særlig app-støtte heller, sammenliknet med konkurrentene, og man er avhengig av at Samsung holder følge med tilgjengelige APIer.

 

46mm ser idiotisk ut på nesten alle. 42 er en som det sies over her en viktig grense.

 

Jeg vil si det er en smakssak om hva som er en stor klokke eller ikke.

Og det er klart ,skal du ha mye funksjonalitet og muligheter i klokken krever det også plass. F.eks GPS.

 

Jeg vet ikke om du bruker puls/gps klokke osv. når du trener? Har du i såfall hørt om Garmin Fenix 3 eller Suunto Ambit klokkene?

 

Disse er faktisk større i størrelsen enn Gear S3. Hvis Gear S3 da kan erstatte de og i tillegg brukes opp mot telefonens funksjoner er jo det gull for de som har behov for det.

Jepp, men da som treningsutstyr. Det burde vært straffbart å gå med treningsutstyr til daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Skjerm, begge er amoled, bra.

Samsungen har 1,3 tommer, Huawei har større skjerm, 1,4 tommer.

Oppløsningen er 360x360 på Samsungen, Huawei har mer på 400x400 og dermed også litt høyere DPI.

Så er det dealbreakeren, Huawei har en fornuftig størrelse, 42mm (tek.no: Man måler klokkers størrelse i diameter og i millimeter, det mangler totalt i testen). Samsungen er hele (hold deg fast) 46mm!! Det er SVÆRT, med mindre du er en mørkhudet rapper...

Også kjører Samsungen Tizen og ikke Android Wear.

 

Og vips så var Samsungen uaktuell. Når kommer Huawei Watch 2?

Det har jo liten betydning så lenge du må vente på 2ern.

Lenke til kommentar

 

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Du er tydeligvis en desillusjonert Huawei Watch-bruker som ikke kan godta at det har kommet en bedre smartklokke på markedet (det blir litt å ta i, da Gear S2 og Apple Watch allerede var bedre) – en klokke som jeg gjetter du ikke engang har prøvd. Og selv om du ikke har prøvd den, kan du vel ut i fra samlingen av anmeldelser av smartklokker der ute se hvordan Gear S3, som det er en ganske klar konsensus på er den beste smartklokken på markedet, er overlegen Huawei Watch på bortimot alle områder.

 

For å ignorere GS3s sterke kvaliteter gjør du en sammenligning der du bare tar opp HW’s gode karaktertrekk (du glemmer NFS, MST, GPS, IP-sertifisering, prosessor, minne, urkransen og mye mer). Men når en annen bruker tar opp de overlegne egenskapene med Gear S3, mange av de viktige, skyver du de til siden som uvesentlige. Det er derfor helt umulig å ta deg seriøst.

 

La oss gjør en ordentlig sammenligning:

 

Programvare: HW har Android Wear, mens GS3 har Tizen. Et annet operativsystem for GS3 er ikke relevant mtp. støtten til andre Android-telefoner, men HW har utvilsomt en fordel i form av tredjepartsapper med Android Wear.

 

Skjerm: GS3 har AMOLED skjerm på 400x400 – det samme har HW. HW er dog litt skarpere med høyere ppi.

 

NFC: GS3 har NFC-betaling gjennom Samsung Pay og Android Pay, HW ikke. Du skriver at du personlig ikke har bruk for det, og det er lett å si når klokken du selv har ikke engang støtter det. Du glemmer også at GS3 har MST, slik at klokken kan emulere den magnetiske stripen på bankkortet ditt, når du skal gjøre betaling. En funksjon som ifølge anmeldere fungerer overraskende pålitelig. Michael Fisher nevnte det som favorittfunksjonen sin, når han brukte GS3.

 

GPS: GS3 har dette, HW ikke. Enda en essensiell funksjon for smartklokker.

 

4G: GS3 har en 4G-utgave og kan bruke internettet uten å ha noen telefon tilstede. HW kan ikke dette.

 

Prosessor og minne: HW har Snapdragon 400 og 512GB minne. GS3 har Exynos 7270 og 768MB minne. Det gjør den til den raskeste smartklokken på markedet.

 

Batteri: anmeldere rapporterer ca. 50% lenger bruk med GS3 enn HW. Det ER vesentlig.

 

IP-sertifisering: HW har IP67 og kan brukes under vann ned til 1 meters dyp i 30 minutter. Med IP68 øker dette til halvannen meters dyp for GS3.

 

I bruk: GS3 har den innovative urkansen, som tilbyr en tydelig, enkel og glatt mekanisk handling i OSet, og gir en autentisk følelse. Klokken kjører også silkemykt og glatt, ifølge Tek.no og andre anmeldere. Til sammenligning rapporterte Techradar at HW har «en merkbar etterslep når du åpner apper, kanskje på rundt to sekunder. Det er litt irriterende, men…bare fordi vi er vant til at nyeste smarttelefoner gjør alt umiddelbart». Dette ble altså sagt for 1 år tilbake.

 

Det er opplagt hvilken smartklokke som er best. Gear S3 er proppet med langt flere funksjoner og mer teknologi (mange av dem essensielle), og er glattere i bruk med mer innovativ navigering. Har bedre IP-sertifisering, bedre batteritid og lan brukes uten å måtte ha en telefon nærme seg med BT aktivert.

 

GS3 er den beste smartklokken på markedet akkurat nå. Den bygger videre på GS2, som av mange ble anmeldt som 2015s beste smartklokke (side om side med Apple Watch – Huawei Watch var ingen sted å finne på den listen). Å påstå at Huawei Watch er en bedre smartklokke er derfor latterlig useriøst.

 

Når kommer 4G utgaven? Det er denne jeg egentlig venter på slik at jeg kan streame spotify når jeg er ute å trener.

 

 

EDIT:

Fanken også ingen i Oslo/Akershus som har den på lager :p Må til Jessheim, Drammen, Gjøvik osv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Skjerm, begge er amoled, bra.

Samsungen har 1,3 tommer, Huawei har større skjerm, 1,4 tommer.

Oppløsningen er 360x360 på Samsungen, Huawei har mer på 400x400 og dermed også litt høyere DPI.

Så er det dealbreakeren, Huawei har en fornuftig størrelse, 42mm (tek.no: Man måler klokkers størrelse i diameter og i millimeter, det mangler totalt i testen). Samsungen er hele (hold deg fast) 46mm!! Det er SVÆRT, med mindre du er en mørkhudet rapper...

Også kjører Samsungen Tizen og ikke Android Wear.

 

Og vips så var Samsungen uaktuell. Når kommer Huawei Watch 2?

 

Syntes du sammenligner epler og pærer, Huawei Watch 2 har som flere har påpekt langt færre funksjoner -derav pris og størrelse? For all del sikker en fin klokke, kanksje den beste i sin kategori for alt jeg vet. Den egentlig grunnen til at jeg svarte på denne var fordi 2 av de 5 øverste treffene på Google når jeg skulle søke etter den klokken var spekulasjoner om HW2 skulle bli levert med Tizen. Ser ikke helt problemet med Tizen annet enn at det fortsatt har noe lite app miljø? Det kunne jo blitt utvidet med enda en aktør som bruker operativsystemet.

Lenke til kommentar

Har eid Moto360 og bruker nå TicWatch 2, begge er større enn 1.3" og syns ikke de blir for store på noen som helst måte. TicWatch er den peneste smartklokken jeg har sett hvor Huawei sin kommer like bak. TicWatch har også 400x400 skjerm. Eneste som gjør S3 veldig fristende vs. de andre er batteritiden.

 

TicWatch er forøvrig veldig nytt og mangler en del apps, til tross for at den er bygget på Android.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det ene og alene størrelsen som evt. taler imot denne. Har pr idag en S2 som er ca. 40mm og vil si størrelsen der er perfekt. Den ser ut som en "normal" klokke. Kan se for meg at en halv centimeter ekstra fort kan bli litt stort, men har ikke sett/prøvd S3 ennå.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...